Senaste nytt

Reserapport Stockholm-Chicago med SAS Business Class, del 2 av 2

NiNE

Medlem
Här följer del två av reserapporten som påbörjades i denna tråd.

För min del är maten det roligaste och viktigaste när jag flyger i någon klass över economy. Efter att ha bildat mig en uppfattning om vad SAS kan erbjuda genom att läsa på detta och andra forum hade jag väl inte direkt skyhöga förväntningar får jag erkänna. Menyn på ditresan såg ut på följande vis:

Menu

Mixed leaf salad and a selection of bread

First course
Reindeer salad, toast, lingonberry

Main course
Arctic char, potatoes, oven-roasted vegetables, hollandaise sauce

Chicken filet, oven-roasted vegetables, red wine sauce

Spinach and ricotta cannelloni, tomato and vegetable sauce

Cheese and dessert
Cheese from Skärvången dairy farm in Jämtland
Brie, blue cheese, rhubarb and angelica marmelade
Caramel and chocolate cake
Selection of ice cream
Fresh cut fruit​

Menyn var tryckt på tjockt papper i formatet av ett avlångt häfte. Ganska standard, inget speciellt. Vinerna presenterades på högersidan. Utöver dessa erbjöds även en uppsättning drinkar kallade Air Mixology och After Dinner Mixology. Det fanns även en presentation av buffén och den andra måltiden, mer om dessa senare.
IMG_3265.jpg

Innan servering rullades dryckesvagnen ut, och för sakens skull beställde jag ett glas champagne (Henriot 2006) tillsammans med cashewnötterna som delades ut.

Rätterna serverades var och en för sig. Förrätten, en sorts röra på renkött och creme fraîche, såg intressant ut:
IMG_3267.jpg

När tallrikarna stod staplade på vagnen var de inslagna i plast, och när denna togs av förstördes presentationen av att det blev lite kladdigt och rörigt med lingonen. Nåväl, det var ju trevligt att de tog av plasten innan servering i alla fall. Renröran var kylskåpskall och inte speciellt spännande i smaken. Det sega och dåliga köttet förstörde denna anrättning, men det var ändå trevligt att se att de serverade en ganska skandinavisk rätt. Till denna kom en småbladssallad med en körsbärstomat och en liten flaska dressing.

För att glädja mina forumvänner beställde jag och mitt resesällskap olika varmrätter, allt för att maximera denna reserapport. En kycklingrätt till mig och en fiskrätt till mitt resesällskap. Vi hade även beställt barnmat till vår ettåring genom att ringa till SAS i förväg, men denna mat tycktes vara försvunnen. Till slut kom pursern med en plastpåse som hon hade hittat i economy med två burkar barnmat och en äppeljuice i miniformat. Vi hade dock laddat handbagaget med välling, snacks och diverse saker att stoppa i den lille, dessutom fanns den lockande snacksvagnen med saker han kunde äta.

Kycklingen var gummiaktig och märklig i konsistensen. Det kändes lite som att äta den där "mörade" (=vatteninjicerade) kycklingen man hittar billigt i matvarubutikens frysdisk, men denna var snäppet mer mörad. Det smakade ändå ok då de tillhörande grönsakerna räddade rätten.
IMG_3270.jpg

Fisken, en fjällröding, serverades även den grönsaker. En hollandaisesås låg ovanpå, och småpotatisar låg under. Denna anrättning smakade bättre än kyckligen, och även här var det trevligt att se att rätten hade ett tydligt skandinaviskt fokus.
IMG_3271.jpg

Så var det dags för dessert, och även här kände jag att jag behövde göra min plikt för bc.se och be om att få en av varje för att kunna maximera reserapporten. Dock är jag ingen ostfantast, så den stod jag över. Det blev därför en liten bytta vaniljglass, en bit choklad/kolakaka och lite färsk frukt. Kakan var ingen höjdare, men glass är ju alltid gott.
IMG_3272.jpg

Efter maten var det dags att sova för delar av sällskapet. Tre personer och två säten gjorde att det krävdes lite kreativitet. Sätet fälldes ner och det gick ganska bra att sova en vuxen och en ettåring bredvid varandra. När bara ettåringen skulle sova gick det även att fälla upp benstödet och lägga honom där, och själv sitta i skräddarställning på själva sätet.
sova.jpg

Äntligen dags för fria aktiviteter då för min egen del. Jag gick därför iväg för att upptäcka resten av planet. Först ett besök på toaletten, där det erbjöds pappershanddukar, våtservetter och engångsrakhyvlar. En liten plastblomma hade satts i hörnet på hemresan, men på ditresan var blomhållaren tom. Toaletten hade två fönster, och under spolknappen fanns två arga klistermärken som personalen hade skrivit "PUSH HARD TO FLUSH" på. Ingen jättelyxig känsla på den här toaletten direkt.
IMG_3260.jpg

IMG_3261.jpg

Sedan var det dags för buffén, något som jag särskilt hade sett fram emot. Här fanns det små chipspåsar, frukt, smågodis av Twistpåsekaraktär, småkakor, inslagna smörgåsar och inte minst en chokladlåda från Chokladfabriken. En kaffemaskin för espresso och liknande stod till vänster, och det fanns vatten och läsk
IMG_3280.jpg

Före landning serverades en lättare lunch. Denna bestod av rökt lax med sallad på fänkål och morot. Till det kom en mindre fruktsallad i plastbytta.
IMG_3282.jpg

Det var allt jag hade att berätta om ditresan. Det här var första gången vi flög långdistans med vår ettårige son, och i det avseendet gick resan långt över förväntan. Gällande SAS Business class var resan ungefär som förväntat ur service-, mat- och komfortsynpunkt. Det ska även tilläggas att resan gjordes mitt i den mest turbulenta perioden för SAS förra året, vilket inte märktes alltför mycket på personalen.

Det blev en skön semester, med viss oro för att SAS skulle gå i konkurs under tiden vi var borta. SAS fanns lyckligtvis kvar när det var dags för hemresa. Vi var sena till incheckningen, men vi hann ändå med att prova på SAS lounge i Chicago. Där fanns en mindre buffé och diverse drycker (även sprit) längs väggen, i övrigt var det inte mycket att kommentera om den lilla loungen som hade utsikt över planet vi strax skulle boarda.
IMG_3306.jpg

IMG_3307.jpg

Menyn på returresan såg ut på följande sätt:

Menu

Mixed leaf salad and a selection of bread

First course
Grilled prawns, pineapple pico de gallo

Main course
Seared sea bass, herb risotto, asparagus, poblano and sweetcorn sauce

Chicken breast filled with cranberry, fingerling potatoes, baby carrots, creamed spinach, morel sauce

Pepper ravioli, garden vegetables, carbonara sauce

Cheese and Dessert
Danish blue, Krystal cave-aged cheddar, caramelized onion chutney
Strawberry cheesecake
Ben & Jerry's ice cream
Fresh cut fruit​

Förrätten bestod av en enda räka, trots att menyn sa "prawns" i plural. Den smakade dock mycket bra och den fruktiga salladen passade utmärkt till. Salladen som kom till maten bestod av groddar och edamamebönor.
IMG_3315.jpg

IMG_3317.jpg

Till huvudrätter valde vi kyckling samt havsabborre. Fisken kom helt indränkt i såsen och risotton, men var ändå ganska god trots att den såg kladdig ut. Den fyllda kycklingen var god, likaså dess tillbehör. Denna rätt såg dessutom betydligt mer aptitlig ut.
IMG_3319.jpg

IMG_3320.jpg
 

gusten

Medlem
Tack för denna utförliga rapport. Mycket intressant - och sannerligen färgstarka kommentarer om maten, som SAS månne borde ta till sig.
 

Gus

Medlem
Intressant och bra reportage! :) Extra intressant eftersom jag ska flyga med sas business för första gången någonsin om 1 vecka, till IAD. :cool: Laxmåltiden före landning ser lite tanig ut! Jag får äta en hel del från snacksvagnen tror jag. För övrigt är snacksvagnen väldigt lik den snacksvagn som de hade på planet mellan Köpenhamn och Seattle när jag flög för 3 (?) år sen, i ekonomi. :p Tiderna förändras!
 

GOTATH

Medlem
Tack för en trevlig rapport med fina bilder! Är lite kluven till om det är värt att betala för Sas Business long haul. Känns som att bonusresa/ OT är bättre.
 

MarcusC

Medlem
Tack, alltid kul med uppdaterade SAS long haul rapporter. SAS mat brukar ju hålla hög standard och "se trevlig ut"också. Buffen är ju också ett trevligt inslag. Dock skulle IFE och stolar behöva uppgraderas. Som GOTAtH skriver tveksamt om SAS C är värd sitt pris. Jämför med BA som ofta är väsentligt billigare..
 

vicce

Medlem
Tack för en intressant rapport. Alltid kul med mycket bilder.
Tyckte maten såg lite "slaffsig" ut, men den kan ju smaka bra för det :)
 
Toppen