AxelB
Medlem
Hej!
Detta blir min första reserapport någonsin, även det första inlägget här på businessclass.se för mig!
Så först kommer en liten introduktion av mig själv:
Jag är en grabb på 17 år som älskar flyg. Många brukar fråga om jag har någon pilot i släkten och därav fått intresset, men jag får nöja mig med att säga att min pappa har jobbat på Luftfartsverket på Landvetter. Jag är även planespotter och tankar upp en del av bilderna på airliners.net , mina bilder kan ni finna här: Photo Search Results | Airliners.net
Har läst många reserapporter på diverse forum, och tänkte göra en själv, även om det kanske inte är den mest intressanta sträckningen. Har för tillfället Aegean Blue och hoppas på att kunna skrapa ihop 20 000 miles snart!
Till min resa:
Jag har släkt i Trondheim och det var dags att besöka dom på mitt sportlov.
Dagen började tidigt och jag var på Landvetter cirka 08:30, det var lugnt i check-in efter morgonrushen runt kl 06.
Ville så gärna testa mitt Aegeankort i automaterna, så jag gjorde det. Kom på allt för sent att jag inte skulle få ett boardingkort då!
Resan upp gick med dubbla 737-600 och avgången till Arlanda var 35 minuter för sen för att få någon frukost!
Så det fick bli en liten fika på espresso house på Landvetter först:
Denna grisen hette LN-RPS och skulle ta mig till Arlanda som SK142
Såg en intressant detalj när jag steg på planet, alldeles efter dörren, till höger hängde ett papper med säkert 20 passagerares namn och EBS/EBG efteråt. Antar att flygvärdinnorna hade glömt att ta ner den, men kul att veta vilken koll flygvärdinnorna vill ha på en!
Tog mig en kopp te ombord, allt vad jag förväntade mig av SAS. Skulle uppskatta antalet passagerare till 80%-90% fyllt plan.
Ganska smutsiga rutor men jag hade valt plats 6F för att kunna få ser reversen när vi landade på Arlanda, och här kommer den:
Väldigt intressant på Arlanda att man måste passera igenom tax free-avdelningen för att komma ifrån säkerhetskontrollen, inte för att jag köpte något men blir uppenbart att dom vill klämma ur pengar på passagerarna. Roligt var också att i de mindre butikerna så stod väl två kvinnor i kassan och pratade med varandra och hade inte särskilt stor lust att hjälpa kunder. Inget köp för mig där heller, även om jag var intresserad av att köpa någon ny doft...
Min kärra skulle alltså bli LN-RPH som SK893:
Här var det nyare säten än flygningen till Arlanda, Recaro tror jag märket heter(?)
Betydligt sämre faktor här, skulle uppskatta det till 40%
Det var ju ett fint landskap vi flög över men tyvärr tror jag att fönsterna hade fått kinesisk akupunktur utförd på sig!
Men landskapet är vackert, svårt att förneka!
Liksom inflygningen till Trondheim:
Snö fanns det allt på Værnes också! En sista blick på planet:
Tog en hel del bilder i Trondheim, men jag är osäker på om ni vill se dem så la inte till dom här, men säg till om ni vill!
Fyra dagar senare var det dags att åka hem igen (blandade känslor), både kul att få åka 737-500 och Iberia Regional CRJ-200 (spekulerar i detta senare varför just Iberia).
Flybussen kostade 90 NOK för en student, här är den tillsammans med Værnes terminal:
Lärde mig en läxa sedan flygningen hit och checkade därför in med min bokningskod och fick ett tunt boardingkort:
Incheckning, bagageavsläpp och säkerhetskontroll tog mindre än 15 minuter totalt och såhär ser terminalen ut:
Det enda jag såg ur planespottingsynvinkel var några Widerøe Dash, SAS 737, NAX 737 och en KLM E190.
737-400 har jag åkt med hos SAS tidigare men detta var första gången med 737-500 för mig, valet av detta gav mig då 45 minuter i Oslo.
LN-BRH skulle ta mig från TRD till OSL som SK373:
En cancellering av den senare och sista flygningen till Oslo av SAS ledde till att mitt plan var 100% fyllt:
(håll koll på min avgångstid, SK373)
Denna bilden är tagen 18:08, fortfarande vid gaten. Vi fick reda på att det var kasst väder i Oslo, senare fick vi även reda på att det fanns brist på flygledare i Oslo.
Och vi lyfte till slut 19:10, jag var helt säker på att jag skulle missa min flygning WF336 med avgångstid 19:20!
Jag var fast bestämd att gå till närmaste SAS-kontor efter landningen i Oslo ca. 20:05
Men jag möttes av denna skylt:
Med alla förseningar på Gardermoen, var det bara att tränga sig igenom denna folkmassa!
Väl vid gaten så stod detta planet här, EC-JCM från Iberia Regional (Air Nostrum):
Anledningen till detta vet jag faktiskt inte riktigt denna gång. Men samma sak hände två gånger 2012 för Widerøe, och då berodde det på att Widerøe hade köpt Dash 8-200 från Saudi Aramco som blev försenade i leveransen, som ledde till planbrist.
Kärran heter Beato De Liebana.
Den hade åtminstone WF-tidningar och, ja, vad det nu heter som är för huvudet på sätet (ni ser den till vänster i bild):
Återigen fick jag åka ett plan som var helt fullt, eftersom att detta var den enda flygningen den dagen som kunde flyga till Göteborg från Oslo p.g.a. rejäl dimma på Landvetter
Det var även helspanskt besättning, två spanjorer bakom spakarna och en spanjorska i kabinen. Självklart fick jag då hälsa flygvärdinnan med "¡Hola!" i utbyte mot ett leende.
Flygningen gick så fort att flygvärdinnan inte riktigt hann servera oss ordentligt, vi var helt klart i närheten av Landvetter innan jag fick min blåbärsmuffin!
Hemma igen på Landvetter efter det lilla hoppet:
Utbytte några spanska fraser med den skäggiga kaptenen och tog några bilder i cockpit innan resan var helt slut!
Avslutar min reserapport med en bild på den nya inredningen på Landvetter som invigdes officiellt dagen efter:
Tack för att ni har läst och sett min rapport!
Som sagt var detta min första rapport och önskar gärna kritik!
De flesta bilderna är tagna med en Canon 550D + 17-40, några med min iPhone 4
Detta blir min första reserapport någonsin, även det första inlägget här på businessclass.se för mig!
Så först kommer en liten introduktion av mig själv:
Jag är en grabb på 17 år som älskar flyg. Många brukar fråga om jag har någon pilot i släkten och därav fått intresset, men jag får nöja mig med att säga att min pappa har jobbat på Luftfartsverket på Landvetter. Jag är även planespotter och tankar upp en del av bilderna på airliners.net , mina bilder kan ni finna här: Photo Search Results | Airliners.net
Har läst många reserapporter på diverse forum, och tänkte göra en själv, även om det kanske inte är den mest intressanta sträckningen. Har för tillfället Aegean Blue och hoppas på att kunna skrapa ihop 20 000 miles snart!
Till min resa:
Jag har släkt i Trondheim och det var dags att besöka dom på mitt sportlov.
Dagen började tidigt och jag var på Landvetter cirka 08:30, det var lugnt i check-in efter morgonrushen runt kl 06.
Ville så gärna testa mitt Aegeankort i automaterna, så jag gjorde det. Kom på allt för sent att jag inte skulle få ett boardingkort då!
Resan upp gick med dubbla 737-600 och avgången till Arlanda var 35 minuter för sen för att få någon frukost!
Så det fick bli en liten fika på espresso house på Landvetter först:
Denna grisen hette LN-RPS och skulle ta mig till Arlanda som SK142
Såg en intressant detalj när jag steg på planet, alldeles efter dörren, till höger hängde ett papper med säkert 20 passagerares namn och EBS/EBG efteråt. Antar att flygvärdinnorna hade glömt att ta ner den, men kul att veta vilken koll flygvärdinnorna vill ha på en!
Tog mig en kopp te ombord, allt vad jag förväntade mig av SAS. Skulle uppskatta antalet passagerare till 80%-90% fyllt plan.
Ganska smutsiga rutor men jag hade valt plats 6F för att kunna få ser reversen när vi landade på Arlanda, och här kommer den:
Väldigt intressant på Arlanda att man måste passera igenom tax free-avdelningen för att komma ifrån säkerhetskontrollen, inte för att jag köpte något men blir uppenbart att dom vill klämma ur pengar på passagerarna. Roligt var också att i de mindre butikerna så stod väl två kvinnor i kassan och pratade med varandra och hade inte särskilt stor lust att hjälpa kunder. Inget köp för mig där heller, även om jag var intresserad av att köpa någon ny doft...
Min kärra skulle alltså bli LN-RPH som SK893:
Här var det nyare säten än flygningen till Arlanda, Recaro tror jag märket heter(?)
Betydligt sämre faktor här, skulle uppskatta det till 40%
Det var ju ett fint landskap vi flög över men tyvärr tror jag att fönsterna hade fått kinesisk akupunktur utförd på sig!
Men landskapet är vackert, svårt att förneka!
Liksom inflygningen till Trondheim:
Snö fanns det allt på Værnes också! En sista blick på planet:
Tog en hel del bilder i Trondheim, men jag är osäker på om ni vill se dem så la inte till dom här, men säg till om ni vill!
Fyra dagar senare var det dags att åka hem igen (blandade känslor), både kul att få åka 737-500 och Iberia Regional CRJ-200 (spekulerar i detta senare varför just Iberia).
Flybussen kostade 90 NOK för en student, här är den tillsammans med Værnes terminal:
Lärde mig en läxa sedan flygningen hit och checkade därför in med min bokningskod och fick ett tunt boardingkort:
Incheckning, bagageavsläpp och säkerhetskontroll tog mindre än 15 minuter totalt och såhär ser terminalen ut:
Det enda jag såg ur planespottingsynvinkel var några Widerøe Dash, SAS 737, NAX 737 och en KLM E190.
737-400 har jag åkt med hos SAS tidigare men detta var första gången med 737-500 för mig, valet av detta gav mig då 45 minuter i Oslo.
LN-BRH skulle ta mig från TRD till OSL som SK373:
En cancellering av den senare och sista flygningen till Oslo av SAS ledde till att mitt plan var 100% fyllt:
(håll koll på min avgångstid, SK373)
Denna bilden är tagen 18:08, fortfarande vid gaten. Vi fick reda på att det var kasst väder i Oslo, senare fick vi även reda på att det fanns brist på flygledare i Oslo.
Och vi lyfte till slut 19:10, jag var helt säker på att jag skulle missa min flygning WF336 med avgångstid 19:20!
Jag var fast bestämd att gå till närmaste SAS-kontor efter landningen i Oslo ca. 20:05
Men jag möttes av denna skylt:
Med alla förseningar på Gardermoen, var det bara att tränga sig igenom denna folkmassa!
Väl vid gaten så stod detta planet här, EC-JCM från Iberia Regional (Air Nostrum):
Anledningen till detta vet jag faktiskt inte riktigt denna gång. Men samma sak hände två gånger 2012 för Widerøe, och då berodde det på att Widerøe hade köpt Dash 8-200 från Saudi Aramco som blev försenade i leveransen, som ledde till planbrist.
Kärran heter Beato De Liebana.
Den hade åtminstone WF-tidningar och, ja, vad det nu heter som är för huvudet på sätet (ni ser den till vänster i bild):
Återigen fick jag åka ett plan som var helt fullt, eftersom att detta var den enda flygningen den dagen som kunde flyga till Göteborg från Oslo p.g.a. rejäl dimma på Landvetter
Det var även helspanskt besättning, två spanjorer bakom spakarna och en spanjorska i kabinen. Självklart fick jag då hälsa flygvärdinnan med "¡Hola!" i utbyte mot ett leende.
Flygningen gick så fort att flygvärdinnan inte riktigt hann servera oss ordentligt, vi var helt klart i närheten av Landvetter innan jag fick min blåbärsmuffin!
Hemma igen på Landvetter efter det lilla hoppet:
Utbytte några spanska fraser med den skäggiga kaptenen och tog några bilder i cockpit innan resan var helt slut!
Avslutar min reserapport med en bild på den nya inredningen på Landvetter som invigdes officiellt dagen efter:
Tack för att ni har läst och sett min rapport!
Som sagt var detta min första rapport och önskar gärna kritik!
De flesta bilderna är tagna med en Canon 550D + 17-40, några med min iPhone 4
Last edited: