Senaste nytt

Ingen seatblock på SJ 3000?

jsn

Medlem
Var just inne på SJs hemsida för att titta på potentiella resor med SJ 3k då jag änu inte har haft möjligheten att åka denna tågtyp. Hittar då följande seatmap där det inte verkar vara någon skillnad på den hårda produkten mellan 2klass och 1klass :mad: Jag gissar den inte ens har infört någon seatblock i 1klass?!?

Gamla klassiska X2 / SJ 2k har ju iaf 1+2 config i 1klass, där får även direktörs-häckar plats även om direktörerna ifråga inte får vara längre än kreti och pleti då det är samma seat pitch...

Vart är SJ på väg...? Inte kan de få tågen att gå i tid, och nu gör de boskapsvagnar även av sk "1klass" :confused:
 

Palazzi

Medlem
Sitter ombord på ett SJ-tåg nu, efter 1års bojkott.... Andra klass tycker jag levererar vad man kan förvänta sig, men differentieringen mot första klass är ju sånär obefintlig.....eller....du får en "kaffemynt" till den trasiga kaffemaskinen:mad: Använder datorn med 3G-internet, vilket går fortare än tågets inbyggda.

Den enda fördelen jag kan se (förutom på X2000) är att man slipper trängseln på avgångar med väldigt många bokningar.

Jag älskar verkligen tåg, men: Om jag betalar 360kr T/R STO-VST och enbart får internet som mellanskillnad....då får det nog vara.
 

Ubbe

Medlem
Jag älskar verkligen tåg, men: Om jag betalar 360kr T/R STO-VST och enbart får internet som mellanskillnad....då får det nog vara.

Du måste göra nått fel.
Ibland åker jag tåg ner till Köpenhamn (älskar den staden) och oftast så hittar jag billigare biljetter i klass 1 än i klass 2.. Åker gärna SJ över Hässleholm om möjligt då jag gärna avstår från DSB väst.
 

Palazzi

Medlem
Du måste göra nått fel.
Ibland åker jag tåg ner till Köpenhamn (älskar den staden) och oftast så hittar jag billigare biljetter i klass 1 än i klass 2.. Åker gärna SJ över Hässleholm om möjligt då jag gärna avstår från DSB väst.

Garanterat. Jag bokar alltid nära inpå avgång, vilket inte brukar vara någon god idé med SJ. Jag är dock spontan med alla resbokningar, och det får man lida för ibland. Idag hade jag faktiskt en helt OK tur i andra klass: Använde mitt 3G-internet, vilket fungerade utmärkt hela resan:eek:

Ska åka samma sträcka på måndag, men det handlar fortfarande om 350kr T/R. Tittar tre veckor framåt, och det är samma pris. Verkar som om 342kr är baspris för T/R VST-STO. 108kr T/R i 2:a klass, tre veckor innan, är ju däremot en kanondeal! :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Riktigt prisvärt tycker jag däremot tillägget till förstaklass på X2000 är - brukar boka ett par veckor i förväg och prisskillnaden är då 100-200 kr nånting för resor på 50-60 mil. För den skillnaden har iaf jag alltid fått ensamt och rejält säte med stort bord framför (har något särskilt nummer men går ju att kolla under vagnslayouten), internet som ingår (bra för mig utan svenskt mobilabonnemang), frukt, kakor och kaffe på ett bord i vagnsänden, frukost på morgonen, tidningar, loungetillgång på Stockholm C som kanske inte direkt är FCT i FRA men bättre än inget, inget stök i vagnen och renare toaletter...allt detta för ett par hundra extra vid 4 timmars resa, det är enormt mycket mer prisvärt än skillnaden 2a-1a klass här i Tyskland (eller för all del mycket mer prisvärt än alla andra svenska tåg också, tydligen även på 3000).
 
Last edited:
Toppen