Senaste nytt

Körde ifrån pax och crew vid gate

eramag

Medlem
Igår var jag inbokad på 21:00 CPH-ARN, i sista stund blev flyget inställt utan att någon information kunde medges. Blev ombokad till 22:45.

När vi taxade ut så stannade planet innan runway och piloten kom på högtalarsystemet;
- "Ibland är det inte alltid kul att vara pilot. Idag är en sådan dag"
- Fan fan fan
- "Vi måste återvända till gate då vi glömt flera passagerare, bland annat besättning"

Planet återvände till gate och på hoppade några pax och ett crew. Eftersom jag satt på rad 3 kunde jag väl höra den upprörda diskussionen som fördes i köket. Tydligen hade ingen gjort sitt jobb denna kväll. Boardingcard hade scannats vid gaten, men dessa personer var sedan inte på planet.

Ok, att det finns vimsiga passagerare, men ett helt crew som skiter i att gå på planet. Detta skall väl upptäckas? Kan vem som helst gå av och på jetwayen? Och räknades inte passagerarna på flyget? Eller fanns det passagerare på flyget som inte skulle finnas där? Var en extremt olustig känsla den kvällen och jag hoppas verkligen att SAS tar denna incident på allvar.
 
Världen är liten, en kompis till mig skulle också med den inställda flyget och var tämligen irriterad på den totala förseningen efter den lilla utflykten till startbanan och tillbaka till gaten.
 

Concorde

Founding Member
Låter som ett totalt haveri i contingency planning och kommunikation. Hoppas någon tar sitt ansvar.
 

jth

Medlem
Det låter ju faktiskt anmärkningsvärt att kaptenen lämnade gaten och gjorde en pushback utan att passagerarlistan prickats av. Att det fattades cabin crew låter ju än värre, gjordes det ensnågon säkerhetsgenomgång och armerades nödutgångarna då?
Det låter ju som om man struntade i alla rutinerna denna kväll.

Ps. kul att det finns en flygplats som heter "fan" :p
 

eramag

Medlem
Brukar de inte räkna passagarna ombord innan pushback på SK?

Därför jag misstänker det fanns personer ombord som inte skulle finnas där :D Har faktiskt inget minne av att de räknade denna gången, heller inte att de räknade efter att de släppte på de saknade folket.
 
Toppen