Senaste nytt

Aeroflot bakom kulisserna... Vart tycker du att man bör dra gränsen och varför?

Alx

Medlem
Det skrivs allt fler positiva rapporter om det ryska flygbolaget Aeroflot. Med all rätt, Aeroflot har genomgått en rejäl förbättring när det gäller säkerhet, komfort och service.

Men hur är egentligen Aeroflot som arbetsgivare? Har man anpassat sig till nutiden? eller är man fortsatt ett flygbolag som diskriminerar och kränker sin personal?

Jag antar att det för oss som medvetna resenärer inte kommer som någon direkt nyhet att många av de manliga flygbolagsanställda är homo- eller bisexuella? Kanske framför allt bland kabinpersonalen. :D

I början av 2012 kom ännu en rapport om hur Aeroflot bryter mot grundläggande rättigheter och behandlar sina HBT (homo-, bi- och transsexuella) anställda på ett mycket kränkande och förkastligt sätt.

Jag är väl medveten om att Aeroflot inte är det enda flygbolaget i världen som ägnar sig åt diskriminering. Men det är det enda flygbolag jag känner till som gör det och samtidigt kallar sig europeiskt.

Så vitt jag vet fortsätter Aeroflots förtryck i det dolda. Aeroflot och ryska myndigheter lyckades tyvärr stoppa protesterna vid Moskvas flygplats och la ner en hel del energi på att tysta ner hela historien.

Källa: Aeroflot forces gay flight attendant to marry woman | Gay Star News

I mina försök att bli en mångsidigt medveten resenär undrar jag vart ni anrda drar er gräns för vilka flygbolag ni väljer att stödja genom att resa med dessa?

Själv ser jag fram emot den dagen jag kan ta bort mitt "reseförbud" på Aeroflot och testa deras förbättrade C kabin. :D

OBS! Jag ifrågasätter inte på något sätt någons val att resa med Aeroflot och uppmanar ingen annan till bojkott eller liknande. Det som känns viktigt för mig behöver inte nödvändigtvis vara viktigt för någon annan. Likaså hanterar vi saker vi tycker är fel på olika sätt.
 
Intressant fråga. Som stickspår kan jag nämna att Boeing var i blåsväder när jag var i Seattle i december då de fått för sig att vägra att erkänna homosexuella som ingått partnerskap som "gifta", vilket gav dessa betydligt sämre försäkringsvillkor som anställda. Otroligt sorglig inställning.

Men för att kommentera ditt inlägg så är detta faktiskt inget jag tänkt på, kanske för att jag mest reser med västerländska aktörer och då utgår från att dessa behandlar sin personal som människor och inte diskriminerar folk beroende på sexuell läggning.
 

Traveller

Medlem
Jag reser en del med Aeroflot fast dom ligger på min "undvikalista". Jag uppskattar ju lite ordning och reda då jag skall flyga, det ger känslan av att det är säkert. På varenda Aeroflotflygning jag varit med på har det här med "stäng av elektroniken" varit sekundärt. Folk sitter och ringer ända ut på rullbanan och personalen ombord verkar liksom inte bry sig nämnvärt. Då man kommer mot gate så är det alltid så att folk ställer sig upp redan innan man stannat vid denna- ingen personal bryr sig ett ett dugg. Det handlar ju ändå om säkerhet, att ingen skall falla eller göra sig illa. Det är också så att många av de besättningar jag åkt med inte kan Engelska eller Tyska (mina språk) vilket gör det svårare att både kommunicera men framför allt att förstå. Till sist så är ju deras flotta inte så där himla gammal men för åldern så tycker jag dom är slitna.
Såg också en annan tråd här om att Aeroflot fått pris för finaste uniformen... Hur gick det till??
 

Timotey

Medlem
Ingenting jag egentligen tänkt på, men det är en relevant fråga. Själv undviker jag DY och FR då jag läst om stora klyftor bland personal. Nu är dessa två väldigt lätta att undvika då de inte heller genererar några poäng (jo jag vet att DY har någon form av FFP). Dessutom är det sällan speciellt mycket dyrare eller mer omständligt att flyga med något annat bolag.
 

Lukas2

Medlem
Mycket intressant, måste jag säga. Där skönk Aeroflot på min lista hastig och drastiskt. Dock har jag faktiskt inte tänkt något nämnvärt, förrän nu. Att ett företag kan tvinga någon till att gifta sig mot ens vilja, är ju helt galet i mina öron. Men man får väl hålla öron och ögon öppna. Man kan ju hoppas att iaf. de flesta flygbolagen i världen inte kränker och diskriminerar sin personal på det sättet
 

Tjaeng

Medlem
Hm, rent krasst så är väl "gift dig eller få sparken" egentligen inte värre "om du gifter dig så får du sparken" vilket fortfarande är legio hos många högt aktade flygbolag i mellanöstern, sydostasien och fjärran östern. Med det sagt menar jag inte att endera skulle vara acceptabelt.
 

Lukas2

Medlem
Självklart, bara för man går och gifter sig, inte få sparken. Inte acceptabelt någonstans. Undra om det gäller killar som tjejer??
Det jag mest kanske reagerade på, när det gäller Aeroflot, är faktiskt, att företaget tvingar honom att gifta sig och, då med någon av det andra könet. Nu vet jag inte om Aeroflot ägs av den ryska staten? Men det känns väldigt mycket som i så fall, så har de nog varit inne och styrt väldigt mycket. Eftersom de troligen inom snar framtid kommer vara olagligt med homosexuell propaganda i Ryssland. Att då starta en HBT- grupp, ses nog inte alls med blida ögon då, tyvärr. Detta var väl i deras ögon ett ypperligt sätt och tysta honom, antar jag.
 

Valley

Medlem
Ingenting jag egentligen tänkt på, men det är en relevant fråga. Själv undviker jag DY och FR då jag läst om stora klyftor bland personal. Nu är dessa två väldigt lätta att undvika då de inte heller genererar några poäng (jo jag vet att DY har någon form av FFP). Dessutom är det sällan speciellt mycket dyrare eller mer omständligt att flyga med något annat bolag.

Hur konstigt det än låter så har DY anställt folk under eget flagg från bemanningsföretagen. Går lite stick i stäv med delar av det som skrivs.
 

Palazzi

Medlem
Vet inte hur opinionen för dessa frågor ser ut i Ryssland, men det kan inte vara så att man försöker flörta med den inhemska marknaden? Kanske markera en annan inställning än konkurrenten S7? Man hade ju dock hoppats att ryssarna kommit längre 2013....

Jag tycker självklart att detta är helt oacceptabelt oavsett vad som sker i Ryssland. Jag reste inte med Aeroflot sedan innan (av andra anledningar) , och detta ökar ju inte direkt lusten att börja.. Tyvärr tror jag inte opinionen kommer slå hårt mot Aeroflot - Finns många västländer som inte kommit väsentligt längre i HBT-frågor. Starkt kristna i sydeuropa, vissa asiatiska kulturer, många muslimer och 30% av USA's befolkning delar ju tyvärr Aeroflots åsikter.
 
Toppen