Senaste nytt

Kan jag välja att inte checka in väskan hela vägen?

Yekermo

Medlem
Hej alla rese-experter :)

Fråga om incheckning av väska. Jag ska åka rutten NRT-LHR-GOT men vill avsluta resandet i LHR och istället resa hem på annat sätt ett par dagar senare. Kan jag göra detta? Dvs. be personalen i NRT att bara checka in den till LHR även om biljetten säger GOT? Det är en USDM-biljett och jag vill undvika ändringsavgiften.

Tacksam för svar!
 

Mr.A

Medlem
Beror på flygbolag/incheckningsagent, det är inte alltid ok att skippa sista segmentet i resan utan att betala en mellanskillnad, en kollega kämpade med en Air France -agent i Hong Kong i över en timme då han ville kliva av i Paris men var bokad till Bordeaux då hon sade att det inte var tillåtet och han skulle behöva betala ett högre pris för att kliva av i Paris.
Ofta fungerar detta men det står i reglerna när man kvitterar ut biljetten att man skall flyga sträckan i rätt sekvens, jag har hört exempel om de som systemsatt detta för att få billigare biljetter genom att skippa sista destinationen och fått betala mellanskillnad eller rent av blivit av med sina Frequent flyer medlemskap och miles. Lär förvisso inte hända om det bara sker en gång eller undantagsvis.
 

Dr. Miles

Expert
Om din anslutningstid i London är long (3 timmar och uppåt) har du större chans att ta ut bagaget. Men om det är mindre kan det bli svårt.
Ett ursäkt kan du dra är att du tänker att checka in taxfree flaskan i London därför du behöver att ta ut väskan.

Det ska gå bra. Säg bara att du vill ta ut väskan i LHR. Du behöver inte ange skäl.
Jag har haft problem ett par gånger när anslutningstiden var kort.
 

Roger J

Medlem
Det kommer inte vara något problem. Vill du vara riktigt snäll mot flygbolaget kan du säga till vid en servicedisk i London att du tyvärr inte kommer hinna med ditt vidare flyg på grund av ändrade planer. Så slipper de vänta på dig vid gaten.
 

agehall

Medlem
Beror på flygbolag/incheckningsagent, det är inte alltid ok att skippa sista segmentet i resan utan att betala en mellanskillnad

Det är i princip aldrig OK, förutom på riktigt dyra businessbiljetter. Men det har inget med frågan att göra. Det är, som redan påpekats, inga problem att be att få väskan incheckat enbart till LHR. Sedan är det i praktiken inga problem att bara inte dyka upp till sista segmentet. Enda gången det kan bli problem är ifall man försöker prata med flygbolaget om det.
 
Toppen