Senaste nytt

Grounding of Boing 787 creates financial difficulties for LOT

Palazzi

Medlem
Tråkigt att läsa. Vet inte hur leveransvillkoren ser ut, men Boeing lär få det svettigt med skadeståndskrav.... Möjligen ligger det nära till hands att LH köper bolaget? Antar iaf att de är närmast att ta över de linjer som blir utan trafik, om det verkligen skulle bli tal om KK.
 

fly4fun

Medlem
Jag vet inte heller hur leveransvillkoren och avtalen ser ut, men som jag ser det så finns det en risk att Boeing redan gett en bra ersättningen för den 3-åriga förseningen, och i samband med detta skrev in i skadeståndsavtalet att inga ytterligare skadeståndsanspråk kan riktas mot Boeing. Anledningen till att jag misstänker detta är att LOT hela tiden varit väldigt avvaktande när frågan om skadestånd kommer upp från journalister.
 

Gnopps

Medlem
LOT har tydligen ingen superekonomi och det här kan ingalunda hjälpa. CSA å andra sidan går det också dåligt för men de expanderar försiktigt.
 

Concorde

Founding Member
LOT var ju på fallrepet strax innan jul och fick nödlån av staten för att kunna betala ut löner. Det var endast pengar kvar för några dagar.
Lånet skall ännu godkännas utav Bryssel vilket kommer ta tid.
787 förseningen innebär tunga problem för LOT då man i princip har gått all-in med dessa plan i spetsen.

Problemen är även politiska. Fortfarande mycket korruption tyvärr. Nya VDn utsågs på märkliga grunder...
 

Dr. Miles

Expert
LOT Reaches Agreement With Boeing Over Grounding of 787s - Bloomberg

Bloomberg skrev:
LOT Reaches Agreement With Boeing Over Grounding of 787s

By Piotr Skolimowski
Dec 10, 2013 10:26 AM GMT+0100


LOT Polish Airlines SA said it has reached a compensation agreement with Boeing Co. (BA) for the cost of grounding of its 787 Dreamliner planes earlier this year.

State-owned LOT plans to hold a news conference tomorrow to discuss the deal, spokeswoman Barbara Pijanowska-Kuras said today, without disclosing the value of the settlement.

The unprofitable airline had bet on the all-composite 787 to help restore earnings by cutting operating expenses on long-haul routes, only for the global fleet to be taken out of service for three months following battery fires. Treasury Minister Wlodzimierz Karpinski said in June that more than 100 million zloty ($33 million) in compensation was being sought.
 
Toppen