Senaste nytt

Stockholm T/R med Austrian och ANA i business class

minatoku

Medlem
Så det blev till sist en rundtur till Stockholm, via först Wien med Austrian och sedan på hemvägen med ANA via London. C hela vägen, nytt personbästa för mig, det gäller ju som sagt att putsa på sitt business class syndrome :rolleyes:

Avgången från Narita som vanligt, väl på plats såg jag att Austrian och Lufthansa delade incheckningsdiskar, och dessutom hade de ett separat område för business och first. Om economy var på rad D så låg business och first på rad A, så man fick förflytta sig ner några rader. Det var inte särskilt mycket folk så det gick fort att checka in, jag märkte ingen gräddfil för oss med C i säkerhetskontrollen så jag gick vidare som vanligt. Förbi passkontrollen och efter alla obligatoriska inköp så hade jag ungefär 50 minuter kvar, så kanske inte någon väldigt stor ide att gå till loungen, men å andra sidan ska man väl utnyttja den för att man kan :)
Uniteds lounge låg på rätt pir, så jag gick in där och satte mig. Hörde mycket skandinaver som (förmodligen) skulle med SAS som avgick ungefär samtidigt som min. Hade lite jobb att fixa med så hann inte titta runt så mycket, men tyckte att det var stort, tyst och avslappnande. Stor överaskningen kom när jag började dricka vad jag trodde var grapefrukt-juice men som visade sig vara tomat-juice. Varning för det!

När jag gick bort mot flyget till slut så märkte jag att det var väldigt lite folk utanför gaten. De hade redan börjar släppa på, men jag tror inte att det hade pågått särskilt länge. Täckningen i C visade sig vara kanske 40-50% och jag undrar om det inte var liknande i economy. Hur som helst, planet var en Boeing 777-200ER och med lite tur så fick jag ett av dem som har nyrenoverad business class. Här satt jag:
DSC_0138.jpg

Som ni kan se så satt man ensam varannan rad och två varannan. Gott om plats med andra ord, jag kunde bre ut mig utan några problem.
DSC_0139.jpg

Sätet kontrollerades via en touch-panel och kunde omvandlas till lie-flat (men från mig inte om det var 178 eller 180 grader).
DSC_0152.jpg

Matservering, det var som vanligt när man flyger från Tokyo en större servering efter avgång och en mindre innan landning, här är vad jag valde som den större:
DSC_0153.jpg
DSC_0154.jpg
DSC_0155.jpg
DSC_0156.jpg
DSC_0159.jpg

Mitten-raden var nästan helt tom
DSC_0160.jpg

Nästan längst bak i främre kabinen
DSC_0161.jpg

Den 'mindre' serveringen innan landning
DSC_0163.jpg

Ännu en bild på mittraden, straxt innan landning
DSC_0165.jpg

Här är från Austrians lounge i Wien där de visar upp sin nya C
DSC_0167.jpg

Serveringen till Stockholm
DSC_0168.jpg

Straxt därpå var det dags att åka hem igen, nu via London och med SAS och ANA (eftersom alla redan har åkt med SAS till London så skippar jag den delen). Efter ankomst till London, precis efter säkerhetskontrollen, så fanns ett flertal transfer-diskar precis innan man kom ut i terminalen. Jag passade på att visa upp mitt boarding-kort jag fick på SAS för ANAs agent eftersom jag ville kolla att det inte skulle vara några problem att komma ombord med det. Det var nämligen så att jag fått ett boarding-kort på Arlanda för alla legs, vilket var första gången för mig. ANAs agent trodde först att jag gått fel men så såg hon att det stod NH202 längst ner och så blev hon också lite osäker. För säkerhets skull skrev hon ut ett nytt boarding-kort till mig och passade samtidigt på att ge mig en inbjudan till deras lounge.

ANAs lounge på Heathrow, som drivs av någon annan (som inte är ett flygbolag?) men som har japansk personal på plats, var inte helt lätt att hitta, men jag hade blivit förvarnad av agenten. Man fick ta sig bort mot SAS/ACs lounge och därefter in i in ganska anonym korridor precis till höger. Hade förmodligen inte förstått det om det inte hade suttit en upptejpad A4 med ANAs logga och en pil. När jag väl hittat fram så visade det sig att det var en riktigt mysig lounge, faktiskt ganska kul inredning och flera inglasade rum som var inredda i klassiskt viktoriansk stil. En annan hade däremot jobb att göra så det blev inte så mycket testade av faciliteterna här heller. Hur som helst, NH202 är en B777-300ER som till skillnad från de flesta Tokyo-flyg avgår på kvällen, Europeisk tid. Jag tror att ANA har nu enbart deras 'staggered business class' på flygen till och från London, dvs lie-flat och alla har direkt access till gången. Här satt jag:
DSC_0174.jpg

Monitor och benutrymme:
DSC_0175.jpg

Hylla och förvaring precis bredvid sätet:
DSC_0176.jpg

Middag ombord, jag valde den japanska menyn den här gången:
DSC_0186.jpg
DSC_0188.jpg
DSC_0189.jpg
DSC_0190.jpg

Man fick säga till innan landning när man ville ha frukost, här tog jag den 'västerländska' menyn:
DSC_0193.jpg

Vet inte riktigt vad jag ska säga avslutningsvis, men ungefär såhär kanske: det var precis lika bra som det ser ut på bilderna :D
Blir det projekt F nu kanske till nästa gång? :rolleyes:
 
Last edited:

minatoku

Medlem
Jag tror Austrian över lag var lite bättre; nyare stolar, maten snäppet bättre och sängläget möjligtvis lite större. Men bytet i Wien var ingen höjdare, det var 4½ timma väntan och varken flygplatsen eller loungen var inte särskilt spännande. Dessutom blev det buss ut till Stockholm-flyget och sånt är ju aldrig kul. ANA var ju naturligtvis inte dåliga på något sätt och Heathrow hade mer att erbjuda både i form av flygplats och ANAs lounge. Det var inga större problem att sova några timmar på planet, de där långa timmarna över Sibirien försvann fort.

Men, jag tror min favorit-C (inte för att jag har så väldigt mycket att jämföra med än...) är fortfarande BA Club World. Måste prova den igen nu när jag är lite 'vanare' för att se om det verkligen är lika fantastiskt som jag minns det.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport! ANA står högt upp på min lista över flygbolag att testa, och deras Business Class ser riktigt läcker ut! Märker att servicen på kvällsflyget inte verkade lika omfattande som normalt, dvs om jag minns rätt så kör väl ANA utan brickor i Business Class? Hur var förresten stol 6K? Såg på seatguru att stolen var rödmarkerad, så man blev lite fundersam.
 

minatoku

Medlem
Jag tror att jag bokade och valde stol precis innan Seatguru uppdaterade sin site, och minns faktiskt inte om de hade någon kommentar om 6K eller ens rätt karta över flyget...
Hur som helst, jag hade inga problem överhuvudtaget med 6K, det var en tyst liten privat kabin längst fram man fick sitta i. Det blir ju inte som ett eget rum, men lite mer privat känsla var det att sitta i bakre hörnet. På Seatguru nu så skriver de att toaletten precis bakom och köket intill kan vara störande, men i och med att C var mer än halvtomt så var det inte så mycket trafik där. Om flyget är fullt kanske det känns mer påfallande?
Sen "misaligned window" kan man väl också leva med, större delen av flygningen är fönstret ändå stängt. Det var faktiskt ingenting jag tänkte på tills jag läste det nu.
 
Toppen