Senaste nytt

Ve och Fasa; SWISS vs Lufthansa i Economy long-haul?

Concorde

Founding Member
Har läst rena skräckhistorierna om Swiss och LH long-haul på deras Airbussar.
Är man längre än 185cm blir det tight, säten stenhårda och ofta IFE box framför fötterna. Låter som det blir jobbigt t.om. med en valium för god natts sömn.

Vad är folks erfarenheter? Och innan ni spottar ut morgon kaffet över datorn; ja, det kan hända att jag kommer resa monkey-class på långdistans...
 

Jonas C

Medlem
Jag hade turen att sitta på bulkhead row när jag flög SWISS. Annars som du säger, sätena på A340 är hårda, stor IFE box och om personen framför lutar sin stol så blir det omöjligt att se skärmen. A330 ska tydligen ha bättre stolar.

Vad exakt är motivet till varför du väljer att resa på detta sätt?
 

Palazzi

Medlem
Ja, A340 är ingen höjdare på något av bolagen....

Av vilken anledning tvingas du åka just dessa bolag? BA flyger inte till destinationen eller är priserna hutlöst mycket högre? Det är inte Washington eller New York du ska till, så du kan välja Brussels Airlines nya ekonomiklass? De har ju bara A330, så då behöver man inte vara orolig.
 

pitch

Medlem
Kalla mig masochist, men jag har faktiskt inte speciellt mycket emot just dom hårda (och tunna) stolarna. Dom gör i alla fall att det känns lite luftigare i boskapstransporten. Sen må så vara att träsmaken blir värre än vanligt, men det är övergående och jag brukar bli mer paj i ryggen av nersuttna Boeing-säten som bara har fått ändrat tyg sen dom installerades på 80-talet.

Annars tror jag det är hugget som stucket, pest eller kolera. På Swiss tycker jag dom brukar dom vara lite trevligare, på LH lite effektivare. Men mycket till skillnad är det inte.
 

EBGGOT

Medlem
Denna tråden är uppenbarligen troll varning på - concorde åker inte M ....

Kan admin stänga tråden och kontakta Concorde för nytt lösenord ....
 
Tja!

Har rest en del över Atlanten med både Swiss och Lufthansa i A330/A340. Mitt sämsta minne var när jag pröjsat nästan 20 000 spänn för en Y-biljett (sen bokning och policy att resa i Economy) med Swiss och för dessa slantar fick plats i mitten mot gång, där halva benutrymmet var kapat av IFE-boxen. Å andra sidan är det ju inte bättre på Lufthansas kärror. Min erfarenhet säger mig att Lufthansa har fler IFE-lådor under stolarna än vad Swiss har men detta kan vara fel.

Tumregeln verkar i alla fall vara att att LH:s A340/330 kärrorna som kör en 2 x 4 x 2 - layout kör IFE-lådor enligt nedanstående i Economy (L-Låda som tar bort typ halva benutrymmet), X - ren stol framför):

LX LXXL XL

När jag åkte Swiss senast vill jag minnas att de inte alls körde IFE-lådor på alla rader utan att det satt lite slumpmässigt här och var.

Dock vill jag understryka att jag föredrar Swiss i Economy. De kör fräschare plan, har bra IFE, bättre mat än LH och ofta sjukt bra connections i Zürich.
 

Concorde

Founding Member
Det är en nödlösning p.g.a. högst dåligt planerad svensexa i Kapstaden...
BA skall ha nästan 20,000 på dessa datum för WT ena sträckan samt WT+ andra hållet. Deras economy är faktiskt helt ok. Men 20K för fyra dagar i CPT känns något "meeeh!"
Dåligt med award stolar på Star och OW gör att jag måste snegla på the worst options.
 

Palazzi

Medlem
Det är garanterat A330 som du flyger med för det är Edelweiss som flyger till CPT för Swiss räkning. Vet inte om "Edelweiss-charter" eller A340 låter värst dock:p.

Qatar kräver ju ett stopp även i JNB, så det blir en rejäl restid. Ingen allians heller....

KLM eller LH alltså. Har ingen erfarenhet av den förstnämnda..
 
Toppen