Senaste nytt

Vart åker du på skidsemester?

Mitt i sportlovssäsongen undrar jag vilken är din favoritskidort, var du har varit, vad du planerar och om du har bra tips på flyg och hotell?

Jag kastar även ut en fråga om var är bästa stället att köpa skidkläder?
 

Marcus01

Medlem
Engelberg, sjuukt bra på alla sätt. Flyget till Zurich, tåget direkt från flygplatsen och 2 byten och ca 2,5 timme senare kliver du av mitt i byn. Jag har varit på ganska många orter både som turist och säsongare men Engelberg är enligt mej riktigt riktigt bra!
 
Engelberg, sjuukt bra på alla sätt. Flyget till Zurich, tåget direkt från flygplatsen och 2 byten och ca 2,5 timme senare kliver du av mitt i byn. Jag har varit på ganska många orter både som turist och säsongare men Engelberg är enligt mej riktigt riktigt bra!

Faktiskt precis hemkommen från Engelberg, köpte biljetterna till ZRH i lucka 23 i Eurobonuskalendern.
Första gången där men är ruggigt imponerad över den lättillgängliga friåkningen. Minuset var väl de massiva liftköerna vid dalstationen vid bra väder.
Bodde på hotell Terrace. Mycket pang för pengarna!
 

kangru

Medlem
Min top 3 är:

1) Vail (flyg via DEN)
2) Chamonix eller rättare sagt Argentiere (flyg via GVA)
3) Whistler/Blackomb. Borde vara #1 men pga av risken med dåligt väder ligger den #3 (flyg via YVR)

Har jag alternativet att åka till Vail skulle jag ta det 9 gånger av 10.
 

Marcus01

Medlem
Faktiskt precis hemkommen från Engelberg, köpte biljetterna till ZRH i lucka 23 i Eurobonuskalendern.
Första gången där men är ruggigt imponerad över den lättillgängliga friåkningen. Minuset var väl de massiva liftköerna vid dalstationen vid bra väder.
Bodde på hotell Terrace. Mycket pang för pengarna!

Vad ska du ner till dalen att göra....;-) på helgerna kan det vara ganska mkt folk då Engelberg har ett stort upptagningsområde. Veckodagarna brukar vara lugnare. Dessutom är ju byn galet snösäker!
 

GillBates

Medlem
Om man har för avsikt att åka med barnen (runt 10-års åldern) till något ställe i Europa, vilket hade ni rekommenderat då? Friåkningen kan vi mao lämna därhän och fokusera på kort transfer samt boende som passar familjer etc.
 

kangru

Medlem
Om man har för avsikt att åka med barnen (runt 10-års åldern) till något ställe i Europa, vilket hade ni rekommenderat då? Friåkningen kan vi mao lämna därhän och fokusera på kort transfer samt boende som passar familjer etc.

Finns det någon anledning att välja Europa då? Varför inte Hemavan eller Åre? I Europa är annars Bad Gastein inte fel om man skall ut och röra på sig. Tar man flyget och inte bilen som de gjorde här Retrokänsla i klassiska Bad så blir det ju riktigt bra.
 

GillBates

Medlem
Jo men man vill ju åt solen och stämningen i alperna. Vi har varit på en handfull ställen i Sverige och Norge, och det har förvisso varit bra, men risken är ju att det är brutalt kallt (iaf de veckor vi har varit iväg) och solen har ofta lyst med sin frånvaro......
 

EricT

Medlem
Alltid minst 2 veckot per år i Zermatt. Hotel Omnia bra. Hotel Matterhorn Focus också bra, suveränt läget vid liften.
 

Palazzi

Medlem
Jag har tävlat rätt länge i alpin skidåkning, så har hunnit med några ställen.

Skidåkningen i Whistler, Kanada, är bäst. Som påpekat är vädret ganska oförutsägbart och jag tycker även att det finns "mysigare" orter.

I USA tycker jag att inramningen är häftigare än på någon annan plats i världen. Förutom Aspen så vill jag nämna Jackson Hole....

I Europa tycker jag man gör bäst i att hålla sig i Schweiz eller Österrike... Är inte överförtjust i de franska orterna, och Italien ligger en bit efter på flera plan. Engelberg är kanske den vackraste skidorten i världen (möjligen efter Mount Tremblant, Kanada) och hela Arlberg-regionen i Österrike är bra (med b.l.a. St Anton & Lech).

Trots alla dessa fina orter utomlands ägnar jag mig helst åt skidåkning i Sverige. Som tävlingsåkare ville man ju gärna ha gott om plats och lite liftköer, och då var Funäsdalen ett självklart val. Är väl ingen plats man rekommenderar för turistande, för det saknar "allt" runtomkring. Åre är ju i särklass som Sveriges största och bästa skidort, men den ofantliga mängden skidåkare gör det nästan outhärdligt under "lov-veckorna".
 
Toppen