Senaste nytt

Hur tar jag mig hem från Egypten på bästa sätt?

pitch

Medlem
Det må vara lite ofint att börja sin forumkarriär med en sån här fråga, men jag är en ouppfostrad djävel, så jag gör det ändå.

Bakgrund:
Jag fick ett infall, hittade ett specialerbjudande, och bestämde mig för att åka och dyka i Röda Havet nästa vecka, på en rätt schysst sån liveaboard. Den utgår från Sharm el Sheikh, på lördag, och kommer tillbaka dit efter en vecka. Inget konstigt med det, än så länge, men inte tänkte jag på att det är sånt där "sportlov" den veckan, och det alltså är ont om platser på flyget ditt ner och hem som är värda pengarna. Till slut vågade jag inte sitta och försöka matcha hela resan T&R på ett kreativt sätt längre, och dessutom hittade jag dom bästa alternativen som separata resor ut och hem, så nu är jag inbokad på fakirflyg via IST för att ta mig ner dit. Nåja, jag överlever säkert, det är korta ben.

Men nu när jag har köpt mig lite tid så finns det mer chans att skaffa roligare hemväg. Begränsningarna är att jag kan inte åka från Sharm (SSH) tidigare än ungefär lunch den 2:a mars. Jag måste (eller åtminstone väldigt borde) vara hemma på ARN i tid för att hinna till jobbet innan lunch på måndag den 4:e. Ett bivillkor är att om flyget från SSH är på kvällen så får jag gratis lunch, rajraj vid nån pool och skjuts till flyget. Visst är det löjliga pengar i sammanhanget, men tycker man om att optimera så får man ta med även det lilla.

Min plan just nu är först Egyptair till Kairo på kvällen, säg 20.45, troligtvis deras konstigt namngivna business. Jag tror att "Premier" klass innebär i princip 0.001 fördelar på marken och 0.01 i luften, men prisskillnaden är fjuttig och jag satsar på guld i år ;)
Efter det lutar jag åt business med Lufthansa Kairo-Frankfurt-Hamburg-Arlanda, för 6 tusen med utgångstid 03:15. Visst är det fuskbusiness, bara små plan, men priset är inte ohemult. Sen finns det vissserligen andra alternativ som kostar i princip identiskt, men jag har aldrig varit på Hamburgs flygplats såvitt jag kommer ihåg.

Nu, äntligen, kommer frågan: Kan ni komma på ett bättre sätt att ta sig tillbaks till ARN från Sharm el Sheikh?
(Till Bromma går förstås också bra, men jag vägrar dom andra som påstås vara i Stockholm.)

Det verkar som att en del medlemmar har sina hemmadomäner mer där neråt trakten, ni kanske har några heta tips?
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker du har gjort ett bra val för hemresan. Själv hade jag dock nöjt mig med SSH-CAI-FRA-ARN. Blir inga extra miles på FRA-HAM, men ett obekvämt byte (tycker jag iaf). Kostar lika mycket båda alternativen, så det är såklart väldigt subjektivt.

Finns TK C SSH-IST-CAI för 5.500kr, men jag blev lite besviken över deras service inom Europa. CAI-FRA med LH tror jag lovar mer, och prisskillnaden är ju inte stor.

Jag flög nyligen TK's fakirflyg.... Om du överlever det så kommer alla resor i högre kabinklass (eller "vanlig" ekonomiklass vara en fröjd). Givetvis viss ironi, men ligger lite sanning bakom:p
 

pitch

Medlem
Jag har försökt hitta nåt med Swiss (jag menar, vem skulle inte föredra dom?), men får inte ihop det med när jag borde vara hemma. I alla fall inte till några realistiska priser, och jag lägger inte 5 ggr mer pengar på flyget hem än vad själva båttrippen kostar.

Vad det gäller obekvämt byte så håller jag helt och hållet med. Men den där dan kommer jag att vara helt förstörd ändå, så jag tänkte det var lika bra att gå "all in" och åka på sightseeingtur. Vi får se vart jag landar. På flera sätt.

För övrigt har jag genomlidigt, med få bestående men, en tur med SpyanAir mellan två polare som också är av modellen stor. Så mig skrämmer du inte så lätt :p

Det jag sitter och undersöker idag är om det finns några intressanta alternativ som börjar österut istället. Det finns ju många bolag man gott kan tänka sig att åka med, runt gulfen.
 

pitch

Medlem
När jag skulle känna efter igen om jag verkligen menade allvar med att hoppa runt så mycket på vägen hem så visade sig biljetten ha gått ner i pris. (Eller också var jag bara dum igår, inte alls ovanligt.) Nu var det 5595 EGP för CAI-FRA-ARN i Z, vilket jag ser nu verkar belasta mitt kort med 5281.97. Så jag kände mig tvungen att slå till.

3.973 Miles säger kalkylatorn, om nu nån skulle vara intresserad.

Hmm, den kombinationen har nu gått upp igen till 6225 EGP, så jag kanske inte såg i syner igår ändå.
 

pitch

Medlem
Mina poäng hamnar i Miles&More. Kanske inte världens bästa program, och jag har glömt varför jag valde det en gång i tiden. Men har man en gång börjat är det svårt att lägga av.

SSH-CAI blir nog tyvärr bara raka spåret med Egyptair. Fast nu lutar jag nog åt att ta ekonomi flex där ändå, lounge existerar tydligen inte i SSH och själva trippen är på en timma (troligtvis mindre, faktiskt, men det står så i alla fall). För det sjangtila priset av 591 DKK.

Jag ska leta lite till efter nån mer kreativ variant, men det ser rätt mörkt ut på den fronten.
Till exempel SSH-HBE-BEY-CAI vore ju väldigt vitsigt, men jag vet inte om jag riktigt orkar med stressen över att nåt ska skita sig på vägen. Det känns som ställen där man vill ha en rätt ordentlig marginal.
 
Toppen