Det är ju så typiskt att svensk och utlänsk media går ut med att "dörren blåstes upp mitt under flygningen". Total okunskap. Tänk nu för stackars flygrädda Svensson som imorgon , trots sin flygrädsla ändå ska flyga ner till Gran Canaria. Undrar hur den stackars person just nu känner sig.
Man ska aldrig se en nödutgång och en flygdörr som samma benämning. Såklart att man använder alla tänkta utgångar vid en evekuering. Men en nödutgång i min åsikt kan också vara ett fönster på en 738 som man öppnar.
Det är i princip omöjligt att från en viss höjd, i detta fall 8 000 meter få en flygdörr att "blåsa upp". På samma sätt att försöka öppna en flygdörr på hög höjd. Tryckkabin pratar vi, och då är trycket så starkt att det är omöjligt att få upp en dörr.
Sedan ska man naturligtvis ha full respekt för passagerare som inte har den koll på ett flygplan på samma sätt som en flygvärdinna har. I detta fall har kabinpersonalen sett att det inte varit någon fara för flygsäkerheten, varför man beslutade sig för att fortsätta sin flygning till Hong Kong. Naturligtvis var det synd om passagerarna om det trauma de fick vara med om, och självklart är det inte trevligt att sitta i en kall kabin. Men säkerhet och OTP kommer i första hand. Så där förstår jag att Emirates agerade som de gjorde.
Nu vet vi inte än vad som orsakat detta fel på den aktuella dörren. Det får väl en teknisk rapport utvisa.
Sedan håller jag också med Stefan62 att det var märkligt att trycket inte sjönk.