Senaste nytt

Ta med gitarren i kabinen. Går det ?

ACervin

Medlem
Mina vänner här nere skall flyga hem via Melbourne med Qatar till CPH. Dom har köpt en billig gitarr som dom gärna skulle vilja ge bort till en vän i Melbourne. Ett hårt fodral skulle kosta lika mycket som gitarren. Tror ni det finns någon chans att få med sig den ombord BNE-MEL?
 
Som jag tolkar ovan länk så går det bra att ta in gitarren i kabinen sålänge den inte överskrider 120 cm i längd. I sådnat fall måste du köpa en extra stol till gitarren.
 

Palazzi

Medlem
Jag är osäker... Jag läste förut om ett case där just strängade instrument inte uppskattades i kabinen. Gitarrtråden utgjorde då en potentiell säkerhetsrisk (gissar att man kan strypa någon med den).

De får nog fråga på flygplatsen. Om den är riktigt billig kanske det fungerar med vadderat soppåse + incheckning?
 

MartinH

Medlem
Jag reser med en elgitarr i softcase som handbagage jämnt. Aldrig blivit nekad, nån enstaka gång lite muttrande från personal.
Bästa är att be om att få ställa den i garderoben, brukar ge lite uppskattande blickar från resenärerna på dom första raderna ;-) Dom gillar nog inte konkurrensen med kavajen.
Annars får den alltid plats i overheadbins, utom i dom allra minsta planen.
 

David

Medlem
Går att köpa ganska bra och billiga gitarrkopior i Chongqing och det har säkert burits hem ett tiotal av bekanta till mig. Nyckeln är softcase, då har det inte varit några problem för någon - oavsett kabinklass.
 
Toppen