Senaste nytt

Rejäla åtstramningar för dansk järnväg - 300 riskerar jobben

Palazzi

Medlem
Danmarks motsvarighet till SJ, Danske Statsbaner, har under en längre tid brottats med ekonomiska problem. Nu planeras åtstramningar för att få företaget på rätt köl. Enligt utsago kommer inte den operativa verksamheten drabbas, utan det handlar om effektiviseringar i resurshantering.

Uppemot 300 anställda riskerar att förlora sina jobb, men ännu är inte det slutgiltiga ordet sagt.

Länk till nyhet (på danska): Avis: DSB gør klar til at fyre 300 medarbejdere | Ingeniøren
 

Jacob

Medlem
Märkligt att det är så egentligen. Danmark är ju verkligen ett järnvägsland, det är knappast försvarbart att flyga inrikes och det finns snart inte ett sund i någon riktning som inte har en tågbro. Undrar vad det är som inte går ihop.
 

Agö

Medlem
Märkligt att det är så egentligen. Danmark är ju verkligen ett järnvägsland, det är knappast försvarbart att flyga inrikes och det finns snart inte ett sund i någon riktning som inte har en tågbro. Undrar vad det är som inte går ihop.

1. DSB First (DSBFirst er truet af konkurs - Politiken.dk)
2. IC4-tågen eller avsaknad av dessa tåg (DSB indgår endelig IC4-aftale: Det har været et ulykkeligt kapitel i vores historie - Politiken.dk)

Lägg därtill politiska skandaler, för många kockar och enorma förluster på försäljning ombord. DSB har tabt over 900 millioner på kaffevogne - Politiken.dk

Ett osannolikt dåligt skött bolag.
 

Kristofer

Medlem
Märkligt att det är så egentligen. Danmark är ju verkligen ett järnvägsland, det är knappast försvarbart att flyga inrikes och det finns snart inte ett sund i någon riktning som inte har en tågbro. Undrar vad det är som inte går ihop.

Samtidigt så är tågnätet ganska långsamt, och inrikesflyget fascinerande omfattande. Snabbaste tåget Ålborg-Köpenhamn tar 4h och 30min jämfört med flygets 45 minuter.. Malmö-Linköping är ungefär samma avstånd, och tar 2h och 48min.
 
Toppen