Senaste nytt

Direkttåg mellan Malpensa flygplats och Lugano 2014

Palazzi

Medlem
Byggandet av den första internationella tåglinjen från Malpensa flygplats (Milano) är i full gång. Konstruktionen består av en 3.6km lång järnväg mellan Malpensa och Varese (strax norr om Malpensa) samt 1.7km tunnelkonstruktioner mellan orterna Arcisate och Stabio. De nya järnvägslänkarna ska kunna binda ihop Schweiziska med Malpensa Flygplats på ca 1h30min. Trafiken på järnvägen kommer troligen opereras av den Schweiziska TiLo som redan kör korta sträckor mellan de båda alpländerna.

Schweiziska Lugano är en populär semesterort för såväl inhemska som Italienska turister och huserade bland annat det svenska herrlandslaget i fotboll under EM 2008.

Trafiken ska vara igång i december 2014, lagom till Milano Expo 2015. Det storslagna Milano Expo är ett mångmiljardprojekt, slutnotan för den nya järvägslinjen kommer landa på dryga 2 miljader SEK (en modest summa i sammanhanget),

Länk till information (på italienska): Infrastrutture e Mobilità :: Nuovo collegamento ferroviario Lugano Malpensa, tratta Arcisate Stabio
 

Palazzi

Medlem
Måste revidera lite: Det finns en linje mellan Malpensa och Belinzona i Schweiz, men den går väldigt sporadiskt. Linje S30 på TiLO är det och resan tar 2h18min.
 

Jacob

Medlem
Lugano har man ju varit i. Trevlig stad!

Frågan är hur det kommer påverka Luganos egen lilla pluttiga flygplats. Om jag inte missminner mig går det att flyga till Zürich därifrån, upp över bergen och ner på andra sidan igen.
 

Palazzi

Medlem
Lugano har man ju varit i. Trevlig stad!

Frågan är hur det kommer påverka Luganos egen lilla pluttiga flygplats. Om jag inte missminner mig går det att flyga till Zürich därifrån, upp över bergen och ner på andra sidan igen.

Stämmer! De finns rätt många sommardestinationer med Darwin Airlines också (södra Italien b.l.a.). Minoan Air startar linjer till Rom och Wien under året också. Under sommarhalvåret finns det 14 linjer från denna pytteflygplats! Troligtvis kommer den nya järvägslinjen innebära många färre....:( Dock ger det möjlighet till betydligt fler linjer. Det ska påpekas att Lugano ligger i den Italienska kantonen av Schweiz, så det finns inga språkliga problem i att använda Malpensa.
 

Roger J

Medlem
Utvecklingen mot bättre tågförbindelser från stora flygplatser på bekostnad av regionala flygplatser tycker jag är positiv. I Sverige borde givetvis Arlanda ha snabbtågförbindelser söderut/västerut via Stockholm C på bred front.
 

Palazzi

Medlem
Utvecklingen mot bättre tågförbindelser från stora flygplatser på bekostnad av regionala flygplatser tycker jag är positiv. I Sverige borde givetvis Arlanda ha snabbtågförbindelser söderut/västerut via Stockholm C på bred front.

Håller absolut med! Det är ju iofs lite lättare i Italien där järnvägsnätet är extremt stort. Västerås har t.e.x ingen järnväg till Uppsala, vilket hade möjliggjort smidig transport till ARN. Mycket märkligt att Sveriges fjärde & femte största städer inte ens har en fungerande järnvägslänk. Att norra Sverige behöver flygplatser kan jag förstå, men att det ska behövas 6st bara i mälardalen.... Som Västeråsare är man ju dock glad att det finns en:p (dit bara Ryanair flyger:mad:).
 
Toppen