Senaste nytt

Finnair installerar fully flat stolar på alla långdistansflygplan i business class

Jacob

Medlem
Finnair har nu tagit beslutet att installera helt horisontellt platta business class stolar i samtliga långdistansflygplan. Idag finns dessa i fyra Airbus A330 men kommer framöver installeras i samtliga Airbus A330 och A340 flygplan. Projektet, som är värt 29 miljoner Euro, väntas vara klart under hösten 2014. Tre flygplan kommer dock undantas då de är gamla och kommer tas ur trafik för att ersättas med nya plan av typen Airbus A350 under 2015. Vilka dessa flygplan är framgår inte i pressinformationen.

Totalt kommer Finnair få leverans av11 Airbus A350 flygplanunder hösten 2015, Finnair blir det första flygbolag i Europa att flyga med det nya flygplanet.

Reportage om Finnairs nya business class stol finns via denna länk:
Finnairs nya Business Class mellan Helsingfors och Bangkok
 

Senator

Moderator
Jag tror dessa äldre A340-300or var "hand me downs" från Virgin Atlantic. Om jag minns rätt, så var några av Finnairs flygplan försenade så man tog över några från VS.

Det som är väldigt intressant är vad nettoeffekten av dessa 11 A350or är? Vad blir den totala flottan utgången 2015? Går några av dessa A340 i pension?
 
... horisontellt platta business class stolar...

Till skillnad mot Ryans förslag på vertikalt platta "stolar"...

RYANAIR.png
 
Last edited:

JonW

Medlem
Jag tror dessa äldre A340-300or var "hand me downs" från Virgin Atlantic. Om jag minns rätt, så var några av Finnairs flygplan försenade så man tog över några från VS.

Det som är väldigt intressant är vad nettoeffekten av dessa 11 A350or är? Vad blir den totala flottan utgången 2015? Går några av dessa A340 i pension?
Nja, minst en av dom kommer från AF.
340:na kommer att pensioneras i åldersordning i takt med att 350:n levereras.
Sen är det väl långt ifrån alla som är så säkra på att leveranserna kommer igång "Andra halvåret 2015" som ju är beskedet för dagen.
Fråga bara Norwegian...
 
Finnairs nya business class på Airbus A340?

Nån som har koll när Finnair rullar ut sina nya lie-flat säten i business class på A340:n? Reser mkt HEL-HKG
 

HKG Flyer

Medlem
Aha! då var det en gammal AF maskin sist jag åkte till Hong Kong. Stolen var ganska ok och jag sov faktiskt bättre i den än i den lite nyare 340 stolen. Det var för bra glid på den nyare.
 

011430121

Medlem
Väcker liv i denna tråd, har sökt på forumet, men ej hittat om alla AYs A340 har nya C stolar. Kommer förmodligen att åka AY till BKK i början av augusti. Om det ä den gamla är det "katastrof"? Sover gott i SAS C stolar.
 
Toppen