Senaste nytt

MythBusters testar effektivaste boardingproceduren

Bläddrade runt bland gamla MythBusters-avsnitt när jag hittade ett där de testar myten om att boarda ett flygplan bakifrån och framåt är den långsammaste metoden. De testade några olika varianter och kom fram till att det stämde. Det var till och med signifikant långsammare än att bara släppa på folk i slumpmässig ordning.

De undersökte också hur nöjda passagerarna var med de olika metoderna och inte här fick back-to-front-metoden speciellt högt betyg.

Varianterna som "vann" testet var olika versioner av WILMA vilka går ut på att man boardar alla fönsterplatser först, följt av mittplatser och till sist gångplatserna. Det gick snabbt och fick bra betyg av passagerarna.

Jag misstänker dock att WILMA inte skulle fungera i praktiken då man måste bryta upp sällskap som sitter bredvid varandra. I tested verkar de ha plockat in volontärer så jag kan tänka mig att de flesta "reste ensamma" eller med nån kompis som också var intresserad av hur man boardar flygplan.

Hursomhelst så var det ju intressant att de testade. Det kanske går att hitta nåt effektivare än hur det fungerar idag?

MythBusters Airplane Boarding (Bara resultaten, inte själva avsnittet.)

(Avsnittet fanns på YouTube, men verkar bortplockat nu. Det finns säkert någon annanstans för den som letar =) )
 

Tjaeng

Medlem
Har för mig att jag läst populärvetenskaplig artikel om ett förslag där färdigboardade moduler "lastas" på specialanpassade planstommar för att på så sätt eliminera flaskhalsen där alla ska ner för samma jet bridge och in genom samma dörr. Nån som känner igen det här och vet vart artikeln kommer ifrån?
 

agehall

Medlem
Har för mig att jag läst populärvetenskaplig artikel om ett förslag där färdigboardade moduler "lastas" på specialanpassade planstommar för att på så sätt eliminera flaskhalsen där alla ska ner för samma jet bridge och in genom samma dörr. Nån som känner igen det här och vet vart artikeln kommer ifrån?

Det där känner jag igen. Var det möjligen Time som skrev om något sådant. Har för mig att det var en designfirma som klurat på hur man kunde göra flygplan mer effektiva på olika sätt.
 

sembl

Medlem
Den mest effektiva boardingen skedde igår i MUC för mig till CPH. De bad att all som satt i business och E+ att borda först. I detta fall de 9 första raderna på MD82an. Då dessa rader verkade bestå av endast affärsmänniskor och inte skidturister så satt alla på plats på mindre än 2-3 min. Sedan släppte man loss boskapen som fyllde upp planet och detta gick också bra då det inte fanns massa som stod på de främre raderna och försökte baxa in sina carryons. Så boarding var över på under 10 min. Tumme upp till den Tyska effiktiviteten.

I CPH, ingen prioboarding alls utan alla rusar mot gaten på 737-8 och det blir kaos och vi kommer inte iväg i tid så klart. Tog över 20 min att fylla planet som var ca 70% fullt.
 
Det är en sak jag undrat över i många många år..

Varför boardar man inte fönsterplatser först?
Som det är idag så blir det ju stopp inne i planet när Aisle folk slagit sig ner och sedan måste flytta på sig.
 

jumbooze

Medlem
Den mest effektiva boardingen skedde igår i MUC för mig till CPH. De bad att all som satt i business och E+ att borda först. I detta fall de 9 första raderna på MD82an. Då dessa rader verkade bestå av endast affärsmänniskor och inte skidturister så satt alla på plats på mindre än 2-3 min.

Då undrar man hur SAS tänker, häromdagen så ropade man ut speciellt att det var många resande och att de ville att folk skulle börja med bakersta raderna samt att man bad *A Guld & Business/eco extra med snälla VÄNTA med att boarda planet....
 

Palazzi

Medlem
Jag tror detta är ett hopplöst fenomen:p Den föreslagna proceduren fungerar givetvis inte i verkligheten (då man måste splittra sällskap) och de konventionella metoderna fungerar med jämna mellanrum (beroende på vilka personer som ska med). Det finns alltid bromsklossar, av olika anledningar.

En början kan ju vara, som Senator föreslog i en tråd, att boarda: Först handikappade, äldre, barnfamiljer. Sedan boardar statusmedlemmar & de i C/F. Övriga får väl helt enkelt finna sig att det kan bli lite kaos-artat.
 
Toppen