Senaste nytt

40-års present med resa till Oslo?

ulagun

Medlem
Behöver lite proffsråd från er förståndiga.

Äldste sonen fyller 40 år i maj. Flygintresserad men har inte möjlighet att resa mycket utöver obligatoriska charterresan till Canarias.
Jag funderar på en present till honom som min hustru och övriga nätrmast sörjande anser helt bortkastad.

Tänkt upplägg en söndag slutet av maj:
Son samt två barnbarn, grabbar 7 respektive 5år flyg CPH-OSL econ. x-tra t.o.r. med loungefrukost CPH samt lite snacks OSL inför hemresan.
Besök SAS Flygmuseum utanför Gardemoen (öppet 12.00-16.00) Gratis tax-freepåse ( nu blir det dyrt ) och godis till grabbarna.
Är detta slöseri med tid, pengar, och 75.000poäng?
Alternativ dagsutflykt med utresa CPH?
Eller hustruns förslag, kanske köpa något vackert till deras hem:mad:
 
Motförslag:

Lämna barnen hemma. Åk med din son på London-äventyr. Drick öl och få lite tid utan familjerna, värt oändligt mycket.

Flyg till Stanstead med Ryanair (ja, det låter galet men det ligger väldigt nära Duxford).

Åk till Imperial War Museums i Duxford:
http://www.businessclass.se/reserapporter/4561-imperial-war-museums-i-duxford.html

Spendera en kväll i London eller två. Billig pund nu.

Han kommer aldrig glömma det.
 

Johan_G

Medlem
Det låter som att du har jobbat på att hitta på något som din son kan vara intresserad av, till skillnad från din hustru som verkar förorda det hon själv är intresserad av utan hänsyn till den som fyller år.

Om ni ska till Gardermoen och tiden räcker till kan jag rekommendera att ni också tar en sväng till det norska flygvapenmuseet som ligger där, där finns det en hemmasnickrad helikopterprotoyp, Junkersbombare från WW2, F35 och allt där emellan. Dock är det inte jättestort så att kolla igenom det som är intressant går ganska fort.
 

Palazzi

Medlem
Norwegian CPH-Edinburgh T/R för 876SEK 29-30 Maj. Natten spenderar ni på nybyggda Tune Hotels Edinburgh för ca 270SEK (dubbelrum). Lämna barnbarnen hemma (trots potentiell avundsjuka) och njut av skotsk brygd!
 

ulagun

Medlem
Tack för tips. Låter verkligen trevligt, förutom det där med Ryan Air......
Mitt problem heter dåligt samvete. Med över 150 resdagar/år, ofta utresa söndagar så blir det inte mycket tid med barnbarnen.
Tanken var därför att låta våra respektive stanna hemma och bara vi killar stora som små göra något roligt tillsammans.
 

MarcusC

Medlem
40-års present OSL?

Jag tycker ursprungsförslaget är trevligt. Det är ju en kortare resa och även kul för barnbarn få hänga på.
 

ulagun

Medlem
Resan är nu genomförd till allas belåtenhet. Inte minst barn-barnen. Säga vad man vill om SAS men de är verkligen barnvänliga. Grabbarna 5 & 7 år blev välkomnade fick småpresenter hur mycket softdrinks som helst Livet lekte för dem.
Vi reste en söndag, tog shutteln till flygvapenmuseet. (Shutteln kostar 35 nok per vuxen) Tackar Johan G för tipset med flygvapenmuseet. Verkligen intressant och som sonen påpekade att här visades en mängd amerikanska och tyska maskiner, inte bara svenska som det oftast gör på motsvarnde svenska museer.
Därifrån till SAS museet var det drygt 10 minuters promenad. Man får fråga sig fram för inget av de båda marknadsför sig inte direkt. SAS museet var ett SAS nördarnas paradis. Sonen har flugit sedan han var nyfödd och vi gick och mindes den gamla goda tiden när vi flög DC-10, DC9-21 m.fl. Visste ni t.ex att SAS haft eget cigarettmärke!? Ordinarie buss åter Gardemoen och loungebesök som alltid uppskattas av de som inte är bortskämda med sådant.
Är man allmänt flygintresserad så rekomenderar jag en Gardemoen dag. Museerna kompletterar varandra. Precis lagom söndagsutflykt för grabbar i alla åldrar.
 

vicce

Medlem
Resan är nu genomförd till allas belåtenhet. Inte minst barn-barnen. Säga vad man vill om SAS men de är verkligen barnvänliga. Grabbarna 5 & 7 år blev välkomnade fick småpresenter hur mycket softdrinks som helst Livet lekte för dem.
Vi reste en söndag, tog shutteln till flygvapenmuseet. (Shutteln kostar 35 nok per vuxen) Tackar Johan G för tipset med flygvapenmuseet. Verkligen intressant och som sonen påpekade att här visades en mängd amerikanska och tyska maskiner, inte bara svenska som det oftast gör på motsvarnde svenska museer.
Därifrån till SAS museet var det drygt 10 minuters promenad. Man får fråga sig fram för inget av de båda marknadsför sig inte direkt. SAS museet var ett SAS nördarnas paradis. Sonen har flugit sedan han var nyfödd och vi gick och mindes den gamla goda tiden när vi flög DC-10, DC9-21 m.fl. Visste ni t.ex att SAS haft eget cigarettmärke!? Ordinarie buss åter Gardemoen och loungebesök som alltid uppskattas av de som inte är bortskämda med sådant.
Är man allmänt flygintresserad så rekomenderar jag en Gardemoen dag. Museerna kompletterar varandra. Precis lagom söndagsutflykt för grabbar i alla åldrar.

Låter som en riktigt lyckad dag, kul! :)
 

Magnus8

Medlem
Återupplivar en gammal tråd. Sonen fyller inte 40, men närmar sig 30 och därför tycker farsgubben att han borde få slippa allt kvinnfolk några dagar och dra på på "guttetur". Min tanke på en gång var förstås USA, men vart? Hittar resor tor till Boston, kanske inte tillräckligt grabbigt. Hjälp mig!. behöver tips vart man tar med sig junior på en kort tur business eller finare.
 
Last edited:

danielhog

Medlem
Återupplivar en gammal tråd. Sonen fyller inte 40, men närmar sig 30 och därför tycker farsgubben att han borde få slippa allt kvinnfolk några dagar och dra på på "guttetur". Min tanke på en gång var förstås USA, men vart? Hittar resor tor till Boston, kanske inte tillräckligt grabbigt. Hjälp mig!. behöver tips vart man tar med sig junior på en kort tur business eller finare.
Vad är grabbigt? Pattar och motorolja?

Las Vegas blir väl min spontana reaktion om du vill ha något grabbigt.

Men vill du ha något vuxet och en normal stad så kan jag rekommendera väldigt många städer. Specificera när ni ska åka, vad du är ute efter i form av väder, kanske underhållning eller mat, samt annat som är viktigt för dig/er så ska du allt kunna få lite hjälp! Finns en bra mall att använda.
 
Toppen