Senaste nytt

American Airlines First class inrikes: Dallas - San Antonio

Storsteffe

Medlem
Mycket klagande på AA F inrikes här på forumet och det kan väl vara med rätta men INTE om man ställer det mot en Full Flex Biljett inrikes i Svedala. Postar ett par bilder och lite bakgrund.

Landar efter vanlig resa i CW 62A från LHR i DFW. Snabbt igenom pass och tull, det är nästan aldrig köer när man åker BA193. Hade sedan short connection så det blev bara att gå direkt. Prio boarding funkade perfekt även om det var lite kö pga alla status innehavare så erbjöds resande i F att kliva på först.

Ombord får man på denna flygning som bara tar ca. 50 minuter trots att flygtiden alltid anges till 70 minuter sitter man så här bekvämt.
DSC_0074.jpg DSC_0075.jpg

Ingen drink före avgång,skit oxå ;). Efter avgång kom det snabbt ut varma handukar. Dricker själv inte skumpa så kan inte svara på vilket slags bubbligt vin som serverades. Därefter kom en helt och liten bricka med riktigt porslin och lite att tugga på.

DSC_0070.jpg

Som en produkt som ska ställas mot SAS full flex biljetter så tycker jag faktiskt att det är riktigt trevligt. Nu ska jag ärligt säga att jag i alla lägen tycker att stolen är det absolut viktigaste på ett plan. Dessutom trivs jag bra med den ytliga servicen man ofta får på amerikanska bolag, jag är inte ombord för att lära känna besättningen :p

Sry för den dåliga kvalitén på bilderna men hade bara mobilen tillhands.
 

Attachments

  • DSC_0052.jpg
    DSC_0052.jpg
    100,6 KB · Visningar: 1 060

pep

Medlem
Tak for beretning og billeder. Er det overhovedet muligt at flyve i F til/fra nogen lufthavn i Skandinavien? Jeg troede oprindeligt at Emirates eller Qatar havde F, men det viser sig ikke at være tilfældet. TG eller SQ måske?
 

Senator

Moderator
Storsteffe, jag gissar du refererar till min rapport:
http://www.businessclass.se/reserap...ale-air-finland-finland-two-airlines-one.html

:cool:

Jag är positivt överraskat över att du fick servering på denna kortare flight. Kanske det är riktiga "enhancements" på gång? Dom åker direkt när US Airways kommer :p Där är det flighter längre än 3½t som man får mat. Annars kommer det en "snack basket runt".

I min värld så är det viktigt att jämföra äpplen med äpplen. Ja, det heter "Domestic First" eller Första Klass Inrikes. Men USA är så stort, så erbjudanden inom Europa är i affärsklass är det (IMHO) som går att jämföra med, och inte någon skandinavisk eller inrikes flygning. Att blanda in interkontinentala flygbolag med F som jämförelse blir lite missvisande anser jag.

I min erfarenhet med amerikanska inrikes First resor är det två saker som står fram mer än annat:
1. Kabinen fylls till stor del av uppgraderingar från statusmedlemmar, eller resenärer som har en internationell anknytning. Få köper premiumbiljetter, särskilt när man som t.ex. UA 1K kan köpa en viss ekonomiklass som är flexibel och få direkt uppgradering till First.
2. Den största fördelen med First är själva stolen. Med tanke på att många resor inrikes i USA är mellan 2½ och 3t spelar det en stor roll

First som koncept i Europa försvann mitt på 80-talet när ett innovativt bolag under en ledare med namn Jan Carlzon introducerade något som fick namnet EuroClass
 

Storsteffe

Medlem
Storsteffe, jag gissar du refererar till min rapport:
http://www.businessclass.se/reserap...ale-air-finland-finland-two-airlines-one.html


First som koncept i Europa försvann mitt på 80-talet när ett innovativt bolag under en ledare med namn Jan Carlzon introducerade något som fick namnet EuroClass

Euroclass.... Tycker nog att man kunde ha offrat några rader för sina statuskunder, har själv blivit uppgraderad en hel del ggr i mitten av 90 när jag flög med AA från Stockholm(och hade Plat) och det finns väl inget mer värde än att bli uppgraderad till en bättre stol när man har 2-3 timmar framför sig efter en långresa.

Jo då hade läst din rapport men den förstod jag helt och hållet, tycker det varit lite smågnäll där man har blandat äpplen och päron precis som du påpekar.
 

Senator

Moderator
Euroclass.... Tycker nog att man kunde ha offrat några rader för sina statuskunder, har själv blivit uppgraderad en hel del ggr i mitten av 90 när jag flög med AA från Stockholm(och hade Plat) och det finns väl inget mer värde än att bli uppgraderad till en bättre stol när man har 2-3 timmar framför sig efter en långresa.

Jo då hade läst din rapport men den förstod jag helt och hållet, tycker det varit lite smågnäll där man har blandat äpplen och päron precis som du påpekar.

Ja, för att "gnälla" tycker jag det är några parameter som bör ingå; a) personlig erfarenhet, inte något man har läst/hört en annan stans och gärna b) gärna ha referenspunkter till annat som är jämförbart. T.ex. i denna diskussion rest med US Airways, United, Delta eller Alaska i First.

Mitt problem med AA är att jag upplever bolaget som väldigt inkonsekventa i kundupplevelsen. En flight är helt fantastisk, nästa helt annorlunda. Upplever inte alls detta med United och Continental innan det blev en del av United.

Nu skall jag snart testa AA igen från JFK till BGI; en resa på nästa 5t i mars. Hoppas det blir topp denna gången.
 

Storsteffe

Medlem
Ja, för att "gnälla" tycker jag det är några parameter som bör ingå; a) personlig erfarenhet, inte något man har läst/hört en annan stans och gärna b) gärna ha referenspunkter till annat som är jämförbart. T.ex. i denna diskussion rest med US Airways, United, Delta eller Alaska i First.

Mitt problem med AA är att jag upplever bolaget som väldigt inkonsekventa i kundupplevelsen. En flight är helt fantastisk, nästa helt annorlunda. Upplever inte alls detta med United och Continental innan det blev en del av United.

Nu skall jag snart testa AA igen från JFK till BGI; en resa på nästa 5t i mars. Hoppas det blir topp denna gången.

Har inte lyckats hamna i F på united trots några resor med SAS i C till San Antonio har bara hamnat bakom skynket på anslutningarna från Chicago....
 

Stefan62

Medlem
Jag flyger AA first i april på sträckan MIA-BOS, ca 3 timmar, med avgång kl 17.40.

Vad kan jag förvänta mig utöver lite mer space än i economy?

Får jag något att äta och är det någon bar-service?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Jag flyger AA first i april på sträckan MIA-BSO, ca 3 timmar, med avgång kl 17.40.

Vad kan jag förvänta mig utöver lite mer space än i economy?

Får jag något att äta och är det någon bar-service?

Stefan62, du får långt mer än "lite mer space". En annan typ av stol. Jag gissar du menar Boston (BOS) och det är middag. Det står på din bokning, eller info hittas enkelt på AA.com :p
 
Toppen