Senaste nytt

Problem med öronen när man är förkyld

gusten

Medlem
Ikväll hade jag för första gången på många år fruktansvärda problem med öronen vid descent till CPH. Det är rena nära döden upplevelser. Är lite förkyld, men det var ändå oväntat.

Gamla knepet är ju en mugg över varje öra, försöka tryckutjämna och dricka. Men, förutom detta och näsdroppar: vad kan den samlade expertisen här komma med för tips? Jag skall vidare till ARN och är redan skraj för hur det skall gå. I stort sett döv på ena örat.

Alla tips välkommas av mig och många andra säkert.
 

Viking75

Medlem
Stark nässpray är det enda som funkar för mig.. Men ska det inte finnas en speciell öronpropp som skall lindra sådana här problem nu?
 

LinuxSam

Medlem
Rinexin kanske kan fungera. Och vet du att du ska flyga när du är förkyld och har några dagar på dig så kanske köpa Nasonex (nässpray med kortison) på apoteket och behandla från en vecka innan. När du väl är i luften... då är det vanlig nässpray som gäller.

/LinuxSam
 

henke12

Medlem
Rinexin kanske kan fungera. Och vet du att du ska flyga när du är förkyld och har några dagar på dig så kanske köpa Nasonex (nässpray med kortison) på apoteket och behandla från en vecka innan. När du väl är i luften... då är det vanlig nässpray som gäller.

/LinuxSam

Jag tror dock Nasonex kräver recept
 

LinuxSam

Medlem
Nasonex kräver inte recept längre. Den finns receptfri sedan nyår tror jag...

Det var faktiskt en av mina patienter som upplyste mig om det.

/LinuxSam
 

gusten

Medlem
Tack skall ni ha. Jag kan berätta att landningen på ARN nästan medförde att jag svimmade av smärta i bägge öronen. Resan till HEL imorgon ställs in. Sannolikt det värsta jag upplevt. Godnatt.
 

ACervin

Medlem
Ja nu får man ju avslöja vad man håller på med. Jag är öron näsa hals läkare.

När du blir förkyld svullnar slemhinnan i örontrumpeten upp. Det är gången som förbinder mellanörat med utrymmet bakom näsan. Normalt när man gapar eller sväljer så öppnar sig örontrumpeten och luft åker in i mellanörat om där är undertryck, eller ut om där är övertryck. Vid start så blir det ett relativt övertryck i mellanörat när flygplanet stiger och kabintrycket minskar. Luften pyser i regel lätt passivt ut ur mellanörat via örontrumpeten. Vid landning däremot så blir det ett relativ undertryck i mellanörat och trumhinnan pressas inåt. Går det riktigt illa kan den spricka. Det ger intensiva smärtor. Men läker i regel utan men. Om det pyser ur örat när man tryckutjämnar har trumhinnan spruckit. Vid landning så fungerar inte örontrumpeten lika bra utan för många måste man hjälpa till med att svälja eller blåsa upp luft i mellanörat genom att hålla för näsan och krysta. Valsalvas manöver heter det på fackspråk. Är örontrumpeten rejält igensvullen vid förkylning eller allergi kan det bli svårt att tryckutjämna. Det finns vissa tips för den som har svårt att tryckutjämna vid landning, samma tips gäller vid dykning.

1. Börja tidigt. Upprepa ofta. När det väl börjar göra ont är trumhinnan redan inpressad och det är på väg att bli försent. Ligg före med tryckutjämningen så att det känns som trummhinnorna är uppblåsta. Upprepa 1-2 gånger per minut. Börja alltså så fort du känner att kabintrycket håller på att öka. Direkt i början på inflygningen.
2. Vinkla huvudet åt sidan. Exempevis höger öra upp gör det lättare att få upp luft i höger öra. Ta sedan vänster öra upp och upprepa Valsalvas manöver.
3. Näsdroppar anses främst ge avsvällning i näsan. Men det är ingen nackdel att använda dem.
3. Rinexin ger en mer allmän men mindre uttalad avsvällning och kan ha en viss effekt på örontrumpetens svullnadsgrad. Bör tas åtminstone 1 h innan landning.
4. Avstå från att flyga. Är förstås det säkraste.
5. Om du måste flyga. Kortison tabletter. Används ibland som avsvällande i samband med långvariga bihåleinflammationer eller allergiska reaktioner. Betapred 0,5 mg, ta 6 stycken på en gång. Alternativt Prednisolon 30 mg på en gång. Ta dem ca 2 h innan landning. OBS detta tips ligger lite utanför det vanliga.

Nasonex eller liknande cortison nässprayer är utmärkta för att förkorta tiden med snorighet och täppa i samband med långdragen förkylning. Speciellt om man också lider av allergi, men har sannolikt ingen akut effekt på örontrumpetens svullnadsgrad. Många kortisonsprayer till näsan är nu OTC, dvs receptfria. Men det är absolut ingen nackdel att använda cortison nässpray vid förkylning och flygning.

Öronproppar och muggar har ingen som helst effekt.

Är man flygande personal med tryckutjämnings problem kan man i enstaka fall operera in ett litet rör genom trumhinnan som sköter tryckutjämningen helt automatiskt. Några har säkert haft det som barn.
 
Last edited:
Toppen