Senaste nytt

Värt att skaffa SAS Eurobonus Mastercard?

Hej!

Vet inte om jag är ensam om det här problemet men jag tycker det är hopplöst att hitta ett riktigt bra kreditkort. Idag använder jag ett OKQ8 Visa vilket fungerar bra och ger några kronor i bonus i form av 1% kickback. Sitter även och tittar lite på ett SAS Eurobonus Mastercard, ev skulle man kunna komplettera även med ett EB Diners (MC blir ju gratis och bara Diners kostar årsavgift), men frågan är om det är värt det. Skulle jag få högre kickback i form av bonusresor/uppgraderingar än de 1% kontanter som jag får idag?

Jag är ung (24 år) och reser 1-2 gånger per år, oftast en lite längre resa varje eller varannat år (Thailand, USA etc) och någon kortare resa (London, Paris etc) däremellan. Anledningen till att jag är fundersam är för att jag har ganska låg inkomst och spend. Taxerad inkomst 2012 landar på 350 tkr och jag har en spend på mitt OKQ8 Visa som ligger runt 80-100 tkr. Även om jag skulle kunna ta lite mer utlägg i tjänsten är jag ganska långt ifrån en 2-4-1... :)

Så vad tror ni, ska jag testa ett EB MC? Eller finns det något helt annat kort jag missat?

Hur är reseförsäkringen på EB-korten, är de tillräckliga för en normal resa med allt som kan hända? HB Platinum och AmEx Gold brukar ju hyllas för sina försäkringar, men vad är det egentligen man får för mervärde där?
 
Last edited:

tourist

Medlem
1% med OKQ8 är ju faktiskt väldigt bra. EB-korten är ju bra om man även flyger en del så att poängen tillsammans räcker någonstans, men jag är tveksam till att ha dem om jag skulle behöva betala årsavgift. Det är inte jättestor skillnad mellan reseförsäkringarna hos kort med årsavgift 0-600:-, de brukar alla avbeställningsskydd med läkarintyg, skydd vid bolagskonkurser och rimlig ersättning vid bagageförsening. AmEx är vassare när det handlar om sjukdom på resmålet, men har man en hemförsäkring så räcker egentligen den.
 

mry

Medlem
Välkomen hit Wobbly_Fool!

Är man eurobonus guld så är ju korten gratis och isf ser jag ingen anledning att inte ha dem. Det är ju dock gratis med MC och dinners första året för alla så man kan ju alltid ha dem ett tag och sen bestämma sig om man vill behålla dem. Det är ju alltid bra med poäng och man kan ju faktiskt konvertera extrapoäng till riktiga poäng om man bara har några poäng kvar till en bättre status på Eurobonus.
 
Bara som backup för DC i ditt fall. Diners kommer ge alla förmåner och lägger du 20-25tkr spend om året på det så får du lite tillbaka i form av loungebesök.
 

erhel

Medlem
Diners fungerar lysande för reserelaterade utgifter, så om det mest är det som du tänker lägga din spend på så behöver du inte fundera på om kortet kommer accepteras, inte heller om du handlar din mat på Coop.
 
Tack för alla svar!

Jag har nu räknat ytterligare på det och kommit fram till att jag har för lite spend för att det ska vara någon idé. Framförallt blir det så små pengar det handlar om så jag hade nog tjänat fyra gånger mer på att jobba någon timme hemifrån än att jämföra kickbacks, men det är ju alltid kul att tänka till lite.. :)

Jag skriver ut min uträkning här så kanske någon annan kan ha nytta av den.

Om man räknar med att boka bonusresor för sina poäng tyckte jag att en EB är värd ca 0,09 SEK biljett i snitt. Med en spend på 100tkr/år och ingen EBG status blir det följande siffror för respektive kort i värde omräknat till SEK:

SAS MC: (100 000 SEK * 0,1 EB/SEK * 0,9 KR/EB) - 395 SEK årsavgift = 900 - 395 = 505 SEK
SAS Diners: (100 000 SEK * 0,2 EB/SEK * 0,9 KR/EB) - 525 SEK årsavgift = 1800 - 525 = 1325 SEK
SAS AmEx: (100 000 SEK * 0,2 EB/SEK * 0,9 KR/EB) - 1000 SEK årsavgift = 1800 - 1000 = 800 SEK
OKQ8: (100 000 SEK * 0,1 SEK/SEK) - 0 årsavgift = 1000 + 0 = 1000 SEK

Här ser vi att ett Diners ligger några hundralappar över OKQ8 och på pappret alltså skulle vara bättre. Dessutom får man ju lounge-access på sin spend. Här måste man dock ta hänsyn till hur mycket av sin spend man faktiskt kan betala med Diners/AmEx då de korten inte är lika gångbara. Om mindre än 75% av total spend kan betalas med Diners blir det alltså ingen vinst jämfört med att betala allt med OKQ8-kortet och få 1% kickback i rena pengar.

Lyft in siffrorna i ett Excel-blad och lek runt lite med dom. Med en högre spend blir det helt andra siffror och AmEx/Diners drar ifrån betydligt. Ett bra val om man har mycket utlägg eller helt enkelt mer pengar att röra sig med varje månad.

Om någon har väldigt mycket tid över borde det gå att trixa ihop en ekvation utifrån spend, procent som betalas med Diners/AmEx, årsavgifter och EB-värde - men den uppgiften lämnar jag gärna vidare...
 
Last edited:

tourist

Medlem
Vad roligt att du gått så grundligt till väga. Jag tycker att OKQ8-kortet verkar vara ett utmärkt kort och rena pengar i kickback är ju väldigt bra.

Jag har dock några invändningar mot parametrernas värden när det gäller EB-korten:

Om man använder 60k poöng för att boka en bonusresa som skulle kostat 6k SEK så är värdet 0.1 SEK/EB ungefär som det värde 0.09 som du har använt. Om man däremot använder 100k poäng för att boka en bonusresa som skulle kostat 25k SEK så blir plötsligt värdet 0.25 SEK/EB...

Med en spend på 50-100k per kort är det inte så troligt att du behöver betala årsavgift för MC eller DC, så den kan faktiskt sättas till noll. AmEx är däremot svårflörtade på den punkten.

Dessutom: Den som reser ett EBS per år får ihop ca 100k poäng på fem år, och då är man farligt nära gränsen till att de första poängen börjar förfalla. Med extra poäng från EB-korten är det större chans att man får ihop tillräckligt med poäng för att kunna utnyttja dem till en bonusresa innan de försvinner.
 

tourist

Medlem
Om jag var du skulle jag skaffa ett EB DC och använda det överallt där det fungerar och OKQ8 Visa överallt annars, så länge du slipper årsavgiften. Som bonus kanske det blir något extra loungebesök.
 
Toppen