Senaste nytt

Nedgraderad vid check in - lite akut hjälp?

TDCarl75

Medlem
Ska åka med BA780 i eftermiddag och har bokat i C.

När jag checkade in stod det att jag skulle kontakta BA Assistance, när jag kom dit sa de att de bytt flygplanstyp och att det nu fanns färre stolar i C och att jag därför blev nedgraderad men med standby om någon i C inte kommer.

De sa vidare att om jag får åka i ekonomi kommer någon att kontakta mig vid gaten för att erbjuda kompensation.

Vad kan man kräva? Lite mer än mellanskillnaden till ekonomibiljett va? Extra miles ?

Någon som råkat ut för samma sak?

Sitter i Galleries South nu om någon är på LHR :)
 

Stefan62

Medlem
Ett scenario som jag inte vill hamna i!

Du ska självklart ha en rejäl ersättning när Du inte får det Du bokat och betalat för.

Har de erbjudit en senare flight?
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle försöka få till en gratis uppgradering för Club Europe, oavsett destination, nästa gång du reser (och lite extra, om det går). Uppgraderingen är ju värd mer till t.e.x Lanzarote/Teneriffa etc...
 

Traveller

Medlem
Du kan faktiskt säga nej och hänvisa till att andra då får ta nedgraderingen om det blir fullt. Jag hade aldrig gått med på att ens lyssna på det budskapet om jag inte på en gång visste vad jag skulle bli erbjuden.
Det jag först skulle göra om jag var du är att kolla på nätet vad en biljett i eko på samma kärra skulle kosta, det har jag gjort åt dig - 1403 kronor men ännu lustigare är att jag kan köpa business biljetter på samtliga dagens flyg för 5400 kronor enkel. Tycker du skall visa BA detta och ifrågasätta det hela eller be dom om 4000 kronor i ersättning.. Ska man slå så slå hårt!
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Om man läser den berömda förordningen 261/2004 (fulltext http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:SV:PDF ) artikel 10 så har du rätt till 30 procents återbetalning av biljettpriset om du blir nedgraderad om resan
är max 1500 km vilket det är om jag räknar rätt.

Det är alltså miniminivån för kompensation - om de erbjuder poäng eller vouchers i stället ska alltså värdet vara signifikant bättre.
 

AABack2ARN

Medlem
Förhandla nu!

Men om du läser på FlyerTalk kommer du se både en och annan skräckhistoria om den kompensation BA erbjudit i dessa fall. Beror lite på hur din resa var bokad (anslutning från Longhaul eller bara en I-klass resa över helgen exempelvis). Men personer som påstår sig erhållit 30-50 pund för en nedgradering förekommer ganska flitigt.

Förhoppningsvis blir du inte nedgraderad (alternativt kan du fiska till dig en riktigt fet kompensation och njuta av mackan i Y - som kanske är bättre än Afternoon Tea...)
 

TDCarl75

Medlem
Tack för info. Var och pratade med guest desken och de sa jag skulle återkomma om en timme. Då är det ändå gott om tid att förhandla innan flighten går.

Eftersom jag har mycket att arbeta med kan jag gå med på att att flyga nästa avgång om de garanterar en plats i C plus en uppgraderingsvoucher för long haul.

Återkommer om hur det går!!
 
Toppen