Senaste nytt

Klarar man sig 30 minuters intl-intl anslutning i Oslo?

Dr. Miles

Expert
Jag håller på att boka Stockholm - Amsterdam med SAS. Det billigaste alternativet är via Oslo.
Även om jag förstår att Oslo har 30 minuters MCT för intl-intl anslutning, klarar man det?

SK 485
Stockholm/ARN T5 07:00 - Oslo 08:00

//bytestid: 00:30//

SK 821
Oslo 08:30 Amsterdam 10:20
 

johanolsson

Medlem
Håller SAS tiden och det inte blir något strul så kan du hinna. Gardemoen aär inte så stor. Fast, nu när jag tänker efter så kommer du väl bli tvungen att tulla igenom dig. Det kan kosta lite tid. Jag brukar köra 45-minuter när jag har mellanlandningar på skandinaviska flygplatser, då hinner jag alltid.
 

jth

Medlem
Nja, någon tull är det väl inte?
Däremot en securitycheck på övervåningen innan man går ner i intl-transithallen. Är ankommande flyg i tid ska du hinna, avstånden är korta. Det är väl om det blir lite stopp i securityn det kan ta tid (vilket aldrig hänt mig dock).
 

India Alpha

Medlem
I vanliga fall är flygtiden 55 min och oftast är vi framme/avstigna på 52. När ska du åka? Höst- och vintertid är det nästan alltid fina dimförseningar på morgonen.
 

Dr. Miles

Expert
Förra gången jag var i Oslo på morgonen, fanns det ingen säkerhetspersonal vid intl-transfer. (Det stog någonting om öppettider är från kl. 9 eller något.)
Då fick jag gå genom tull->övervåningen->säkerhetskontroll. Det tog mer än 30 min.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för era svar.

I vanliga fall är flygtiden 55 min och oftast är vi framme/avstigna på 52. När ska du åka? Höst- och vintertid är det nästan alltid fina dimförseningar på morgonen.
I slutet av oktober tänkte jag. Men om det blri försening, förstår hela dagplaneringen. Så jag kanske bokar annan flight istället.
 

johanolsson

Medlem
Får man fråga vilken site du använder för att kolla dessa bokningar? Ska göra en bokning inom en vecka och gillar att hålla företagets kostnader nere.
 

Roger J

Medlem
Är den övre intl->intl säkerhetskontrollen öppen (har alltid varit öppen när jag bytt i OSL) är 30 minuter verkligen inget problem, mycket korta avstånd. Du kommer hinna med en kaffe i loungen också.
 
Toppen