Senaste nytt

SAS inför nya regler och priser på överviktsbagage från 12 februari

Jacob

Medlem
De nya priserna för övervikten har ännu inte lagts ut på SAS hemsidor, dock har man lagt in en förvarning om att priserna kommer förändras 12 februari.

http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/overvikt/

I korthet innebär det en höjning av priserna för överviktsbagage. En extra väska på 23 kg (economy)/32 kg (business) med maxmått 158 cm som idag kostar 200 kr inrikes/300 kr Europa/400 kr interkontinentalt kommer från 12 februari kosta €40 inrikes/€70 Europa/€100 interkontinentalt (omräknat till lokal valuta).

För bagage som är mellan 159 och 277 cm kommer motsvarande pris vara €80/€100/€200.

Liknande höjning görs för övervikt på den väska som är inkluderad i biljetten, alltså om man reser i economy/economy extra och väskan väger mellan 24 och 32 kg.

Den förändring som sker i prisstruktur är att det framöver endast kommer finnas ett pris för väskor med måtten 159-277 cm, tidigare var det olika priser för 159-200 cm resp 201-277 cm.

Ingen förändring görs i priserna för golfutrustning, skidor eller cykel.
 

Ubbe

Medlem
Förmodar att dessa priser inte gäller till och från USA för där gäller väl fortfarande gamla regler eller?
 

agehall

Medlem
Enda gången jag faktiskt behövt betala övervikt, var när jag kom med en EXTRA väska, som dessutom vägde för mycket.

Tjejen i incheckningsdisken såg ut att skämas, men jag betalade gärna de dryga USD100 hon ville ha - väskan var ju full med nya kläder, så det var ändå en bra affär...

Håller med Roger, trist med en försämring, men i praktiken är det få som drabbas och jag kan nog faktiskt tycka att de som drabbas kan få ta den smällen...
 

Ubbe

Medlem
Men det finns en gammal regel som gäller att varje extrabaggage mellan USA och Scandinavien kostar 50$ om man håller viktgränserna för sin flygklass.
 

Ubbe

Medlem
Det är över två år sedan SAS införde enhetliga regler oberoende av destination...
Nja nu är det väl så att det är en regel som inte SAS kan styra över, i varje fall inte för resor ut från USA eftersom detta är någon gammal överenskommelse mellan USA och ett antal stater i Europa. Gillar inte SAS läget får de avstå från att flyga ut från USA...
 

Alx

Medlem
För min del har SAS alltid varit väldigt flexibla och toleranta med övervikt. Jag har flera gånger överskridit gränsen med några till hyfsat många kilo för mycket och har faktiskt aldrig behövt betala extra.

Däremot är Air Malta för jävliga med det där i ekonomiklass och har dessutom den dåliga smaken att ha 20-kilogräns istället för den numer vanliga 23-kilogränsen... Deras priser för övervikt är dessutom löjligt höga. Det är nästan alltid avsevärt billigare att uppgradera biljetten till C vid inceckningen och på så vis få 30-kilo fri bagagevikt...
 

Ubbe

Medlem
Då har jag inte koll för jag har ingen aning om denna $50-överenskommelse! Kan du berätta mer?

Ämnet har varit uppe här på siten förut men hittar inte var. Ska vara en gammal regel och den fungerar eftersom jag och flera kollegor använt den ggr efter avancerad shopping i Chicago med stor framgång. Bättre att ha flera kollin än övervikt på ett.
 
Toppen