Senaste nytt

Widerøe försäljning. Vem köper?

Ubbe

Medlem
Wideröe försäljning. Vem blir köparen?
Kommer det att bli LH gruppen som går in och tar denna godbit eller blir det BA gruppen? Privata investerare har de någon chans att buda mor storbolagen? Finnair intressent??

HeHe ser ut att bli en intressant vår. ;)
 

Adam

Medlem
FlyBe. Kanske DAT som redan har massor av rutter i NO. Bara vi slipper den där klåparen som hade Skyways och Cimber.
 

Ubbe

Medlem
Ja nu tror jag inte att de anställda har den ekonomiska kraften som ett redan etablerat flygföretag kan plocka fram. Det skulle vara kul om en yttre intressent gärna ifrån *A eller mellanöstern gick in och tog över verksamheten. Det skulle kunna orsaka lite rörelse i hela Europas flygindustri och det tror jag vore bra.
 
Men hva skal et stort flybolag fra *A eller mellanöstern med Widerøe? Et llte flybolag som flyr i ingenmannsland langt oppe i nord? Nei, jeg tror de anställda kommer til å kjøpe Widerøe. Det sies at det finasielle er i orden, og at de har 1 investor i ryggen....
 

Ubbe

Medlem
Men det som jeg tenker på er at den Norske staten har krevd at WF selges. Er det for å gjøre ringvirkningene rundt en eventuell SAS konkurs mindre?

Säkert så. Man tryggar en viktig del av landets infrastruktur..

Men hva skal et stort flybolag fra *A eller mellanöstern med Widerøe? Et llte flybolag som flyr i ingenmannsland langt oppe i nord? Nei, jeg tror de anställda kommer til å kjøpe Widerøe. Det sies at det finasielle er i orden, og at de har 1 investor i ryggen....

Ja ett litet flygbolag i ett av världens rikaste nationer...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Lite information om vad som försenar försäljningen av Wideroe. Tydligen har bolaget en gammal skuld till SAS som skjutits upp... 600miljoner kronor ska betalas till moderbolaget innan försäljningen, vilket skulle ge Wideroe ett negativt egetkapital (som såklart försvårar försäljning).

Länk till nyheten (på norska): Boarding.no : Widere skylder SAS 600 millioner

Troligen inväntar Wideroe tilldelningen av flyglinjer i Nordnorge... Det pågår just nu en kamp mellan Wideroe & DAT om "kortbanelinjerna"
 

Viking75

Medlem
När ska upphandlingen av dessa linjer vara klar?

Jag och många med mej skulle nog önska lite mer info om vad som händer med det lilla lönsamma Wideroe...
 
Toppen