Senaste nytt

Kommuner föreslår ny järnvägslänk till Arlanda

Palazzi

Medlem
För första gången är nu Arlandas kringliggande kommuner eniga om att den s.k Norra böjen, från Märsta till Arlanda bör byggas (Tyvärr ska fler enas i frågan).

"Norra böjen" är ett järnvägsprojekt som endast omfattar 400m spår från Märsta till Flygplatsen, men som skulle bidra med en rejäl omvandling av tågtrafiken. Då denna järnväg inte är en del av den privatiserade järnvägen som Arlanda Express, SJ & SL idag använder kommer den inte omfattas av inträdesavgift till flygplatsen - Istället skulle dessa biljetter prissättas som konventionella SJ-biljetter (eller det bolag som vill operera linjen).

Projektet är en direkt konkurrent till det tidigare projektet om spårtaxi mellan Märsta & Arlanda. Spårtaxi-projektet t är ett billigare alternativ, men tillåter inte genomgående resor från destinationer utanför Märsta
 

NotRyan

Medlem
Helt riktigt doktorn, det är bara spåren söder om Arlanda (Arlanda till Skavstaby) som byggdes med en PPP-modell, spåren in mot ARN norrifrån byggdes och bekostades helt av staten utan privat inblandning i finansieringen.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

JonW

Medlem
OK, vi snackar alltså om en 400 m länk mellan Märsta station och den statliga kröken från stambanan in mot Arlanda norrifrån??
(Själva flygplatsen kan ju som noterats knappast nås med 400 m spår...)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
OK, vi snackar alltså om en 400 m länk mellan Märsta station och den statliga kröken från stambanan in mot Arlanda norrifrån??
(Själva flygplatsen kan ju som noterats knappast nås med 400 m spår...)

Ja, jag antar att det ser ungefär så här ut.
Screenshot20130209_7.jpg
 

Morgan

Medlem
Här finns en lite längre diskussion kring ämnet och varför det är en dålig idé:

Postvagnen - "Bygg norra böjen till Arlanda"

Det handlar ingalunda om nägra enkla 400m spår utan det här blir en komplicerad anläggning där ett dubbelspår ansluter till ett annat med1n 180 graders sväng.
För att trafiken ska flyta smidigt så behövs det planskilda flyovers och det hela blir frågan om en anläggning i miljardkronors klass.
Ursprungligen var den här kroken tänkt för SL pendeltåg som skulle angöra Arlanda norrifrån till egna plattformar norr om ArlandaC men nu har vi ju fått en bra SL förbindelse som går rakt och direkt upp från Upplands Väsby. Förslaget skulle inte ge mer nytta än att Rosersberg och Märsta får tågförbindelse till Arlanda och det vi en krok som inte är närmsta väg.
 
Toppen