Senaste nytt

Om jag köper SAS-biljett genom Swiss code sharing och SAS konkar...

Leinad

Ny medlem
Någon som vet?
Om jag köper SAS-biljett genom Swiss (Star Alliance) code sharing och SAS konkar blir jag då re-routad tack vare Swiss eller förfaller biljetterna eftersom SAS gick i konkurs?
 

Dr. Miles

Expert
Någon som vet?
Om jag köper SAS-biljett genom Swiss (Star Alliance) code sharing och SAS konkar blir jag då re-routad tack vare Swiss eller förfaller biljetterna eftersom SAS gick i konkurs?

Välkommen till BusinessClass.se, Leinad.

Det beror på vilket flygbolag som ställt ut din biljett. Biljettnummer som börjar med 117-x är SAS som har ställt ut. 724-x är SWISS, 220-x är Lufthansa.

Om din biljett börjar med 117-x och SAS konkar, blir din biljett värdelös och ingen kontrakt kvar längre även om du är bokad mex SWISS flightnummer (LXxxx).

Det finns en guide här.
Vad händer om ett flygbolag går i konkurs?
 
Last edited:

Roger J

Medlem
@Leinad Det är alltså inte viktigt vilket flightnummer din flygning är bokad som (SK-nummer eller LX-nummer). Det viktiga är vem som ställt ut biljetten och att det företag som ställt ut biljetten inte går i konken.
En Swiss-biljett kan teoretiskt ha en Swiss-flight men som är bokad med ett SK-flightnummer osv...
 

agehall

Medlem
Frågan är rätt ointressant. Man kan bara boka biljetter ungefär ett år frammåt i tiden och inom den tidsramen kommer inget att hända med SAS.
 
Toppen