Senaste nytt

SAS koncernens trafiktal för januari 2013: Trafiken ökade med 3,9%

Press release:

SAS koncernens trafik utvecklades som planerat under januari och ökade med 3,9%.
Kapaciteten ökade samtidigt med 4,6% och kabinfaktorn sjönk med 0,5 procentenheter till 64,5%.
Under januari ökade SAS koncernens trafik med 3,9%. Utvecklingen var starkast på de interkontinentala linjerna. Totalt minskade antalet transporterade passagerare med 2,6% under månaden.

- Januari har säsongsmässigt den lägsta efterfrågan under året och med det som bakgrund kan vi konstatera att trafiken utvecklades som förväntat. Under månaden genomförde vi en större försäljningskampanj vilket fick ett mycket positivt gensvar i marknaden. Vi ser således fram emot att välkomna fler kunder under året, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef i SAS.

Yielden var 1,4% högre under december (rapporteras med en månads fördröjning) än föregående år samtidigt som enhetsintäkten, RASK, minskade med 3,5%. Under januari förväntas förändringen av yield och RASK bli positiv jämfört med föregående år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944

SAS koncernens trafiktal publiceras normalt kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net SAS är Skandinaviens ledande flygbolag (http://www.sas.se/) med dagliga flygresor till destinationer (http://www.sas.se/resmal/) i Europa, USA och Asien. SAS är medlem i Star Alliance™ och kan tillsammans med 26 partners erbjuda över 1100 resmål världen över i 185 länder. För mer information, besök www.sas.se.
 

Palazzi

Medlem
En kabinfaktor på 64.5% är verkligen under all kritik.. Givetvis är det årets kanske sämsta månad, men det ser ändå riktigt dåligt ut gentemot konkurrenter. Säkerligen ett resultat av fler linjer, där leisure-resenärer väljer nya linjer.... Viktiga RASK är än mer deprimerande. Att flyga inrikes, ofta, med stora flygplan är ju iofs ingen lönsam affär (oavsett bolag).

Wideroe även i Sverige & Danmark hade löst mycket. Det måste väl vara inrikes som sänker fyllnadsgraden för jag har aldrig (möjligen en gång) sett en så låg fyllnadsgrad ut i Europa.
 
Enig, min känsla är också att det är inrikes som dippar, Vet att man löst flera linjer genom att ta in Braathens Regional (Golden Air) och deras Saab 2000 med ca 50 platser. Sen SAS tog bort Dash-planen finns ju inget mindre på inrikes i Sverige, i Danmark körs väl CRJ900. Borde finnas utrymme för liknande i Sverige men det kanske är mer lönsamt att hyra in Saab 2000?
 

Marcus_R

Medlem
En kabinfaktor på 64.5% är verkligen under all kritik.. Givetvis är det årets kanske sämsta månad, men det ser ändå riktigt dåligt ut gentemot konkurrenter. Säkerligen ett resultat av fler linjer, där leisure-resenärer väljer nya linjer.... .

Skulle vara kul och se det linje för linje. Personligen skulle jag gärna flyga mer till Köpenhamn, men 2.500kr är för saftigt. Någon som vet anledningen varför de inte köra med "Sista minuten" och fyller planet några timmar innan avresa?
 

Palazzi

Medlem
Skulle vara kul och se det linje för linje. Personligen skulle jag gärna flyga mer till Köpenhamn, men 2.500kr är för saftigt. Någon som vet anledningen varför de inte köra med "Sista minuten" och fyller planet några timmar innan avresa?

Något säger mig att det kostar mer att transportera 100kg (inkl väska) om man bara får in 300SEK enkel (eller liknande).

Eller så är det helt enkelt så att det mestadels handlar om pendlarsträckor, där folk inte kan tumma på avgångstider.
Kanske är ca 70personer som vill åka varje enskild avgång, och inget annat... Blir givetvis problematiskt om planet har kapacitet för det dubbla.

Bolaget kan inte börja flyga mer sällan heller, för då har de tappat sin konkurrensfördel mot t.e.x Norwegian. När Mavia får sina nya plan tror jag tyvärr att detta blir än mer besvärligt för SAS.

Travelinsider har gjort en genomgång av SAS inrikes. De har jämfört med LH ---> Germanwings och AF----> Air France Hop. Att SAS borde lägga ut fler flygningar på Cimber/Nextjet/Wideroe tror jag är en självklarhet. Det blir svårare att kvalitetssäkra, men var har man för val.

När Estonian går i KK (en tidsfråga) kanske man kan få tag i några mindre plan iaf..
 

Lonelyflyer

Medlem
Någon som vet anledningen varför de inte köra med "Sista minuten" och fyller planet några timmar innan avresa?

Därför det går inte att tjäna pengar på det sättet

sälja sista minuten är en för stor chans, säg att du har 10 biljetter rabatterat ner till 300 spänn sista timmarna, så säljer du hellre 2 biljetter á 1500 kr och vet att du får in dem tidigare
 

Marcus_R

Medlem
Därför det går inte att tjäna pengar på det sättet

sälja sista minuten är en för stor chans, säg att du har 10 biljetter rabatterat ner till 300 spänn sista timmarna, så säljer du hellre 2 biljetter á 1500 kr och vet att du får in dem tidigare

Självklart förstår jag den logiken. I detta fallet tänker jag väl mest ur min egen synvinkel. Att det känns ok att betala 1.000kr ner, men tyngre att betala 2.500kr hem :)

Så länge det funkar för SAS, och linjen finns kvar, får man väl vara nöjd.
 

AABack2ARN

Medlem
Just linjerna i huvudstadstriangeln är nog lite speciella ur revenue-synpunkt eftersom SAS i många fall enbart får betalt bränsletillägget när de flyger en anslutningspassagerare (plus givetvis flygplatsavgifter men de får ju inte SAS behålla). Samtidigt behöver de en hög frekvens för att kunna möjliggöra så många anslutningar som möjligt.

Men innan DY kom in i bilden var det ju ännu svårare att hitta riktigt låga priser på de attraktiva avgångarna.

Eftersom revenue management är en vetenskap som troligen ingen levande människa verkligen vet hur den fungerar kan vi utomstående nog aldrig riktigt förstå vad SAS och andra bolag kan och vill göra avseende priser - men det är ytterligare ett område där de klassiska nätverksbolagen de facto gjort ett system som gör många kunder både konfunderade och förbannade.
 
Efter att hade bokat en resa från ARN till CPH blev jag nyfiken och första gången klickade länken "klimat smart" och tjing... hamnade på följande sida: EmissionCalculator Om du väljer t.ex. ARN-CPH linjen så får du också information om CF - Cabin Factor. Kan vara intressant för några av er att luska lite hur det ser ut på olika SK linjer.
 
Efter att hade bokat en resa från ARN till CPH blev jag nyfiken och första gången klickade länken "klimat smart" och tjing... hamnade på följande sida: EmissionCalculator Om du väljer t.ex. ARN-CPH linjen så får du också information om CF - Cabin Factor. Kan vara intressant för några av er att luska lite hur det ser ut på olika SK linjer.

Den viser samme kabinfaktor på alle ruter. Men den viser forskjellig kabinfaktor etter hvilken flytype som flyr. Så man får ikke vite belegg og på rutene.
 
Toppen