Senaste nytt

Hur mycket extra är Turkish Airlines Comfort Class värt?

themroc

Medlem
Sitter och velar lite angående en tur till Tokyo över påsken. Jag kan välja antingen QR eco för 5700 eller TK Comfort Class för 9800. Min fråga är om det är värt 4000 kr extra för TK, då QR redan har en rätt angenäm ekonomiprodukt? TK ARN-IST är väl även bara vanlig ekonomiklass om jag förstått rätt.

Earnings på QR Privilege Club ligger enbart på 50% medan TK väl ger 100% till EuroBonus?
 

Glenn E

Medlem
Om du är väldigt lång är det mer värt med TK comfort class.
Underhållningssystem QR lite bättre.
Bonusprogram: Star Alliance bättre för mig.
Service: QR lite bättre.
Mat: TK lite bättre.
Flexibilitet: Comfort class är ombokningsbar mot avgift.

Svårt att säga vad som är bäst tycker jag men prisskillnaden är stor så jag hade nog tagit QR,
 

Palazzi

Medlem
Baserat på produkten så vill jag påstå att det inte är värt mellanskillnaden (om du normalt står ut i ekonomiklass dvs). Om du är extremt lång skulle jag möjligen överväga TK Comfort, men QR erbjuder redan 34''. Maten är bra på båda bolagen, möjligen aningen bättre på TK då du får business class-catering.

Det är just intjäningen som kan fälla avgörandet till TK's fördel.. 100% till Tokyo ger ganska bra med poäng. Om jag inte minns fel får man 150% till United Milage Plus.

Däremot ska man komma ihåg att du måste "lida" i TK ekonomiklass mellan ARN-IST... En A321 med gamla stolar där du pressas som en sardin (med lite otur).

Slutgiltigt: Jag vill ha mina fördelar som G* och hade därför valt TK. I alla andra aspekter föredrar jag Qatar.
 

helgonet

Medlem
Jag flög ARN-IST-NRT med TK över nyår och tyckte mycket om upplevelsen i CC, mycket bra benutrymme (passade mina 194cm) och väldigt god mat, väl värt de 9400 som jag då betalade. På väg mot NRT så hade jag en lång layover i IST på över 12 timmar, men under långa layovers bjuder TK på ett hotellrum inne istan alternativt att man får ta del av en guidad tur av Istanbul. Jag har varit mycket i Istanbul förr och valde hotellrummet och sov några timmar. Men väldigt bra erbjudande tyckte jag!

Nedan även de poängen som ramlade in på mitt Aegean Miles & Bonus konto efter resan.

03.01.2013 TK1791 Y IST - ARN Istanbul-Stockholm 1369
03.01.2013 TK0051 A NRT - IST Narita-Istanbul 5753
26.12.2012 TK1792 Y ARN - IST Stockholm-Istanbul 1369
26.12.2012 TK0050 A IST - NRT Istanbul-Narita 5753
 
Jag bokade comfort class nu till min resa till HKG. Då skiljde de enbart 600 SEK tur o retur mellan ekonomi och comfort (kändes konstigt då vi tog typ dom sista comfort platserna) på grund av att vi dock bokade 1 vecka innan avresa! :)

Då känns de värt! Dock om de är hela 4000 kr tur o retur känns de som en vanlig uppgraderingskostnad på 200€ per enkelresa som dom brukar ha vid check in mellan ekonomi och comfort!

Men som sagt ger comfort 100% Eurobonus intjäning: 12800 baspoäng ARN-HKG och tillbaka (25600 för Business i bokningsklass C)
 
Last edited:

helgonet

Medlem
Jag bokade comfort class nu till min resa till HKG. Då skiljde de enbart 600 SEK tur o retur mellan ekonomi och comfort (kändes konstigt då vi tog typ dom sista comfort platserna) på grund av att vi dock bokade 1 vecka innan avresa! :)

Då känns de värt! Dock om de är hela 4000 kr tur o retur känns de som en vanlig uppgraderingskostnad på 200€ per enkelresa som dom brukar ha vid check in mellan ekonomi och comfort!

Men som sagt ger comfort 100% Eurobonus intjäning: 12800 baspoäng ARN-HKG och tillbaka (25600 för Business i bokningsklass C)

Kul, hur lång layover blev det i IST?
 
Toppen