Senaste nytt

Ännu en oljelinje diskuteras i Norge - Stavanger-Molde

Palazzi

Medlem
Nu trodde ni antagligen att det handlade om ännu en grandios linje till Nordamerika, men då jag låtit mig inspirerats av Aftonbladets rubriksättare så är sanningen långt mindre häpnadsväckande.

Det är det danska flygbolaget DAT, som flyger inrikes i Norge & Danmark, som planerar en linje mellan Stavanger och Molde på den norska östkusten. Flyget ska också göra uppehåll på olje-öarna Stord och Florø. Då sträckan mellan de båda öarna endast är 125mi handlar det närmast om "island-hopping".

DAT har ökat starkt i Norge på sistone, och även helt tagit över trafiken mellan Köpenhamn och Bornholm. Priserna har också sjunkit, och man finner idag lågprisavgångar på nästan varje avgång (FR.399NOK). Om de 125mi mellan Stord & Florø också kommer säljas till detta pris låter jag vara osagt.

Jag skulle rekommendera Stavanger-Stord-Florø-Molde till alla med smak för det extraordinära... Inloppen till de norska fjordarna ses med fördel genom ett flygplansfönster - Den nya linjen blir närmast ett luftens "Hurtigrutt". Konkurrens finns givetvis genom Wideroe med deras "pendlarkort" på sommaren, men nu är denna linje främst tänkt i affärssyfte.

Det talas om två avgångar/vecka, i båda riktningar; måndagar och torsdagar är det preliminära förslaget.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper.

Länk till originalartikeln: (Planlegger flyrute til Molde -rbnett.no - nyheter, sport, kultur og økonomi)
Länk till Senator's test av DAT (till just Stord): (http://www.businessclass.se/reserapporter/3593-det-aer-alltid-aka-affaers-foerstaklass.html)
 

Senator

Moderator
Men det genererar ju inga poäng ;)

Jorå, på kreditkorten du handlar biljetterna på :cool: Ett annat alternativ är åka BA från Tokyo, och flyga ner hela norska kusten från Nordkap och ner. Här skådas fjällen i Lofoten från plats 4K på BAs B77W:
Lofoten from the air.jpg

Vi kom från norra Sibirien. "Min" FA kom fram till mig: "Mr. Senator, didn't you say you are Norwegian?" Ja svarade jag, "Just must open your blinds, we are coming down the coast line. The views are breathtaking..." Det stämde...

En flygresa jag aldrig tröttnar på är Oslo - Bergen, typ i maj när det ligger lite snö kvar, och man kommer in över Hardangerfjorden och glaciären. Vid ön Tysnes, vänder man norrut för landningen på Flesland. Helt magiskt...
 
Toppen