Senaste nytt

Passagerare öppnade nödutgång istället för solskyddet (OS832)

MarcusC

Medlem
Lite udda incident som skedde på Larnaca 25/1. Efter att flyget från Wien landat på Larnacas flygplats bad kabinpersonalen passagerarna dra upp solskydden. Personen som satt vid andra dörren på flyget (Airbus321) drog dörrhandtaget inåt och uppåt . (dörren har ju inget fönster, bara ett mindre kikfönster) Sliden utlöstes. Det framgår inte om någon försökte lämna planet via sliden :)
Returflighten kunde utföras men med redicerat antal passagerare i enlighet med gällande regler om en nödutgång / slide inte fungerar.

Undrar vad personen i fråga tänkte, liksom kabinpersonalen?

Straight & Level 5 February - Flight International Editor's Blog
 

Joshua

Medlem
Något som jag funderat på är vad händer om någon galning som sitter där rycker i denna:
1:vid start säg i 100km/h
2: vid airborn (oavsett höjd?)
3: vid landning precis när man börjat bromsa in)

/Joshua
 

Stefan62

Medlem
Något som jag funderat på är vad händer om någon galning som sitter där rycker i denna:
1:vid start säg i 100km/h
2: vid airborn (oavsett höjd?)
3: vid landning precis när man börjat bromsa in)

/Joshua

Jag har för mig att jag läst att det inte fungerar efter en viss hastighet, utan planet måste i princip stå helt still. Dessutom gör väl tryckkabinen att man inte kan öppna dörren, eller...?
 
Tryckskillnaden gör att nödutgångar inte kan öppnas i luften (dom är utformade som kilar).

Det skulle väl gå att öppna i farten på marken (kan finnas skydd mot detta) men det går fort att stanna :)
 

FFS

Medlem
Jag undar om personen ur besättningen hann tänka neeeeeeeeeeeeeeeej när pasageraren började dra.

Hur mycket kraft krävs det för att öppna en nödutgång. Jag gissar att någon här testat i något sammanhang? Är det som att öppna en dörr eller tyngre?
 

Nemo

Medlem
Borde det inte vara lättare att öppna nödutgången på höjd? Den ser ut att öppnas utåt, högre tryck inuti kabinen än utanför.
 

Joshua

Medlem
Nemo exakt lite min tanke :)

Samt 100m upp i luften är det ju oavsett ingen direkt trycksklillnad men skulle bli smått problematiskt om någon fick upp den...

Nu har detta satt sig i huvudet på mig och flyger på tisdag igen men frågan är om man får flyga med om man seriöst ställer frågan till personalen eller om man hamnar i tvångströja...
 

MarcusC

Medlem
Nemo exakt lite min tanke :)

Samt 100m upp i luften är det ju oavsett ingen direkt trycksklillnad men skulle bli smått problematiskt om någon fick upp den...

Nu har detta satt sig i huvudet på mig och flyger på tisdag igen men frågan är om man får flyga med om man seriöst ställer frågan till personalen eller om man hamnar i tvångströja...

Flyger du Austrian kanske besättningen blir fundersam ;)
 
Toppen