stewigriffin
Medlem
För att fortsätta belgiska temat som var högt upp idag vill jag här berätta lite om ett till alternativ att besöka New York utan att ruinera reskassan.
Vi skippar det vanliga blah blah och alla beröm av New York, JFK och Göteborgs flygplats, GOTATH har redan sagt det och han kan det bättre än jag.
Jag brukar sällan söta pillret, tvärtom, tycker det är bra att vara förberedd till det värsta så en del kängor må vara utdelade under resans gång.
Någon gång under förra året råkade jag boka en resa med SN som var ett resultat av lurkning av olika fares. För 1000 dollar mer kunde man boka samma resa i Business men det här är ju inte "en gång om året upplevelseresa" utan en av många så jag tryckte på köp knappen innan jag förstod vad som hände.
På JFK använder SN sig av Terminal 1 och sitter längst bort till vänster som en fattig släktning vid en kräftskiva. De har inte ens en egen ingång. Flyget avgår 17.15 men cut-off för check-in och bagageinlämning är 90 minuter före just på JFK. För C pax är det 60 minuter som gäller. Nu kommer haken: som *G resande i Eco kan du använda disken för Business passagerare men tiderna gäller samma som för Eco passagerare. Punkt slut, ingen flexibilitet där, är du sen då är du sen, klagar du vänligt så bokar de om dig till nästa dagens flygning. De har även tryckt vykort med "Sorry, you are late!"
I alla fall det var det som jag hörde från personalen där medans jag checkade in.
Men jag är tidigt vid disken och allt går smidigt. Avgångstiden före 17 är det värsta för TSA på JFK, det finns massa flyg till alla världens hörn som avgår och det är full rulle. Jag har sett det många gånger och med en kort utbristat "elite" passerar jag fast track.
Tråkigaste tiden i LH Senator loungen med, det är för sent för lunch men för tidigt för middagsservering. Med andra ord nitlot. Men amerikaner och tyskar som är inne är glada ändå. Tror jag de gläds åt exklusiviteten att vara just i loungen. Stackare, de har inte varit hos AF i samma terminal, säkerligen skulle de pissa av sig redan vid ingången.
Uttråkad och läsande en bok går jag 45 min före departure till gaten, de har redan ropat ut "Final call". Där vid gaten möts jag av en helt tom område och SN uniformerad kille meddelar mig att nästan alla är ombord. Jaha, effektivitet. Men vänta tills denna effektivitet möter JFKs slarv vid pushback, jag har inte haft en punktlig take-off här på över ett år.
Inne möts jag av ett öde, vi sitter 1 per rad (!), totalt kanske 50 pers i hela ekonomi kabinen. På min fråga om C-kabinen svarar FA att den är fullsatt. Jag har kollat innan i EF och det var precis som han sa. Det kanske beror på att man kan uppgradera sig från Eco för pengar, man biddar och lägsta budet ligger vid $750. Inte illa om man har lastat iPads eller annat skräp och skrot för att ta hem biljettpriset.
Efter många om och men vi rullar ut, 30 minuters försening med take-off är ju obligatorisk(jag vill gärna se besättningens ansiktutrycken och förstå vad de pratar om), det här måste vara plågsammaste upplevelsen för paragrafryttare när man är i kön till take-off "just because". AF piloter brukar bara skylla allt på JFK airport med färgglada kommentarer men här var det tyst.
Kabinen är jättefräsch och refurbat 2012(jag har kollat dekalen). Stolarna är tunna med en bra pitch. Men det bästa är nog IFE hårdvaran: det är som en iPad 2 både i utseende och känslan. Tror airberlin har samma hårdvara.
Utbudet gör en som är van till AF:s utbud besviken men är man van till andra alliansens medeltidsalternativ utan AVOD då är det en stor skillnad. Igen, hårdvaran med USB och möjlighet att ha AVOD före take-off är nog bästa som finns att få tillgång till för under 4800 SEK.
Vi skippar det vanliga blah blah och alla beröm av New York, JFK och Göteborgs flygplats, GOTATH har redan sagt det och han kan det bättre än jag.
Jag brukar sällan söta pillret, tvärtom, tycker det är bra att vara förberedd till det värsta så en del kängor må vara utdelade under resans gång.
Någon gång under förra året råkade jag boka en resa med SN som var ett resultat av lurkning av olika fares. För 1000 dollar mer kunde man boka samma resa i Business men det här är ju inte "en gång om året upplevelseresa" utan en av många så jag tryckte på köp knappen innan jag förstod vad som hände.
På JFK använder SN sig av Terminal 1 och sitter längst bort till vänster som en fattig släktning vid en kräftskiva. De har inte ens en egen ingång. Flyget avgår 17.15 men cut-off för check-in och bagageinlämning är 90 minuter före just på JFK. För C pax är det 60 minuter som gäller. Nu kommer haken: som *G resande i Eco kan du använda disken för Business passagerare men tiderna gäller samma som för Eco passagerare. Punkt slut, ingen flexibilitet där, är du sen då är du sen, klagar du vänligt så bokar de om dig till nästa dagens flygning. De har även tryckt vykort med "Sorry, you are late!"
I alla fall det var det som jag hörde från personalen där medans jag checkade in.
Men jag är tidigt vid disken och allt går smidigt. Avgångstiden före 17 är det värsta för TSA på JFK, det finns massa flyg till alla världens hörn som avgår och det är full rulle. Jag har sett det många gånger och med en kort utbristat "elite" passerar jag fast track.
Tråkigaste tiden i LH Senator loungen med, det är för sent för lunch men för tidigt för middagsservering. Med andra ord nitlot. Men amerikaner och tyskar som är inne är glada ändå. Tror jag de gläds åt exklusiviteten att vara just i loungen. Stackare, de har inte varit hos AF i samma terminal, säkerligen skulle de pissa av sig redan vid ingången.
Uttråkad och läsande en bok går jag 45 min före departure till gaten, de har redan ropat ut "Final call". Där vid gaten möts jag av en helt tom område och SN uniformerad kille meddelar mig att nästan alla är ombord. Jaha, effektivitet. Men vänta tills denna effektivitet möter JFKs slarv vid pushback, jag har inte haft en punktlig take-off här på över ett år.
Inne möts jag av ett öde, vi sitter 1 per rad (!), totalt kanske 50 pers i hela ekonomi kabinen. På min fråga om C-kabinen svarar FA att den är fullsatt. Jag har kollat innan i EF och det var precis som han sa. Det kanske beror på att man kan uppgradera sig från Eco för pengar, man biddar och lägsta budet ligger vid $750. Inte illa om man har lastat iPads eller annat skräp och skrot för att ta hem biljettpriset.
Efter många om och men vi rullar ut, 30 minuters försening med take-off är ju obligatorisk(jag vill gärna se besättningens ansiktutrycken och förstå vad de pratar om), det här måste vara plågsammaste upplevelsen för paragrafryttare när man är i kön till take-off "just because". AF piloter brukar bara skylla allt på JFK airport med färgglada kommentarer men här var det tyst.
Kabinen är jättefräsch och refurbat 2012(jag har kollat dekalen). Stolarna är tunna med en bra pitch. Men det bästa är nog IFE hårdvaran: det är som en iPad 2 både i utseende och känslan. Tror airberlin har samma hårdvara.
Utbudet gör en som är van till AF:s utbud besviken men är man van till andra alliansens medeltidsalternativ utan AVOD då är det en stor skillnad. Igen, hårdvaran med USB och möjlighet att ha AVOD före take-off är nog bästa som finns att få tillgång till för under 4800 SEK.
Last edited by a moderator: