Senaste nytt

Brussels Airlines, New York JFK-Göteborg Landvetter i Economy Class

För att fortsätta belgiska temat som var högt upp idag vill jag här berätta lite om ett till alternativ att besöka New York utan att ruinera reskassan.
Vi skippar det vanliga blah blah och alla beröm av New York, JFK och Göteborgs flygplats, GOTATH har redan sagt det och han kan det bättre än jag. ;)

Jag brukar sällan söta pillret, tvärtom, tycker det är bra att vara förberedd till det värsta så en del kängor må vara utdelade under resans gång.

Någon gång under förra året råkade jag boka en resa med SN som var ett resultat av lurkning av olika fares. För 1000 dollar mer kunde man boka samma resa i Business men det här är ju inte "en gång om året upplevelseresa" utan en av många så jag tryckte på köp knappen innan jag förstod vad som hände. ;)

På JFK använder SN sig av Terminal 1 och sitter längst bort till vänster som en fattig släktning vid en kräftskiva. De har inte ens en egen ingång. Flyget avgår 17.15 men cut-off för check-in och bagageinlämning är 90 minuter före just på JFK. För C pax är det 60 minuter som gäller. Nu kommer haken: som *G resande i Eco kan du använda disken för Business passagerare men tiderna gäller samma som för Eco passagerare. Punkt slut, ingen flexibilitet där, är du sen då är du sen, klagar du vänligt så bokar de om dig till nästa dagens flygning. De har även tryckt vykort med "Sorry, you are late!"
I alla fall det var det som jag hörde från personalen där medans jag checkade in.

Men jag är tidigt vid disken och allt går smidigt. Avgångstiden före 17 är det värsta för TSA på JFK, det finns massa flyg till alla världens hörn som avgår och det är full rulle. Jag har sett det många gånger och med en kort utbristat "elite" passerar jag fast track.
Tråkigaste tiden i LH Senator loungen med, det är för sent för lunch men för tidigt för middagsservering. Med andra ord nitlot. Men amerikaner och tyskar som är inne är glada ändå. Tror jag de gläds åt exklusiviteten att vara just i loungen. :confused: Stackare, de har inte varit hos AF i samma terminal, säkerligen skulle de pissa av sig redan vid ingången. :)

Uttråkad och läsande en bok går jag 45 min före departure till gaten, de har redan ropat ut "Final call". Där vid gaten möts jag av en helt tom område och SN uniformerad kille meddelar mig att nästan alla är ombord. Jaha, effektivitet. Men vänta tills denna effektivitet möter JFKs slarv vid pushback, jag har inte haft en punktlig take-off här på över ett år.

Inne möts jag av ett öde, vi sitter 1 per rad (!), totalt kanske 50 pers i hela ekonomi kabinen. På min fråga om C-kabinen svarar FA att den är fullsatt. Jag har kollat innan i EF och det var precis som han sa. Det kanske beror på att man kan uppgradera sig från Eco för pengar, man biddar och lägsta budet ligger vid $750. Inte illa om man har lastat iPads eller annat skräp och skrot för att ta hem biljettpriset.

Efter många om och men vi rullar ut, 30 minuters försening med take-off är ju obligatorisk(jag vill gärna se besättningens ansiktutrycken och förstå vad de pratar om), det här måste vara plågsammaste upplevelsen för paragrafryttare när man är i kön till take-off "just because". AF piloter brukar bara skylla allt på JFK airport med färgglada kommentarer men här var det tyst.

Kabinen är jättefräsch och refurbat 2012(jag har kollat dekalen). Stolarna är tunna med en bra pitch. Men det bästa är nog IFE hårdvaran: det är som en iPad 2 både i utseende och känslan. Tror airberlin har samma hårdvara.
Utbudet gör en som är van till AF:s utbud besviken men är man van till andra alliansens medeltidsalternativ utan AVOD då är det en stor skillnad. Igen, hårdvaran med USB och möjlighet att ha AVOD före take-off är nog bästa som finns att få tillgång till för under 4800 SEK.

IMG_1361.jpg
IMG_1362.jpg
IMG_1364.jpg
IMG_1365.jpg
IMG_1367.jpg
IMG_1370.jpg
 
Last edited by a moderator:
Efter någon stund, typ 1.5 timme eller mer, då jag har redan somnat strax efter pushback och missat hela take-off, elevation och "välkommen ombord" meddelandet, väcktes jag av ljudet av dricksvagnen(det missar man väl inte, sitter nog någon sensor redan i:cool:)

Nu måste jag säga några ord om besättningen. Hela besättningen i vår kabin var nog i 25-35 årsspektrum, klädda i mörkblå och allt uniform sitter fint, som måttsydd(det kanske är så egentligen). Inte lika fint med halsdukar och frisyrer som AF men inte ett gram sämre.
Assistant purser var ju OK men inte i min smak(han råkade vara en kille ju :p), dock trevlig att prata med även om det verkar som han saknade någon humorkänsla alls(det kanske är svårt att behålla den när man pratar i 4 språk dagligen).
Däremot tjejerna var ju rena nöjet att konversera med och se på "hur de jobbar"(vad tänkte ni jag tittade på annars :p)

Tyvärr var jag så borta av "utsikten" att jag glömde fråga om bubbeldryckan. Såg inte det på vagnen så det blev äppeljuice för att vakna till måltiden.
Om ungefär 20 minuter kom maten och strax efter dricksvagnen igen. Alternativet var beef a la belgiska eller fisk också på belgiska. Jag tyckte att det var rätt tillfälle att testa kötträtten med en merlot.

IMG_1373.jpg

IMG_1377.jpg

IMG_1383.jpg

Så i solitud, med NC hörlurar på avnjöt av maten på en rad utan fönster vilket jag valde specifikt för att kunna sova under resan.

IMG_1386.jpg

IMG_1385.jpg

Någon person inte i en radie av 2 rader ifrån mig fanns inte heller så det var inget tal om att spela poker eller irritera med att reclina stolen. Vaknade jag av stolen som försökte göra ett hål i mig med bälteshållare under turbulensen.
Vi var redan nära BRU.
 
Efter maten var det kaffe/te med belgisk chokladkaka. Också passade på att köpa några saker från duty-free ombord och lade allt i väskan. De hade 2 modelflygplan, A320 och A330 ganska billigt, tror det var €12 och €15. När jag frågade om billiga pennor att köpa fick jag några bara så, gratis. :) Eat that, ***! :p

Jag hade bett FA att väcka mig före frukosten men nu vaknade ju själv så efter bara ett besök på toa där en klaustrofobiker hittar sin värsta nattdröm jag fortsatte med någon film ändå tills vi var vid gaten. Frukosten var inte så mycket att skriva om, det var någon pytteliten muffin, två koppar med vatten och juice och tror det var allt. Nu gjorde jag ju felet att ta vattnet med i väskan.

Passkontrollen i BRU är mycket effektiv och tar bara 15-20 minuter högst. Någon Fast Track såg jag inte. Det finns en med automatisk grind lite senare vid säkerhetskontrollen.

Nu finns en sak som jag fattar inte om det fina, rena, moderna, snygga BRU flygplatsen: vad hände med WiFi???

Fick gå till loungen och trösta mig med några färska croissanter. Däremot damen som kom in strax efter mig behövde något starkare att trösta sin besvikelse med. Hon bad kyparn öppna en flaska mousserande. Klockan var inte ens 7 på morgonen.

Inkommande flyget till GOT försenades och jag fördrev tiden genom att glo på olika golfbilar placerade i hallen.

IMG_1395.jpg

På flygplanet satt jag i b.flex+ som är SN variant av Economy Extra. Man får inte så mycket så tidigt på morgonen. Bara en wrap, tidning och något att skölja det hela med. Dock bra att man försöker behålla mittensätet tom.

IMG_1396.jpg

En kort summering av det hela är att man får ett bra värde för pengar som passagerare i ekonomi hos SN. Flygplanerna är rena och känns fräscha. Allt bara andas effektivitet med sparsamhet.
 

Jonas C

Medlem
Alltid ett nöje att läsa dina reports stewigriffin! Ser ut som att SN levererar en fullgod produkt i Economy, nästan lite synd att man inte bokade den för 2300kr när de körde sin fuel dump, men men, det dyker nog upp igen. Dock finner jag det lite märkligt varför någon avsiktligt bokar en rad utan fönster för att sova. Fungerar inte fönstret bra nog att luta sig mot?
 
Vet inte vem som har kommit på briljanta idén att det är en bra tid att resa från Göteborg såhär kl 6.55 på morgonen med baggage cut-off 6.15?
Denna person måste verkligen lida av insomnia. Men för mig är det ett plågsam mysterium. Från samma smarta idékorg har man bestämt att ha en separat incheckning, som *A flygbolag använda Menzies lounge och bussgater 18A-H.
Ja, jag är bara bitter så på morgonen, fick gå upp kl 5, något snabb till frukost, skottat snö på uppfarten och som en sista ***** lämnat bagaget vid 6.05.
Självklart blev jag kontrollerat extra vid säkerhetskontrollen(det pep), trots att enda metall på mig är järn i blodet. Eller finns det nytt direktiv att extra kontrollera folk som bär ecco skor?

Snabbt genomgång av duty-freen och då var det dags att gå mot gaten. Inga konstigheter med bussturen, planet är halftomt.
Det blev en A320 idag och samma upplägg i b.flex+, mittensäten tom.
Det står en de-icing lastbil och väntar på sin tur. Precis bredvid en AF maskin får samma behandling.

IMG_1399.jpg

IMG_1402.jpg

Nu blundade jag medans vi duschades och missade en del. Vaknade då vid frukosten, ni vet den där sensorn för drycksvagn ;)

IMG_1411.jpg

IMG_1413.jpg

IMG_1415.jpg

IMG_1418.jpg

Maten smakade oväntat bra och teet var mycket likt hur ett stark morgonte bör vara. Sen var det bums igen och då är vi redan vid gaten.

Nu väntar mig en jättekrånglig transfer. CDG är bara piece of cake jämfört med hur krångligt och komplicerat är det i BRU.
Flyget från GOT landar 8.35 och boardingen för SN501 till JFK startar vid 9.40.
Hinner man?

Glömde lägga i några nyckelord så man hittar tråden lättare om några år ;) :
SN501, SN502, JFK-BRU, BRU-JFK, b.flex+, RAVE AVOD
 
Last edited:
Tack! Första gången jag hört att något belgiskt "andas effektivitet", haha!

Ja ja, rub it in! Jag skriver det utan parentheserna i respekt till min nya belgiska kollega som idag förklarade mig hur det hela fungerar. Dessutom jag lämnade mina åsikter direkt i IFEn som har en feedback punkt, det var nästan inget att klaga på. Jag kommer senare sammanfatta vad jag tyckte de kunde vara bättre på.


Alltid ett nöje att läsa dina reports stewigriffin! Ser ut som att SN levererar en fullgod produkt i Economy, nästan lite synd att man inte bokade den för 2300kr när de körde sin fuel dump, men men, det dyker nog upp igen. Dock finner jag det lite märkligt varför någon avsiktligt bokar en rad utan fönster för att sova. Fungerar inte fönstret bra nog att luta sig mot?

Jag vet inte så mycket om flygplansteknik men jag tänkte att jag slapp ha morgonsolen rakt i ögat och kanske att motorljudet dämpades lite. Nu hade jag inte mindre än 40 stolar och 8 fönster till mig själv men jag har bara en femte punkt att landa på. :p Och varför luta mot fönstret när man kan ligga full-flat i mittensektionen med 3-4 kuddar?
 
Toppen