Senaste nytt

Vad är smidigaste sättet att få ut receptbelagd medicin för resebruk?

agehall

Medlem
I första hand känner jag att det skulle vara bra med några vettiga sömntabletter. De melatonintabletter jag har är inte effektiva nog imho. Men det skulle inte heller vara fel att ha en kur bredspektrumantibiotika i väskan.

Jag har dock i princip 0 förtroende för landstinget och det är imho på tok för krångligt att få träffa en läkare. Finns det bättre sätt att få fatt på en läkare än att ringa till en vårdcentral som sedan konstaterar att de inte är "min" vårdcentral och spenderar en halvtimme på att tjafsa med mig om vart jag ska vända mig? Kan man gå till något ställe ungefär som vaccinationsställena och få träffa en läkare?
 

Homer

Medlem
Vad ska man med recept till där? Allt finns i apoteket och de ställer lite slentrianmässiga frågor och sedan får man handla. Men jag har bytt jobb, så det är slut på LOS nu. :(

Receptet behöver du när du kommer till andra länder naturligtvis, t.ex knarknojiga Sverige.
Går du till en läkare i Sverige är risken stor att de bara skriver ut något tjafs.

Även för narkotikaklassade läkemedel gäller att du alltid ska kunna styrka att läkemedlet lagligen har erhållits för medicinskt ändamål och personligt bruk personligt bruk. Detta kan för receptbelagda läkemedel visas till exempel genom att läkemedlet är försett med en apoteksetikett med ditt namn, ett recept eller ett läkarintyg.
 

agehall

Medlem

Vilka särskilda regler gäller för införsel av narkotikaklassade läkemedel till Sverige?

Läkemedel för behandling av sömnstörningar, oro och kraftig smärta är ofta narkotikaklassade


Att resa med läkemedel - regler för in- och utförsel - Läkemedelsverket / Medical Products Agency

Jo, det är klart. Det är väl bra att ha recept på prylarna av den anledningen. Jag har egentligen inget emot recept - det är mer den allmänna sjukvården som landstinget tillhandahåller som jag har svårt för.
 

henkedio

Medlem
Vi har sjukvårdsförsäkring genom jobbet och det brukar innebära att man får träffa precis den läkare man behöver inom väldigt kort tid. Jag har fått tid samma dag om jag haft möjlighet att ta mig till aktuellt läkarhus. Kanske du skulle satsa på att teckna en sådan försäkring? Vi hade Trygg Hansa innan och det var jag väldigt nöjd med, numera har vi något annat "euro-någonting". Läs igenom dessa sidor och se om det är något för dig. Kan även säga att medicin är kostnadsfri.

Ansökan | Privat sjukvårdsförsäkring - Moderna Försäkringar
Gruppförsäkring som är person eller kollektivt inriktad| Euroaccident
Sjukvård - Teckna privat sjukvårdsförsäkring - Trygg-Hansa
 
Toppen