Senaste nytt

Nya Malmö Aviation-plan kan betyda 30% fler resenärer på Bromma

Palazzi

Medlem
Koncernen Braathens aviation, som äger b.la. Malmö Aviation och Sverigeflyg har, som tidigare skrivits, beställt tio nya flygplan av Kanadensiska Bombardier. Det handlar om flygplanstypen CS100/300, som påstås vara regionalflygets svar på Boeings Dreamliner.

Precis som Dreamlinern så karaktäriseras planet av låg bränsleförbrukning, lägre ljudnivåer samt en mer spatiös kabin. Bombardier CS-serie är också unik i det avseende att det är den första flygplansmodellen av större kapacitet som klarar av riktigt korta star-/landingsbanor - Alltså är det ett utmärkt val för svenskt inrikesflyg. Malmö Aviations order uppgår till två miljarder svenska kronor.

De nya planen innebär inte bara en revolution för Malmö Aviation, utan även för Bromma flygplats. Varje nytt bombardier-plan har drygt 30% mer passagerarkapacitet än den befintliga flottan, och då Malmö Aviation är flygplatsens största aktör ger det givetvis utslag på det totala passagerarantalet. Dagens två miljoner passagerare kan snabbt bli tre miljoner. Där är det dock stopp. Det undantagstillstånd, som möjliggör fortsatt trafik på Bromma, tillåter inte fler avgångar än de som finns idag.

Även ljudnivån för närboende kommer att drastiskt minska när de nya flygplanen levereras under 2014. Den sk. "bullermattan" som indikerar det område som hör ljudet från flygplatsen ska sägas minska med ca 70%. Det ska dock tillstås att vi ännu inte sett de verkliga bullernivåerna från Bombardiers flygplan, som ännu inte lyft från hangaren.

(Nyheten baseras på ett inslag från lokalnyheterna ABC)
 
Toppen