Senaste nytt

Borttappat bagage på Kenya Airways

Flög i början av december till Dar Es Salam och till skillnad mot tidigare flög jag GOT-FRA-NBO-DAR där det först var LH sedan Condor för att avsluta med en kort flygning med KQ. Problemet började när vi skulle landa i NBO och det inte gick pga av dimma och vi hamnade i MBA först och där många av passagerarna hade sin slutdestination och vi andra fick vänta tills dimman lättade och de kom nya passagerare. jag ankom NBO typ fyra timmar senare och kom slutligen iväg efter mycket tjat och en avgift (muta??) med ett senare plan från NBO-DAR men det gjorde inte bagaget. Inget bagage kom under hela tiden i DAR och inget bagage kom även efter jag kommit hem. Jag gjorde en första claim till Air Kenya och de sa att du måstye vänta 21 dagar. när det gått tre veckor kontaktade jag dem igen och då återkom de efter mycket tjat och sa du måste skriva ett brev till oss och claima de saker du tappat och vad de är värda. sagt o gjort det gjordes. efter det gick det en vecka och jag fick stöta på o tjata och då återkom de med ett papper som jag måste fylla i för det var inte ok med brevet jag skrev. Gjorde även det och tiden gick o gick och efter en massa mer tjat återkom de och sa att du måste visa kvitton på det som du hade i väskan, kläder etc. vilket jag sa att det är inte så lätt vilket efter ännu mera tjat och påstötningar renderade att de kom tillbaka och säger att jag skall få 25% av värdet av det jag claimade. Vilket är ett stort skämt.

jag kommer nog att försöka akta mig från att åka med Kenya Airways i fortsättningen eller enbart resa med handbagage.
 

pep

Medlem
Jeg har gennem årene mistet 2 kufferter i Nairobi og haft alvorlige bagage-forsinkelser med KQ. Meget svært at få vredet penge ud af dem. Men det er lykkedes i alle tilfælde, inklusiv upgrade voucher. Fik sidst en flat rate per kg for forsvundnen kuffert (20 usd/kg), og fik en ca. 50 usd voucher for (flere dage!) forsinkede kufferter. Ikke meget, og intet tilskud for at måtte vente i hovedstaden for at få dem tilbage. Jeg er dog ikke nervøs for bagage ved meget direkte forbindelser, og vil gerne flyve KQ.- KQ gives you a trill and the FAs are gorgeous!
 

pep

Medlem
Vad har jag sagt om att resa med afrikanska bolag... ;)
Jeg vidste det kunne få agehall ud af busken og skrev det mest for at gøre dig glad og få bekræftet dine fordomme og allergi mod Afrikanske flyselskaber...;) Jeg er selv ret vild med Afrikanske flyselskaber, der venter altid noget nyt, exotisk, farverigt. Forvent intet og få alt. Life is an adventure....
 
Jeg vidste det kunne få agehall ud af busken og skrev det mest for at gøre dig glad og få bekræftet dine fordomme og allergi mod Afrikanske flyselskaber...;) Jeg er selv ret vild med Afrikanske flyselskaber, der venter altid noget nyt, exotisk, farverigt. Forvent intet og få alt. Life is an adventure....

Du har helt rätt jag skulle ha åkt dagen innan istället och tagit swiss, vilket var de jag flög med hem
 

agehall

Medlem
Pep, jag kan tänka mig att någon gång flyga med afrikanska bolag för upplevelsen, men då räknar jag inte med någon punktlighet eller att incheckat bagage kommer fram. Jag skulle också tänka mig för två gånger innan jag sätter mig på många av de mindre bolagen där nere.
 

pep

Medlem
Prøv RwandAir, agehall ! Det er måske Africa Light, da de har et virkelig godt produkt og har næsten aldrig forsinkelser. Fabelagtig service, selv på economy. Gode tilbud på f.eks. Dubai, Jo-burg, Nairobi. Exempel ( kort anmeldeldelse fra mig til din yndling SKYTRAX):

Rated 8 out of 10. Economy class. Date 11/4-2011. Bujumbura-Kigali-Bujumbura, Dash 8-100. Both flights on time, safety and organisation appear to be high. Good service onboard despite flight duration is only 40 minutes: snacks, 4 different juices, sodas. Good information on board and luggage delivered in 5 minutes upon passing immigration

Once you go black - you never go back!
 
Last edited:
Last edited:

agehall

Medlem
KQ är inte på något sätt förbjudna av EU. Inte ens jag, som ofta är skeptisk mot afrikanska carriers, skulle våga påstå att de ens borde vara förbjudna i EU.
 
Toppen