Senaste nytt

Behöver hjälp med en resa till... Middelfart, Danmark

HenrikAI

Medlem
Inte så exotiskt resmål som andra här på BC åker till kanske, men jag skulle behöva hjälp/tips att sy ihop det här:

  • Jag måste befinna mig i Middelfart, Danmark, kl 18:00 fredag 15/3.
  • Åker från Stockholm, och vill åka så sent som möjligt (helst under eftermiddagen alltså).
  • Måste vara tillbaka i Stockholm på eftermiddagen lördag 16/3.
  • Har ingen budget direkt, men vill hålla nere priset och om möjligt tjäna en del EB-poäng.
Följande alternativ har jag funderat på (finns kanska fler som är bättre/roligare?):

  • ARN-CPH t/r med Norwegian, sedan hyrbil eller tåg (förmodligen det billigaste alterantivet, men ger inga/minimalt med EB-poäng)
  • ARN-(GOT/OSL)-CPH med SAS, sedan hyrbil eller tåg
  • ARN-(GOT/OSL)-CPH-BLL/AAR, sedan hyrbil (maximalt med EB-poäng)
Sista alterantivet skulle nog vara att föredra, men med routing via GOT eller OSL springer priset iväg onödigt mycket.

Hur ska jag resonera? Några tips? Hur är det att åka tåg i Danmark?
 

kristerj

Medlem
Jag skulle flyga till CPH, sedan ta tåget därifrån. Har själv åkt flera gånger från Kastrup till Odense. Tåget är bekvämt och går definitivt fortare än att köra bil från Kastrup. Vissa tåg går direkt från flygplatsen, annars får du byta på Hovedbangården. Köper du 1:a klass på tåget, så får du tillgång till lounge på Hovedbangården. Med tåget kan du också njuta av en dansk öl under resan :)
 

henkedio

Medlem
Jag hade nog tagit flyget ner till Köpenhamn för att sedan ta tåget till Middelfart.

Alternativt ta en hyrbil från Kastrup och köra, är väl ca 20 mil ungefär.

Kollade lite snabbt och jag tror inte att priset du får betala för omvägar och byten är värt det, med tanke på hur mycket poäng du får tillbaka.
 

Agö

Medlem
Håller med kristerj. Vill du verkligen maximera EB kan du flyga ARN-CPH-BLL. Hyra bil på BLL och köra till Middelfart (ca 6 mil) precis som du skriver. Då får du flyga SAS-målad ATR-72 mellan CPH-BLL.

SAS ATR72.jpg

Tåg i Danmark är generellt bra och bekvämt även om bistro saknas (en klassisk rullande serveringsvagn finns som ersättning). Jag åker ofta mellan Köpenhamn och Esbjerg (som stannar i bl.a. Middelfart). Välj DSB 1 klass.

På vägen från Billund till Middelfart kan du stanna i Fredericia och äta här. Ti Trin Ned

God tur!
 

HenrikAI

Medlem
Tack för tipsen!

Vid en närmare titt så ser det ut att bli onödigt dyrt att åka till Billund, ja. Flyg till CPH, sedan tåg (inkl. dansk öl och lite jobb) till Middelfart. Så får det nog bli.

Angående Ti Trin Ned: Nu blev jag hungrig. Ska försöka planera in ett stopp där i sommar (då det blir resa, med bil, till trakterna kring Sönderborg).
 
Last edited:

Agö

Medlem
Tack för tipsen!

Vid en närmare titt så ser det ut att bli onödigt dyrt att åka till Billund, ja. Flyg till CPH, sedan tåg (inkl. dansk öl och lite jobb) till Middelfart. Så får det nog bli.

Angående Ti Trin Ned: Nu blev jag hungrig. Ska försöka planera in ett stopp där i sommar (då det blir resa, med bil, till trakterna kring Sönderborg).

Trevligt! Om du är i trakterna kring Sönderborg (där min tjej har två sommarhus) får du inte missa Bind Jylland: Bind, Sönderhav | Solens mat.
 
Toppen