Senaste nytt

JAL skjuter upp starten på Tokyo-Helsingfors

Dr. Miles

Expert
JAL räknar med att B787 problem kommer att kosta flygbolaget ca 1.1 miljard JPY (ca 75 m SEK) under första kvartalet 2013.
 

Mickey

Medlem
Med den här informationen låter det som om Boeing inte kommer att få upp 787:an i luften den här månaden.
 

Dr. Miles

Expert
JAL har 7 st B787 och förlorar ca 75 m SEK per kvartal. Jag undrar om hur mycket ANA förlorar per kvartal, de har 17 st B787.
 

Dr. Miles

Expert
JAL räknar med att B787 problem kommer att kosta flygbolaget ca 1,1 miljard JPY (ca 75 m SEK) under första kvartalet 2013.

Enligt japansk tidning Sankei har ANA förlorat ca 1,4 miljard JPY (ca 96 m SEK) endast i januari 2013 pga B787 problem.

Sankei skrev:
ただ、先行きに関してはB787問題が業績の足を引っ張る懸念は強い。日航はB787の運航停止が3月末までに11億円の減収要因となる見通し。全日空も1月だけで14億円の減収になった。
 

Dr. Miles

Expert
Det är synd att Tokyo-Helsingfors inte blir av men förståeligt med tanke på nuvarande B787 situation.

JAL NEWS skrev:
JAL Group has decided to postpone the launch of the direct service from Helsinki to Tokyo planned to start from 25 February 2013 until further notice, due to the suspended operations of the Boeing 787 aircraft. We sincerely apologise to all customers and related parties for the inconvenience and concerns caused by recent issues with the Boeing 787 aircraft.

(Källa: JAL NEWS - march 2013)
 

fly4fun

Medlem
...brukar inte flygbolagen begära ersättning från tillverkaren när sånt här händer...?

Brukar och brukar. Det man brukar göra är gå tillbaka till avtalet och se vad som står där. I detta fall så har det nog funits en sådan klausul från början och eftersom Dreamlinern är 2-3 år sen så har nog de flesta bolag fått en ganska bra kompensation. Vad som händer nu kan man bara spekulera kring, men en avancerad gissning är att flygbolagen när dom fick komensationen för 2 års förseningen, kan ha avsagt sig möjligheten till att få ersättning en gång till.
 
Toppen