Senaste nytt

Vilket/n flygbolag/allians skall man välja när det inte funkar med SAS/Star Alliance?

Axelzon

Medlem
Som en medel resenär med ca 7-9 intercontinentala resor (6-7 Asia/1-2 Atlant) och ca 10 t/r inom Europa undrar jag hur jag skall
för min egen vinning skull (så klart) om jag skall eller om jag inte skall fördela mina resor på olika bolag/allianser.

Det är ju himla bekvämt att alltid boka och resa SK/SA, då har jag ju EB för bonus biljetter eller annat nyttigt via dem.

Men tvekan kommer nu på senare tid sedan speciellt SK alltid (nästan) äe fullbokad på de destinationer jag vill resa på, oftast PEK.

Hur och var kan jag tjäna in lika mycket poäng för att få bonus resor inom en allians som inom SK´s EB program?

Jag kommer ju alltid vara EBG, så länge som jag äker 2-3 gånger på Asien, samtidigt får jag ju möjligheten till bonusresor: det är det som "låser" mig kvar.

Finns det något bra tips hur jag kan kombinera mina resor och dess "miles" för att varje år nyttja något bättre än SK och Star Alliance?

Tex. om man tjänat in en business billjett (intercontinental) efter 3 månader med SK, vad skall man sikta då, för att göra lika eller
bättre med annat bolag eller allians.

Kort fråga på långt utdrag: Hur kombinerar man ett frekvent resande via bonus system? (använda ett eller flera)

Ciao
 

henrik l

Medlem
Jag är ju OneWorld och BA-supporter, så jag tar det alternativet. För komma upp till silver behöver du 400 tier-points. Detta motsvarar en long-haul i business (via London) och en GOT/ARN-LHR t&r i business. Väl på silver har du tillgång till lounge när du reser med ett bolag inom alliansen och dessutom får du 100% tier-bonus även på billiga ekonomibiljetter med BA (samma villkor för guldkort). T ex drog jag in dryga 27 000 miles på en billig ekonomibiljett FCO-LHR-BKK t&r med BA. Ska du sedan upp till guld nollas du och ska ha ytterligare 800 tier-points under ett år. Enligt min åsikt räntar det mest med förmåner när du går från blue till silver, jämfört med silver till guld. Efter att jämfört med andra silverkort kan jag konstatera att BA's är ett av de mest förmånliga.

När det gäller dina resor till PEK blir Finnair ett alternativ. Du tjänar full tier-pontis men det blir inte lika många miles, runt 10-12 000 i business gissar jag. Du ska bara se till at du har minst 4 ben per år med BA.

Bästa användningen av poängen enligt flera här på forumet är att använda dem för uppgraderingar från world travel plus (economy extra) till business. Ska du ta ut poängen på BA är nackdelen att det tillkommer ganska höga avgifter, speciellt om du utgår från LHR. Ett sätt att komma runt detta kan t ex vara att plocka ut en bonusresa till Asien med Cathay Pacific från några av deras Europeiska destinationer.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Med tre Business class resor till Asien, skulle jag värmt rekommendera bmi Diamond Club i Star Alliance.

Du får 200% i de flesta flygbolags Business class.
Från basnivå till Silver krävs 16.000 miles, sedan nollställs status miles och krävs ytterligare 38.000 miles till Gold.
När man har väl blivit Gold, det behövs 38.000 miles för återkvalificera till Gold.

Om du flyger t ex Köpenhamn-Frankfurt-Peking T/R med Lufthansa Business class, ger resan ca 21.000 bmi miles.
Efter tredje resan blir du bmi Gold som är Star Alliance Gold.

Bra sak med bmi Diamond Club är att de har generöst uttagningsvillkor,

Sverige/Norge till Nordamerika/Sydamerika/Afrika/Fjärran Östern i Business class award är endast 18.750 miles + 127,50 GBP + skatter per enkelresa.
Alltså varje Business class returbiljett till Asien ger en enkelresa Business class award till Fjärran Östern.
Inget annat program kommer i närheten när det gäller generös intjäning/uttagning på premiumkabin som bmi Diamond Club.

Du kan läsa mer info om bmi Diamond Club i den här artikeln.
 

gdaily

Medlem
Jag tolkar Axelsson att han letar efter ett bra komplemet till Star Alliance.

Vad jag skulle göra är att Statusmatcha till Guld på Malev (Oneworld) lite snabbt så att du har tillgång till lounger och annat godis på Oneworld. Därefter så flyger du med BA, och kommer efter några resor hit och dit till Asien att komma upp till guld även där. Då har du guld på både Star Alliance och Oneworld, och då ska det mycket till om du inte hittar biljetter till ditt resemål så du kan resa bekvämt.
 

henrik l

Medlem
Beroende på vad ditt bonusprogram tillåter kan kanske en strategi vara att inte flyga direkt till resmålet, utan via ett mindre populärt resmål om det är dålig tillgång på platser. Till PEK borde det väl gå att routa via ICN, där det kanske inte är lika hårt tryck och sedan ICN-PEK, där det heller inte borde vara så hårt tryck. För oss OW-medlemar bör en resa till BKK kunna routas via HKG med CX.
 
Toppen