Senaste nytt

Business class till Karibien?

troligt

Medlem
Hej!

Jag och min fru gifte oss före jul och nu har vi tänkt att åka iväg en 2 veckor direkt efter påsk. Utresa vecka 14 dvs. någon gång mellan 2-7 April, hemresa omkring 2 veckor senare, vi är flexibla om det rör sig om nån dag hit eller dit åt ena hållet på hemresan.

Då vi tidigare varit i Mexico och Aruba så längtar vi tillbaka till Karibien generellt och undrar om någon har några tips på Business Class biljetter från Arlanda till nästan valfri ö i Karibien till ett vettigt pris? Gärna omkring 15 000 t/r per person eller straxt över det om så är möjligt? Jag vill försöka lyxa till denna resan lite.

Vilket flygbolag vi åker med är inte jätteviktigt - de enda miles vi har av någon egentlig vikt är hos SAS (~22 000 per person) just nu.

Om det är möjligt så undviker vi gärna att mellanlanda i USA, om sådana rutter finns. Finns det rutter med bara 1 mellanlandning (London, Paris, Amsterdam etc.) så är det såklart att föredra! Men dessa två sistnämnda är inga krav, enbart rena önskemål.

Alla tips mottages välkommet! Och om ni redan nu vet att detta ovan inte kommer att fungera för de pengar jag hoppas på (15' -> max 20' p/p) så får ni gärna tipsa om några bra Economy Extra varianter under ovan förutsättningar.

Mvh,

Daniel
 
Last edited:

Senator

Moderator
Fast det var ju just att flyga via USA som han ville undvika ;)

Flyga med BA innebär dock med några få undtantag, t.ex Nassau, byte från Heathrow till Gatwick.

World Offers - British Airways

Tack Homer, bra att du läser... :cool:

BA har samma pris, med enbart följande routing
/VIA THE ATLANTIC/
DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
1. STO-LON-MIA-BA/AA-BGI
2. STO-LON-TAB/SLU/GND/ANU-LI-BGI
3. STO-LON-BGI

INCGOBA BA I Round-Trip 13853(SEK) B
 

ELO

Medlem
Gå gärna in på Condor - Wir lieben Fliegen.
Det tyska charterbolaget Condor har en ganska bra businessclass med priser kring 15 000 kr t o r direkt till flera av Karibiens öar. jag har själv flugit dem flera gånger och måste säga att deras business class (Comfort class) har inte mycket sämre standard än SAS Business class. Stolarna kan lutas till 160 grader vilket är fullt tillräckligt för god sömn och maten är tusen gånger bättre än SAS. Om du är medlem i Lufthansa miles and more får Du poäng dessutom.
Kan skulle rekommendera Puerto Rico dit ni kan åka för 1500 Euro t o r i businessclass vilket är svårslaget med annat bolag.
Lycka till!
 

Roger J

Medlem
Gå gärna in på Condor - Wir lieben Fliegen.
Det tyska charterbolaget Condor har en ganska bra businessclass med priser kring 15 000 kr t o r direkt till flera av Karibiens öar. jag har själv flugit dem flera gånger och måste säga att deras business class (Comfort class) har inte mycket sämre standard än SAS Business class. Stolarna kan lutas till 160 grader vilket är fullt tillräckligt för god sömn och maten är tusen gånger bättre än SAS. Om du är medlem i Lufthansa miles and more får Du poäng dessutom.
Kan skulle rekommendera Puerto Rico dit ni kan åka för 1500 Euro t o r i businessclass vilket är svårslaget med annat bolag.
Lycka till!

Oh, oh oh. I beg to differ. Har också åkt Condor i Comfort (FRA-HAV). Det är helt OK men fortfarande charter-stil. Stolarna är gammaldags, det vill säga att när personen framför fäller sitt säte får du mindra plats. Och mat och dryck var helt OK. Men jag menar att upplevelsen inte går att jämföra med en vanlig reguljär Business.
Med det sagt, så till rätt pris skulle jag inte tveka att åka med dem.
 

Roger J

Medlem
Här är bild på Condor Comfort Class på långflygningar:

Weihnachten naht

Det är verkligen en OK produkt, bara man inte väntar sig samma atmosfär och service (och avskiljdhet) som hos reguljärflyget.
 

Pushback

Medlem
Utan att ha kollat aktuella priser idag så skulle jag föreslå Air France / KLM.

De har ofta bra offers till Karibien, mycket pga alla franska/holländska kolonier som finns i området. AF/KLM erbjuder nästan regelbundet 50% rabatt på award tickets i biz till bl.a. destinationerna i Karibien så det borde finnas gott om platstillgång och därmed intressanta prislägen.

Fördel även att du mellanlandar i Paris eller Amsterdam och kan passa på att stanna över en natt och besöka en bra restaurang och lite shopping på vägen... Dyrt men en kul "resa i resan"!

....förresten - har du AMEX MR poäng så kan det vara en idé att dra över dessa till Flying blue och åtminstone ta one-way med poäng.
 
Last edited:

troligt

Medlem
Oj!

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen. Vi kan tänka oss att mellanlanda i USA (ex. Miami), även om vi gärna undviker det. När jag letade resor via British Airways så var det svårt att hitta avgångar som inte tvingade oss att byta flygplats i London, vilket inte kändes superskoj, men jag skall leta vidare!

Condor känns prisvärt, så jag skall definitivt titta på detta noggrant.

Air France / KLM låter intressant och en dag eller två i Paris eller Amsterdam fungerar finfint. Vad är Award Tickets och hur fungerar det? Amex poäng har vi tyvärr inga, de enda poäng vi har värda att notera är ~22-23 000 EB per person.

Är det ITA Matrix som är sökmotorn att föredra om jag vill hitta business class biljetter med ex. max 1 stop i ex. Europa? Eller är något annat bättre?

Tack åter igen för alla tips!

// Danne
 

Pushback

Medlem
Ett par till förslag!

1)
Köp Apollo´s "lyxklass". Apollo kör non-stop mellan ARN-CUN och leasar in Finnair´s metall med Finnair´s nya business hårdvara ombord. En kompis åkte över jul och sa att det var super! Ca 11 000:-/st och halva priset vid sista minuten. Kanske köpa till Arlanda VIP service med privat check-in och limo till planet för att få en mer exklusiv känsla och bygga bort charter?

2)
Tänk om ang USA som stop! Köp C till Miami istället och kör en kombo Miami + Bahamas. En varning är dock att immigration i MIA är helt sanslös, kommer ni igenom under 2,5 timme så har ni tur...
 
Toppen