Senaste nytt

Destination Kapstaden - Lämna dina tips!

Ärade resenärer, det är dags igen. En ny reseguide stundar och denna gång står Kapstaden i fokus.

Jag vet att Jacob nyligen blev kär i staden, men gäller det även dig? Dela med dig av dina bästa tips och tankar som gäller Kapstaden. Är det fullt av banditer? Vågar man hyra bil och bila utanför centrum?

Bästa hotellet, godaste restaurangen och snyggaste surfstället? Måste man kanske ha seglat runt Godahoppsudden för att "verkligen ha varit där"? Kom ihåg att det är era tips som räknas, så passa på att dela med er!

Tipsinsamlingen pågår fram till 11/2, så börja gräv i minnesarkivet och skriv av dig! Men kom ihåg, försök begränsa det till tre tips!
 

karho

Medlem
1. Om man är flera stycken som kan tänka sig att bo ihop är det trevligt och kostnadseffektivt att hyra en lägenhet. Vi har hyrt flera stycken via denna sida Cape Town APARTMENTS and Western Cape Flats Apartment Rentals och alltid fått bra bemötande och service. Och bra lägenheter.

2. Restaurang Belthazar i Waterfront har vi besökt och inte blivit besvikna. Habil köttbit och vinnörden kan få sitt, då de har 250 viner på glas. Imponerande. Länk: Belthazar Restaurant - Best Steakhouse in Cape Town. Largest Wine Bar Cape Town

3. Som nummer tre säger jag standardtipset: Table Mountain. Har vart uppe flera gånger men tröttnar aldrig på utsikten. En bra sätt som jag tycker att uppleva det är att vandra upp för berget, genom att börja i de botaniska trädgårdarna på "baksidan" (nordväst från city bowl) av berget för att när man kommer upp på toppen in mot staden slås av den magiska utsikten. Sen tar man linbana ner mot stan.

Tack för mig!
 
1. När det gäller boende så bodde jag på Radisson Blu Hotel Waterfront som ligger nära Cape town Stadium och precis intill havet och erbjuder väldigt bra mat och en fantastisk frukost där man kan sitta och titta ut över atlanten och Robben Island. Deras dessert Strawberry scewer dipped in melted marsmallow är himmelsk :)

2. Camps Bay är ett väldigt trevligt och fint område som ligger en liten bit utanför Cape Town. Om du har möjlighet att kika in i någon av dessa arkitektritade lyxhus så är det värt det kan jag säga.

3. Gansbaai. Hyr bil och kör från Cape Town till denna lilla stad och ta båten ut till Dyer island och åk ut på ditt livs upplevelse...dyka med vithajar, detta är ett av det häftigaste jag gjort i livet. Att se dessa monster på nära håll pumpar garanterat ut adrenalin i blodet, att sedan få se dem flyga ur vattnet för att jaga sälar är enormt häftigt.
 

ucce

Medlem
1. Åk till Franschoek i Cape Winelands (40 min med bil). Otroligt mysigt by och fantastisk mat (tex Ruebens eller Tasting room där jag dock aldrig fått bord). Bo på exempelvis Franschoek manor som drivs av ett tyskt par. De flesta vingårdar är fantastiska men framförallt Haute Cabriere, där grundaren ger en personlig 2-timmarstur på lördagar är att rekomendera.
2. Gå på district six musuem och besök närliggande Charlys Bakery
3. Åk till Cape point och passa på att titta på pingvinerna i Simons Town på vägen
 

ACervin

Medlem
Baia.jpg
Baia seafood

Tillbringade precis julen i Stellenbosch och Kapstaden. Kan definitivt tänka mig att åka dit igen. Några restauranger i Kapstaden. Nere vid Waterfront så är det som tidigare nämnts Belthazar för kött och vin. Ett mycket stort antal viner är tillgängliga glasvis. Pass upp, glasen är rymliga. Köttet är utmärkt men annars finns det i min mening mer intressant mat. Ytterligare en restaurang i Waterfront som jag hellre väljer är Baia. En gigantisk seafood restaurang med jag tror 900 platser. Försök sitta på utedelen. Fantatisk seafood trots storleken. Reubens ligger i anslutning till Waterfront, precis innan faktiskt. Den anses inte ligga lika högt på gourmet rankingen som dess namne i Stellenbosch. Men levererar en utmärkt modern mat i en slick hotell restaurangmiljö. Mycket bra service.

Camp Bay ligger mot atlantsidan och är en trendig förort. Iskallt i vattnet men en skön strand. Ett flertal restauranger längs strandpromenaden. En av de bättre, och där dessutom de trendiga samlas, så det är utmärkt för people spotting, är Paranga. Avnjut en lunch omgiven av trendiga typer, lounge musik och atlanten i bakgrunden. Den Sauvignon Blancen visste var den satt.

Man skall absolut köra ner till Cape of Good Hope. Vi fick tipset att köra mot strömmen, dvs börja med False Bay sidan. Första stoppet skulle kunna vara Kalk Bay som håller på att lämna det sunkiga för hippiechickt trendigt, med antikaffärer och det kända Olympia cafe. Läge för förmiddagsfika. Fortsätt till pingvinerna i Simonstown. Där är det ofta svårt att parkera nere vid stranden men kör förbi skylten och ta första tvärgatan upp till höger istället. Gott om parkering längs gatan. Glöm inte kontanter till nationalparken nere vid kapet. Kostar några hundralappar. Man skall tydligen akta sig för de fräcka babianerna och inte ha något ätbart med sig. Men vi hade inga problem. Många trappor att forcera men det finns en liten vagn på räls. Man kan gå ner till vänster om fyren och komma hela vägen ut. Inget om man inte gillar branter. Men väl värt ett försök. Kör sedan hem på västra sidan. Lunchen blir lite knixig den dagen då det inte finns något bra matställe där nere vid kapet. Men precis innan Nordhoek beach på västra sidan finns det en del matställen. Vi åt på the Red Herring. Fin utsikt från andra våningen. Enkel men bra mat. Vedeldade pizzor bland annat. Fortsätt sedan mot Chapmans Peak och den slingrande betalvägen, fullständigt spektakulärt. Vyer att dö för.

Table Mountain skall ju absolut besökas. Boka biljetter på internet det är billigare och så slipper du köa två gånger, dels biljetter, dels kabinen. Tänk på att Table Mountain ofta är inhöljt i moln, så skjut inte på besöket om ni har en dag med bra sikt. Det kan bli försent. Biljetterna är refunderbara över nätet. Var där tidigt på morgonen så går det relativt snabbt att komma upp. Man behöver inte stångas för att få utsikt från kabinen då golvet roterar. Dessutom är det ofta lite folk på nedvägen på förmiddagen då har du möjlighet att plåta.

Robben Island besökte vi aldrig. Vi fick intrycket av blandade recensioner och egentligen inte så mycket att se även om det är ett viktigt minnesmärke i Sydafrikas historia.

Det finns massor med bra ställen i Stellenbosch + Franschoek, saliven rinner. Men det ligger utanför ämnet. Jag kan även en rekommendera en väldigt bra lokal resebyrå som drivs av en engelsman som kan boka allt med restauranger och prisvärda boenden. Men det vore kanske att göra för mycket reklam (känner även till en bra svensk vinprovar-matrese arrangör). Är du i tankarna att boka skicka ett PM.
 

ucce

Medlem
Ytterligare en restaurang i Waterfront som jag hellre väljer är Baia. En gigantisk seafood restaurang med jag tror 900 platser. Försök sitta på utedelen. Fantatisk seafood trots storleken. Reubens ligger i anslutning till Waterfront, precis innan faktiskt. Den anses inte ligga lika högt på gourmet rankingen som dess namne i Stellenbosch. Men levererar en utmärkt modern mat i en slick hotell restaurangmiljö. Mycket bra service.

Nu är det väl inte en diskussionstråd, men mitt besök på Baia i början av januari är tyvärr min klart sämsta restaurangupplevelse i Sydafrika hittils (bor i Johannesburg). Fick bord 45 min efter vår reservation och ingen ursäkt. Sen tog det ytterligare 45 min att beställa, och för att runda av 60 min innan maten kom och vi fick inget bröd trots att vi frågade kanske fem gånger. Resultatet (shellfish platter)? Den mest överprisade måltiden jag ätit på länge (R1100 för två pers är en förmögenhet i SA).

Väldigt bra tips i övrigt!
 

Jacob

Medlem
Som nämnts har Kapstaden blivit en av mina favoritstäder, jag har nog aldrig besökt en stad med så genuint många intressanta saker att se och göra, bra shopping och restauranger, utmärkta stränder och enormt mycket spännande utflyktsmål på behändigt avstånd.

Den röda hop-on hop-off bussen är ett bra sätt att få grepp om staden. Jag är normalt inte mycket för att åka sightseeingbuss men bussen är framförallt praktisk då den går upp till linbanestationen för Table Mountain dit man annars behöver åka taxi, vilket betalar av en del av biljetten bara med denna del. Dessutom passerar bussen över kullen nedanför Table Mountain med häftiga bergsvägar följt av alla de olika stränder som finns i sydvästra delen av staden. Det är något helt annat än vad det normalt är att åka de röda hop-on hop-off bussarna.

Table Mountain är ett måste. Man kan antingen gå upp eller ta den förvisso något dyra linbanan. Det trevliga med linbanan är att golvet i kabinen snurrar vilket gör att alla får lika bra utsikt och varierande utsikt under färden upp och ner. Utsikten från toppen är vidunderlig med utsikt åt samtliga riktningar, mot såväl Kapstaden och Robben Island som mot stränderna, kustremsan och inlandet. Det finns även en restaurang och en souvenirbutik på toppen. Själva toppen är ett ganska stort område med ett omfattande nät av gångvägar och stigar. Jag tror att Table Mountain officiellt räknas som en nationalpark.
Table Mountain var även med bland världens mest omtalade resmål hos Trip Advisor.
http://www.businessclass.se/resmal/...ade-resmal-trip-advisor-har-utsett-dessa.html

En tur till The Cape är också högt på listan. Första stoppen på en sådan tur är Godahoppsudden (Cape of good hope) som inte är Afrikas sydligaste punkt som en del tror (det är bara nr 2) men det är Afrikas sydvästligaste punkt. Udden är egentligen inte särskilt märkvärdig och en tur inkluderar ett stopp vid en skylt strax före udden där man kan posera och ta kort.
Den mest spektakulära platsen ligger dock bredvid, 2,3 km öster om Godahoppsudden, och kallas Cape Point eller kort och gott "The Cape" (Kapudden på svenska). The Cape är en hög klippavsats med ett fyrtorn på toppen. Man kan vandra upp cirka 15-20 minuter eller ta ett litet tåg. Utsikten från fyrtornet är spektakulärt med en vidunderlig utsikt mot vattnet och klippan som mynnar ut i havet. Det är här man populärt brukar säga att Atlanten och Indiska Oceanen möts.

En tur till The Cape kan kombineras med en rad olika saker som att besöka Simon's Town, en mysig liten stad som påminner om en engelsk kuststad i ett lite varmare klimat som annars främst är berömd för sina pingviner (jag var dock inte helt imponerad av pingvincentret). Ett lite trevligare (men långsammare) vägalternativ till The Cape (om man vill skippa motorvägen) är att köra längs med västra kusten från Kapstaden och söderut. Små kurviga bergsvägar med en fantastisk utsikt mot bergen och kusten. När jag passerade var det många cyklister och joggare ute som tränade inför marathon resp cykellopp till våren.

Är man intresserad av nutidshistoria finns en rad möjligheter att lära sig mer om den rätt extrema Apartheid där människor delades upp efter hudfärg. Det handlade inte bara om bostadsområden, jobb och skolor utan gick ner på sån detaljnivå som bussar, toaletter och parkbänkar. En dryg mil utanför Kapstaden (halvtimme med båt) ligger Robben Island vars mest kände fånge var Nelson Mandela som satt fängslad där i 18 år. Fängelset stängde så sent som 1991 vilket gör att det fortfarande finns politiska fångar i livet som hjälper till med guidningen i säkerhetsfängelset, för att berätta om hur det verkligen var men lika mycket som egen terapi. Det är väl inte det mest häftiga av häftiga som rent besöksmål (långt ifrån något Alcatraz), mer än plats att försöka förstå de grymheter och den kamp som funnits.
 

Concorde

Founding Member
- Camps Bay. Bo på Sea Five; Sea Five Boutique Hotel Camps Bay, Cape Town.
- Sundowners varje kväll på Caprice i Camps Bay.
- The Roundhouse Restaurant - Camps Bay
- Waterfront etc är överskattat.
- l'aubergine Restaurant för Springbok filet och en 2001 De Toren Fusion V på det.
- Linbanan upp till Taffelberg.
- Chapmans Peak på vägen till Cape of Good Hope.
- Constantia - Uitstig för deras suveräna viner och restauranger.
- Franschoek som tidigare nämnt. Många bra vingårdard. Rubens är väl värt ett besökt som nämnt.
- Paarl för mera viner.


Försöka hyra en skön villa i Clifton eller Camps Bay.
 

ACervin

Medlem
Nu är det väl inte en diskussionstråd, men mitt besök på Baia i början av januari är tyvärr min klart sämsta restaurangupplevelse i Sydafrika hittils (bor i Johannesburg).

Jag är själv alltid misstänksam på jättestora restauranger. I det här fallet fungerade det bra för oss med utmärkt service och mat. Vilket jag tror beror på att vi åt ganska tidigt. Vi hade under vår Sydafrika resa ett 10 tal bokningar på omskrivna restauranger, och nästan alltid bord till kl 19. Vilket verkade oftast vara en halvtimme till en timme innan ruschen satte in. Fungerad fin-fint.

Sen håller jag med om att Waterfront är dyrt och turistiskt men samtidigt livaktigt och underhållande. Kapstaden överlag anses i Sydafrika som ett dyrt område har jag förstått på mina Sydafrikanska kollegor.
 
Toppen