Senaste nytt

Finns det årskort till långlinjeresor? Nämligen på sträckan USA-Sverige önskas ett

Nu låter min fråga kanske lite konstigt men jag undrar om det finns något sätt att köpa resor i bulk.
Jag måste göra typ 25-30 resor per år mellan USA och Sverige. Om det är nu Oslo, Stockholm eller Köpenhamn man kommer till spelar det mindre roll.

Har ni några tips på vilket bolag eller allians är det bäst att satsa på? Just nu har jag haft 2 resor med BA, 8 resor med KLM/AF och en med LH.
Själv jag tycker att KLM har lägsta priser från GOT(vilket är min slutdestination) men alla billiga biljetter har ingen flexibilitet. Med alla biljetter hos SAS har man 24 timmars öppet köp.
Just nu, när säsongen är över, försöker Finnair matcha KLMs priser. BA/Finnairs flyg från JFK är timad väldig bra, man flyger från NYC kl 22.00.
Hade det funnits något slags årskort/rabattkort eller klippremsa liknande SAS TravelPass hade det varit intressant. Nu måste jag också lägga till att det är inga affärsresor utan privat så att få mest valuta för pengarna är viktigare än att få uppleva F kabin, vilket är inget fel på.
 

Concorde

Founding Member
Det kan vara värt att kolla på BA onBusiness program som riktar sig till mindre företag, förutsatt att du har möjlighet att handla på ett företag. Som privatperson är det svårt att få till rabatter om man inte handlar stora volymer. Det skadar så klart inte att fråga. Skicka ett PM till mig med lite mer info så kan jag skjuta frågan till BA HQ.

BA har en grym setup på JFK.
 

henrik l

Medlem
Det kan vara värt att kolla på BA onBusiness program som riktar sig till mindre företag, förutsatt att du har möjlighet att handla på ett företag. Som privatperson är det svårt att få till rabatter om man inte handlar stora volymer. Det skadar så klart inte att fråga. Skicka ett PM till mig med lite mer info så kan jag skjuta frågan till BA HQ.

BA onBusiness program lät intressant eftersom jag har en enskild firma som jag slussar både kostnader och intäkter igenom. Ska lusläsa sidorna med en infon, men en generell fundering: Accepterar dom våra enskilda firmor som bara har en gubbe/gumma som driver en sidoverksamhet?

EDIT:Har snabbt tittat på "earning and spending". Om jag tolkar det rätt verkar det som att om man har ett guld eller silverkort som privatperson, drar man snabbare in en bonus resa i First/Club world. Fem resor GOT/ARN-HKG i WT+ ger ca 150 000 miles = first LHR-LAX. Medan man verkar få jobba hårdare i onBusiness? Vet iofs inte om det finns en tier-bonus.
 
Last edited:
Starta en enskild firma i Sverige är inget alternativ för mig i alla fall. Har aldrig klurat ut det där med bokföringen, ingående och utgående moms osv. Dessutom måste det finnas någon idé bakom firman också, typ Kalles privata resebolag med syfte att hitta och erbjuda resor i toppklass. Blir det inte saftig förmånstaxering aktuellt i sådana fall?

Däremot tror jag att det kan vara lönsamt att starta en förening(ekonomisk eller ideell) där alla intresserade medlemmar ingår som har till syfte att hjälpa med att hitta och komponera skräddarsydda resor. Dessutom kan en sån förening ha samma rättigheter som ett bolag gentemot andra firmor men ha enklare bokföring.
 
Last edited:
Toppen