Senaste nytt

Fallskärmshopp

Jag har övervägt i 2-3 år nu att hoppa fallskärm.
Tänkte ta steget och äntligen göra det till våren.

Funderar om jag ska göra det här i Västerås eller något annat ställe, kanske i Dubai?

Som sagt, för en som aldrig hoppat varken fallskärm eller bungeejump och knappast är ett stort fan av snurrande karuseller på tivoli, hur känns ett fallskärmshopp?

För en som lätt blir yr av karuseller *runt runt*, är det sådan bra idé att hoppa fallskärm?
Vill nog inte säga att jag är höjdrädd men jag tycker det är lite obehagligt att vara på t.ex balkonger högt upp.

Finns det några här på BC.se som hoppat och vill dela med sig av information hur det var? :)
Något ställe ni rekommenderar att göra det på? Dubai verkar som ett riktigt trevligt ställe.

Skydiving Dubai
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Har övervägt detta flera gånger men är nu alldeles för gammal (50). Har dock kollega som hoppat i Dubai ( vet ej med vilken firma).
Han var lyrisk. Själv föredrar jag att sitta kvar i planet med en GT och i skön fåtölj.
Lycka till!
 
Alla som verkar ha hoppat säger att det är det bästa/häftigaste dom gjort i hela sitt liv.

Det lutar åt att jag testar när jag är i Dubai, dom verkar vara ett seriöst & bra ställe att hoppa hos.
Rita Ora hoppade 30 December hos Skydive Dubai.
 

Traveller

Medlem
Hoppa höjdhopp är en fantastisk grej. Själv samlade jag mina anställda från ett antal länder till en av mina årliga konferenser som denna gång fick ske på fel sida - Västkusten. Dom får ju aldrig veta vart vi skall utan blir bara hämtade med bussar. Dom vet det blir ett event av något slag men får aldrig veta vad. Därför är alltid förväntningarna stora då det väl är dags. År 2011 hade jag bokat fallskärmshoppning för dom, 30 pers fick chansen att slänga sig ut från höga höjder, 3000 meter.
DSC_0383.jpg
De flesta antog utmaningen och av dessa hade endast två hoppat förut. Man kan säga att folk var rätt samlade innan, spända och dessutom var vädret både regnigt och blött. Dom sa vi inte skulle kunna hoppa men jag, som är en envis jäkel, tyckte ändå vi skulle vänta kvar. Jag hade nämligen kollat på väderradar.se och sett att det skulle spricka upp vid fyra tiden. Mycket riktigt, men då vart det bråttom för att alla skulle hinna komma upp. Jag kan rekommendera gänget på vårgårda, Tandemhopp med fallskärmriktigt bra. Bra flygmaskin (importerad från Australien) och säkert!

DSC_0418.jpg
DSC_0451.jpg
DSC_0564.jpg
 
Jag hängde på min svåger som tävlade i formationshoppning och påbörjade en kurs. Jag kan erkänna att hela projektet inte var särskilt genomtänkt och jag hade väldig ångest inför första hoppet. Allt gick bra och i samma ögonblick kalotten vecklades ut förbyttes obehagskänslorna i lyckorus och jag ville genast upp och hoppa igen :D
 
Det blev lite långt och omständigt. Min slutsats återfinns i sista stycket för den som inte orkar läsa allt :)

Jag påbörjade en hopputbildning för att få (civil) fallskärmshopparlicens när jag gjorde lumpen. Efter ett par helgers teori och träning från flygplansattrappen på hoppklubben i Örebro och några inställda hopphelger pga. dåligt väder så kom vi äntligen upp. Under utbildningen så hoppar man ensam redan från första hoppet, men fallskärmen sitter fast med en rem i flygplanet så man behöver inte utlösa skärmen själv. Om man inte behöver dra reserven förstås =)

Innan första hoppet var det koncentrerat, men ändå ganska lugnt. Eftersom det var ett litet plan (Cessna har jag för mig) så sätter man sig i dörren med ena benet utanför flygplanet innan man trycker sig ut i luften. Det var inga större problem att komma ut men väl ute lyckades jag glömma allt vad hoppställning heter och tumlade runt rätt bra sekunderna det tar för skärmen att veckla ut sig. Sen när man hängde där var allt väldigt lugnt (efter att man har trasslat ut alla linor och kollat att allt är som det ska) och man kunde njuta av utsikten. Landningen gick även den i stort sett perfekt.

Känslan efter man hade landat hade jag förväntat mig skulle vara nåt i stil med "Wohoooo!", men istället var det mest, "Jaha, var det allt?".

Efter att ha packat ihop skärmen (under noggrant övervakande av instruktören) så var det dags för hopp nummer två och nu var det helt plötsligt lite otäckt. Redan i planet på väg upp kändes det lite obehagligt och väl sittande in dörröppningen funderade jag allvarligt på att strunta i det hela och kliva in igen, men bestämde mig trots allt för att hoppa. Halvägs ute så bestämmer sig min hjärna för att det är en dålig idé och jag lyckas på nåt sätt dra mig in tillbaka igen, nåt som ska vara i stort sett omöjligt (du sitter ju trots allt i vinddraget från propellern på ett plan som "flyger fram"). Efter några sekunders samlande och lite peptalk från de, nu extra glada, instruktörerna kom jag i alla fall ut ur flygplanet. Lite bättre kontroll den här gången än i det först hoppet trots allt och utsikten var ju fin. Dock hade det blåst upp lite jämfört med första hoppet så jag lyckas missbedöma landningen och susar förbi landningsplatsen och ut på gräsmattan som omger rullbanan. Eftersom allt jag ser är gräs så missbedömmer jag också själva landningen och dunsar ner lite onödigt hårt. Tillräckligt hårt för att jag skulle stuka stortån och missa tvåveckors strapatsövning som var inplanerat veckorna efter. Vilken otur! :)

Efter det så var vädret dåligt några tilltänkta helger och sen bestämde jag mig för att det inte var värt att spendera tid och pengar på att fortsätta kursen.

Så, jag är den enda jag vet som fått en "Jaha-upplevelse" av att hoppa, och det är ju inte eftersom jag är nån hårding, det var ju trots allt ganska otäckt andra gången och jag hade faktiskt mardrömmar ett par gånger efteråt (bara om själva uthoppsögonblicket, inte själva hoppet) men jag antar att jag helt enkelt får bättre kickar av andra saker, till exempel dykningen. Men jag ångrar ju inte att jag testade. Nu vet jag ju i alla fall!
 

palmen

Moderator
Jag gjorde mitt hittills enda hopp vid Lake Taupo på NZ. Jag tycker inte om karuseller som går runt. Helt klart något av det coolaste jag gjort och skulle definitivt göra om det. Adrenalinet var kvar ca 1 timme efteråt.
Lite kul att man fick en liten midjeväska, frågade vad det var och det var tydligen en flytväst om man skulle landa i vattnet (hade dock aldrig hänt).
Du kommer inte ångra dig, första 5 sekunderna var värst men sen var det helt grymt.
Borde nog leta upp filmen på mitt hopp.
 
Toppen