Senaste nytt

Iberia Velázquez VIP Lounge, Madrid (öppet 24/7)

Kanske bäst hör hemma i reserapport delen men i alla fall..

Efter en resa från LCY till MAD i ekonomi och lite fotboll i Madrid (el Clasico) så begav jag mig tillbaka till flygplatsen där jag ankom cirka 23.30.

Hade läst på innan och sett att Madrid har en lounge som är öppen 24 timmar om dygnet, helt perfekt tänkte jag.
Då slapp jag fundera över hotell osv.
Flyget tillbaka till London skulle gå 10.40 (många timmar från 23.30) men jag är inte alltför kräsen så det skulle nog gå bra om jag bara kom in till loungen.

När jag kom till flygplatsen så gick jag till incheckningsautomaterna, closed - out of service kunde jag utläsa. Hmm..

Begav mig till informationen och frågade om det fanns några fler automater för jag trodde dessa var trasiga bara, men tydligen går all BA personal (logiskt såklart) hem för dagen vid sista flighten men jag trodde deras maskiner ändå skulle vara öppna så man kunde få ett boardingkort.

När jag frågade när dom skulle återkomma till flygplatsen sa damen bakom disken att cirka klockan 05.30 borde dom dyka upp och då började svetten rinna ned för ryggen, inte 5-6 timmar på flygplatsgolvet utan dator/ipad - Nej Nej Nej!

Skyndar mig bort till Iberia i hopp om att dom kanske kan hjälpa mig, hon kollar i datorn men eftersom BA har ett annat system kunde hon tyvärr inte göra något.

Nu kände jag paniken komma krypande, skulle jag få spendera 5 timmar på golvet likt en dammtuss?

Börjar vandra runt flygplatsen och tänker hur i hela fridens jag ska lösa detta...
Helt plötsligt när jag läser ett SMS från en bekant så slår det mig att jag kan kanske fixa ett boarding pass via mobilen (aldrig gjort det förr) och eftersom det var en resa bokad med Avios gör det ju inget om jag skippar boardingpappret.

Självklart är det inte gratis internet på flygplatsen och det kostar 5€ för 30 minuter via boingo eller liknande tjänst.
Börjar leta efter kortet i plånboken men när jag ska betala säger systemet ifrån..., vad är det nu då muttrar jag medan svetten fortsätter att rinna innaför min höst/vinterjacka.

Trött, svettig & hungrig och kan inte betala för internet!
Övervägde här att sätta på mobilt paketdata men eftersom jag fick en räkning på 12.000 efter att ha använt mobilen lite i USA förut (av misstag) så skippade jag den planen.

Testade att fylla i alla uppgifter en gång till men betalningen nekas igen, då tänker jag att något bolag måste ha dragit pengar för något så kontot hamnat på - (övertrassering).

(Jag brukar alltid ha pengarna på ett annat konto och sedan föra över till kortkontot när jag behöver ifall jag tappar kortet.)
Hade inte räknat med att ett bolag skulle dra 6000 under kvällen (konstig tid att dra pengar) så det kontot stod på cirka minus 700 SEK vilket gjorde att jag inte kunde betala för internet. Mitt andra bankkort/bank = givetvis kvarlämnat hemma.)

Detta ovan insåg jag alltså när jag äntligen fick fatt på en flygplatsdator som var halvt sönderslagen och kunde logga in på banken och kolla vad som var fel. Efter det kunde jag föra över pengar och äntligen köpa internet till mobilen så jag kunde ladda ner British Airways appen (hade inte installerat den på denna mobil.)

Väl inne på internet lyckades jag checka in, fixa boardingkortet i mobilen och passera säkerhetskontrollen.
Nu var man så svettig att det kändes som att man hade badat med kläderna på.

Äntligen förbi säkerhetskontrollen och tåget till T4S.

Framme vid Iberia Velázquez VIP Lounge efter en promenad, prisa gud!
Klockan var nu cirka 00.50 om jag inte minns fel.

Frågar i receptionen om det är möjligt att duscha och när man inser att han sagt "ja" så blir man nästan tårögd av lycka. ;)
Tar mig en mycket välbehövlig dusch och känner mig som en ny människa igen.

Efter det gick jag till vilorummet där jag sov ett par timmar, till runt 07.00

SAM_0341.jpg

SAM_0342.jpg

SAM_0345.jpg

SAM_0346.jpg

Denna lounge är riktigt bra imo.
Den har ett bra utbud av mat (i mitt fall frukost), dricka och faciliteter.

  • Vilorum med cirka 10 "sängar".
  • 2 Tv-rum
  • 1 datarum med cirka 10-12 datorer.
  • 4 duschar
  • Gott om sittplatser.
  • Väldigt lugn, dvs lite folk.
  • Öppet 24/7.

Det jag hade önskat var filtar i vilorummet, (det kanske fanns men jag kunde inte se till några, det var lite småkyligt i loungen, å andra sidan har jag inte speciellt mycket underhudsfett som värmer.. ;)

BA till LHR: Ingen ost och skinka älskare direkt, men lyckades peta i mig ena vaxbiten och lite skinka i alla fall. :)

SAM_0356.jpg

Ursäktar de risiga bilderna, ville bara visa lite snabbt hur det ser ut..
 
Last edited:
Kanske bäst hör hemma i reserapport delen men i alla fall..

Efter en resa från LCY till MAD i ekonomi och lite fotboll i Madrid (el Clasico) så begav jag mig tillbaka till flygplatsen där jag ankom cirka 23.30.

Hade läst på innan och sett att Madrid har en lounge som är öppen 24 timmar om dygnet, helt perfekt tänkte jag.
Då slapp jag fundera över hotell osv.
Flyget tillbaka till London skulle gå 10.40 (många timmar från 23.30) men jag är inte alltför kräsen så det skulle nog gå bra om jag bara kom in till loungen.

När jag kom till flygplatsen så gick jag till incheckningsautomaterna, closed - out of service kunde jag utläsa. Hmm..

Begav mig till informationen och frågade om det fanns några fler automater för jag trodde dessa var trasiga bara, men tydligen går all BA personal (logiskt såklart) hem för dagen vid sista flighten men jag trodde deras maskiner ändå skulle vara öppna så man kunde få ett boardingkort.

När jag frågade när dom skulle återkomma till flygplatsen sa damen bakom disken att cirka klockan 05.30 borde dom dyka upp och då började svetten rinna ned för ryggen, inte 5-6 timmar på flygplatsgolvet utan dator/ipad - Nej Nej Nej!

Skyndar mig bort till Iberia i hopp om att dom kanske kan hjälpa mig, hon kollar i datorn men eftersom BA har ett annat system kunde hon tyvärr inte göra något.

Nu kände jag paniken komma krypande, skulle jag få spendera 5 timmar på golvet likt en dammtuss?

Börjar vandra runt flygplatsen och tänker hur i hela fridens jag ska lösa detta...
Helt plötsligt när jag läser ett SMS från en bekant så slår det mig att jag kan kanske fixa ett boarding pass via mobilen (aldrig gjort det förr) och eftersom det var en resa bokad med Avios gör det ju inget om jag skippar boardingpappret.

Självklart är det inte gratis internet på flygplatsen och det kostar 5€ för 30 minuter via boingo eller liknande tjänst.
Börjar leta efter kortet i plånboken men när jag ska betala säger systemet ifrån..., vad är det nu då muttrar jag medan svetten fortsätter att rinna innaför min höst/vinterjacka.

Trött, svettig & hungrig och kan inte betala för internet!
Övervägde här att sätta på mobilt paketdata men eftersom jag fick en räkning på 12.000 efter att ha använt mobilen lite i USA förut (av misstag) så skippade jag den planen.

Testade att fylla i alla uppgifter en gång till men betalningen nekas igen, då tänker jag att något bolag måste ha dragit pengar för något så kontot hamnat på - (övertrassering).

(Jag brukar alltid ha pengarna på ett annat konto och sedan föra över till kortkontot när jag behöver ifall jag tappar kortet.)
Hade inte räknat med att ett bolag skulle dra 6000 under kvällen (konstig tid att dra pengar) så det kontot stod på cirka minus 700 SEK vilket gjorde att jag inte kunde betala för internet. Mitt andra bankkort/bank = givetvis kvarlämnat hemma.)

Detta ovan insåg jag alltså när jag äntligen fick fatt på en flygplatsdator som var halvt sönderslagen och kunde logga in på banken och kolla vad som var fel. Efter det kunde jag föra över pengar och äntligen köpa internet till mobilen så jag kunde ladda ner British Airways appen (hade inte installerat den på denna mobil.)

Väl inne på internet lyckades jag checka in, fixa boardingkortet i mobilen och passera säkerhetskontrollen.
Nu var man så svettig att det kändes som att man hade badat med kläderna på.

Äntligen förbi säkerhetskontrollen och tåget till T4S.

Framme vid Iberia Velázquez VIP Lounge efter en promenad, prisa gud!
Klockan var nu cirka 00.50 om jag inte minns fel.

Frågar i receptionen om det är möjligt att duscha och när man inser att han sagt "ja" så blir man nästan tårögd av lycka. ;)
Tar mig en mycket välbehövlig dusch och känner mig som en ny människa igen.

Efter det gick jag till vilorummet där jag sov ett par timmar, till runt 07.00


Denna lounge är riktigt bra imo.
Den har ett bra utbud av mat (i mitt fall frukost), dricka och faciliteter.

  • Vilorum med cirka 10 "sängar".
  • 2 Tv-rum
  • 1 datarum med cirka 10-12 datorer.
  • 4 duschar
  • Gott om sittplatser.
  • Väldigt lugn, dvs lite folk.
  • Öppet 24/7.

Det jag hade önskat var filtar i vilorummet, (det kanske fanns men jag kunde inte se till några, det var lite småkyligt i loungen, å andra sidan har jag inte speciellt mycket underhudsfett som värmer.. ;)

BA till LHR: Ingen ost och skinka älskare direkt, men lyckades peta i mig ena vaxbiten och lite skinka i alla fall. :)

Visa bifogad bild 13307

Ursäktar de risiga bilderna, ville bara visa lite snabbt hur det ser ut..
Tack, det här gamla inlägget gav mig just svar på mina frågor om vilrummen i den loungen som Iberia själva inte kunde svara på på deras Facebook. Tror jag bokar ett hotell istället för mina 12h byrestid :)
 
Toppen