Senaste nytt

British Airways och American Airlines

Stefan62

Medlem
Ibland när man bokar en resa till USA så är det BA ena vägen och AA andra vägen över Atlanten.

Betyder det att båda bolagen är likvärdiga på long-haul?
 

agehall

Medlem
Det skulle jag inte tro - varför tror du att det skulle vara så?

Är ju inget konstigt att deras system föreslår så många varianter som möjligt där deras fares tillåter olika kombinationer.
 

Stefan62

Medlem
Det skulle jag inte tro - varför tror du att det skulle vara så?

Är ju inget konstigt att deras system föreslår så många varianter som möjligt där deras fares tillåter olika kombinationer.

En dum tanke...eftersom de har code-share och dessutom ingår i OneWorld-alliansen - men när jag tänker lite till så stämmer det ju inte om jag ser till Star Alliance...
 

Dr. Miles

Expert
En dum tanke...eftersom de har code-share och dessutom ingår i OneWorld-alliansen - men när jag tänker lite till så stämmer det ju inte om jag ser till Star Alliance...
Precis.
T ex Singapore Airlines och SAS/Egyptair har codeshare avtal och de har absolut inte samma produkt-/servicenivå.
 

Alx

Medlem
Precis.
T ex Singapore Airlines och SAS/Egyptair har codeshare avtal och de har absolut inte samma produkt-/servicenivå.

Nej det är verkligen inte samma produkt-/servicenivå. SQ förstår t.ex. en sån enkelt sak som att man serverar champagne innan start i C. Vad serverar SK/MS innan start? Ja just det juice! :D
 

henrikg

Medlem
Ibland när man bokar en resa till USA så är det BA ena vägen och AA andra vägen över Atlanten.

Betyder det att båda bolagen är likvärdiga på long-haul?

Nej, men BA och AA har en joint venture vad gäller transatlantflygningarna. Det är steget längre än code-share och samarbete inom allianser. Har för mig LH och UA har något liknande, men är inte helt säker.
 

Palazzi

Medlem
Nej det är verkligen inte samma produkt-/servicenivå. SQ förstår t.ex. en sån enkelt sak som att man serverar champagne innan start i C. Vad serverar SK/MS innan start? Ja just det juice! :D

Blev bjuden på samma exotiska dricka på TK igår också.....Juice alltså:cool: De hade skrivit ett mycket fint namn på informationslappen, som jag direkt gick på. Det visade sig dock att detta exotiska namn betydde just apelsinjuice på turkiska, haha
Jag vände på lappen när jag inte tycke mig känna igen alkoholsorten.....där stod "orange juice":p


On topic: Givetvis finns det ingen logik i att codeshare & allianstillhörighet skulle generera liknande produkter. Jag tycker dock att frågeställningen är berättigad: Jag kan tänka mig att detta inte alls är självklart för de som inte är lika "insnöade" på resandet som vi är. Nu finns iaf en tråd som klargör hur det ligger till :)
 

agehall

Medlem
Inser att jag kanske lät lite väl nedlåtande i mitt första svar.

Jag var seriöst intresserad av om Stefan62 hade någon anledning att tro att AA skulle matcha BA vad gäller C-produkten. I min värld är BA långt bättre, men jag har inte testat någondera (än!) så jag går bara på andras erfarenheter. Stefan kan ju mycket väl ha hittat källor som tycker annorlunda.
 

AABack2ARN

Medlem
I likhet med många olika saker så är smaken delad. Jag tillhör dem som inte tycker att AAs transatlantiska produkt i C ligger så oändligt långt efter BAs Club World som en del anser. Visst har BA många fördelar i form av hårdvara och (oftast) bemötande. Men jag föredrar faktiskt AAs mat och vinerna går enligt mig på ett ut. Har dock exempel på när BAs bemötande varit hemskt och AAs bemötande varit helt fantastiskt. Och jag får lätt en klaustrofobisk känsla i BAs Club World vilket jag inte får ombord på AA.

Däremot kan jag hålla med om att ett JV (vilket BA, IB och AA har över Atlanten) borde innebära att servicenivåerna blir mer harmoniserade eftersom det är det man skryter om i reklamen när man försöker förklara varför de tre skall få sätta identiska priser.
 
Toppen