Senaste nytt

Din bästa dykresa - vart gick den och vad upplevde du?

Traveller

Medlem
Jag som är en inbiten dykare suktar alltid efter nya mål för mina erfarenheter på djupet. I den här tråden tänkte jag Du skulle dela med dig av dina erfarenheter som dykare av olika platser, vilken favorit plats och kanske till och med site. Mitt mål är att senare komma med ett förslag på en riktigt bra dykresa till de medlemmar som är intresserade. Dela gärna med dig av dina bilder och länkar.

DSC02328.jpg

Låt mig börja, Bonaire - ett riktigt Divers Paradise. Bonaire ligger i Karibien och är en del av Nederländska antillerna alldeles ovanför Venezuela. Här bor endast 17000 innevånare och det är inte ett ställe man åker till för att festa. Här gäller antingen avslappning eller dykning. På Bonaire möter man aldrig Svenskar, förutom Malin som arbetar som instruktör på Divi Divis dykcenter. Bonaire klassas som den 5 bästa platsen för dyk i världen och har blivit en av mina absoluta favoriter. Maten är alltid god och du kan till och med dricka vattnet direkt ur kranen. Här kommer vinden alltid från samma håll och av de 63 dyksiterna ligger 58 på läsidan, alltså fantastisk dykning utan jobbiga vågor. Vattnet är klart och sikten ofta upp till 40 meter. Här hyr du en bil, du lastar dina tuber på morgonen och åker med dina buddies till de dyksiterna du vill dyka på den dagen. Varje dyksite är markerad med en gul sten så det är bara att parkera, sätta på sig utrustningen och simma ut till den gula bojen som finns som markering på ytan. Senast jag var här var i november 2012 och hade då möte med Eaglerays, sköldpaddor, stingrays, giant bump, bläckfiskar av olika sorter, blue spotted osv osv och dessutom vrak. Vädret är perfekt, alltid mellan 28-34 på dagen och vattnet håller sina 28-29 grader.

Berätta om dina favoritplatser och tips.

Best Caribbean Diving Island | Top Caribbean Beaches | Bonaire Vacations - Home
DSC_0153.jpg
För mig är dykningen en riktig passion.

IMG_0211.jpg
Sådana här gula stenar markerar alla dyksiter.
[
 

Attachments

  • IMG_1820.jpg
    IMG_1820.jpg
    107,8 KB · Visningar: 1 009
  • DSC_0216.jpg
    DSC_0216.jpg
    112,6 KB · Visningar: 1 069
Last edited:

sunkan

Medlem
Härligt initiativ :) Den bästa dykningen jag haft hittills är nog Playa del Carmen i Mexiko, ellermer specifikt runt ön Cozumel utanför Playa. Dykningen runt Cozumel i kombination med sötvattensgrottorna Cenotes bjuder på fantastiska och väldigt varierande dykmiljöer.

Jag har även stora förhoppningar på en liveaboard jag ska på i novrmber till Palau!

Har gjort samtliga dykresor med en kompis som har dykbutik i Göteborg och nära samarbete med Scuba travel. Han kan säkert hjälpa till om det skulle vara aktuellt!

/Christian
 

miles

Medlem
Det vore otroligt kul med en gemensam dykresa, skoj initiativ! Dykningen är även min passion. Mina bästa resor har allltid varit liveaboards, helt klart det bästa sättet att uppleva dykning för mig. Det är en dröm att tillbringa flera dagar med likasinnade ute till havs, man träffar på många intressanta människor på dessa resor minst sagt...

Raja Ampat är topp för mig hittills men jag har mycket kvar, bl a Galapagos. Cocos Islands var grymt bra för haj!
 
Jag har alltid varit fascinerad av dykning fastän jag aldrig prövat själv.
Verkar vara helt fantastiskt.

Min rädsla för hajar/havsormar är dock så enorm att jag knappt går och badar i mälaren..:rolleyes:
Nöjer mig således med att titta på GoPro videos från dykare på internet, ex som nedan:

Diving Cape Verde
Swimming with Great White
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Härligt initiativ :) Den bästa dykningen jag haft hittills är nog Playa del Carmen i Mexiko, ellermer specifikt runt ön Cozumel utanför Playa. Dykningen runt Cozumel i kombination med sötvattensgrottorna Cenotes bjuder på fantastiska och väldigt varierande dykmiljöer.

Jag har även stora förhoppningar på en liveaboard jag ska på i novrmber till Palau
Har gjort samtliga dykresor med en kompis som har dykbutik i Göteborg och nära samarbete med Scuba travel. Han kan säkert hjälpa till om det skulle vara aktuellt!

/Christian

Riktigt Nice! Jag har dykt på Play del Carmen och det är det enda ställe jag någonsin hyrt utrustning på (har Poseidon rakt igenom). På 27,5 meter kom sköldpaddan och hälsade, jag vinkade och strax efter kom bara vatten i reggen. På 27 meters djup... Och dom ville inte hyra ut med octopussy.... Tur jag tvingade dom annars hade jag inte skrivit här nu. Nåväl, tyckte Carmen var bra för sol men Cozumel bättre.. Dock är Belize, bara två timmar bort, ett sant paradis för dykning.
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Det vore otroligt kul med en gemensam dykresa, skoj initiativ! Dykningen är även min passion. Mina bästa resor har allltid varit liveaboards, helt klart det bästa sättet att uppleva dykning för mig. Det är en dröm att tillbringa flera dagar med likasinnade ute till havs, man träffar på många intressanta människor på dessa resor minst sagt...

Raja Ampat är topp för mig hittills men jag har mycket kvar, bl a Galapagos. Cocos Islands var grymt bra för haj!

Riktigt roligt Miles- resa kommer att föreslås under våren!
 
Last edited:

miles

Medlem
Något OT men apropå dykrelaterade incidenter så fick min OW-instruktör helt slut på luft nere på 18 meter på vårt sista dyk på kursen. Han dök nitrox medan vi vanliga dödliga var på luft och han hade glömt byta flaska på båten mellan dyken....glömde visst även att kolla SPG:n innan vi hoppade i :rolleyes: Men det var ju "bra" att få uppleva skarpt läge redan innan man ens var certad.
 

Traveller

Medlem
Något OT men apropå dykrelaterade incidenter så fick min OW-instruktör helt slut på luft nere på 18 meter på vårt sista dyk på kursen. Han dök nitrox medan vi vanliga dödliga var på luft och han hade glömt byta flaska på båten mellan dyken....glömde visst även att kolla SPG:n innan vi hoppade i :rolleyes: Men det var ju "bra" att få uppleva skarpt läge redan innan man ens var certad.

Hope you eat sharks my friend!
 

Dr. Miles

Expert
Något OT men apropå dykrelaterade incidenter så fick min OW-instruktör helt slut på luft nere på 18 meter på vårt sista dyk på kursen.
OT fråga från en helt novis om dykning.
Är OW-instruktör en person som lär andra optimering av intjäning/använding av oneworld flygbolags bonusprogram?
 
Toppen