Senaste nytt

Checka in online eller via mobilen och stöd skolbarn i tredje världen

Jacob

Medlem
Under januari månad vill Lufthansa marknadsföra sina online incheckningsmöjligheter genom att samtidigt främja utbildning till skolbarn i tredje världen. För varje person som checkar in via internet eller via mobiltelefonen kommer Lufthansa donera ett papper till en skola i ett utvecklingsland, detta som tack för att ett boardingkort aldrig behövde skrivas ut. Med 52 papperslösa incheckningar får ett skolbarn någonstans i världen en skolbok att använda, 52 sidor är vad som behövs.

Kampanjen pågår fram till 31 januari 2013 och Lufthansa hoppas få ihop över två miljoner papperslösa incheckningar vilket skulle innebära 40.000 skolböcker.

Projektet drivs av HelpAlliance, en välgörenhetsorganisation som sedan 1999 drivs av personal från olika delar av Lufthansa Gruppen.
 
Det lustiga med det hela är att det ofta är mycket smidigare att ha ett boardingkort på papper ändå någonstans i kedjan, och ibland är det till och med krav på det.

Men heja! Fler skolböcker till behövade är inget dumt alls. :)
 

Palazzi

Medlem
Jag är för nojig för att endast lite till elektroniken när det kommer till incheck/boarding.. Jag betalar gärna mer pengar direkt till dessa barn om jag får behålla mitt konventionella boardingkort.

PS. Initiativet från LH ska givetvis berömas ändå
 

gdaily

Medlem
För varje person som checkar in via internet eller via mobiltelefonen
Så, det är knappast att LH har ett samvete vad gäller pappersförbrukning, de bryr sig knappast om man checkar in online och skriver ut på eget papper. De vill snarare minska kostnaden för personal som behöver stå i incheckningsdiskarna...

Men som sagt, mer skolböcker till Afrika, det är ett bra initiativ.
 

Jonas C

Medlem
Tycker att pappersboardingkort borde avskaffas helt och hållet. Manuell check-in vid disk kostar flygbolaget ungefär en dollar per passagerare, inräknat pris för papper och slitage på skrivare (som för övrigt är svindyra. 3000 dollar och uppåt). Föredrar att använda mobilen eller plastkort i så hög grad som möjligt då pappers BP bara tenderar att fylla upp väska/plånbok med skräp, samt att de ofta slarvas bort. Fler bolag borde följa Lufthansas initiativ.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tycker att pappersboardingkort borde avskaffas helt och hållet.

Skrev inte du i en annan tråd att du fått retroclaim:a en massa resor? Då är pappersboardingkort viktiga!

För inte alls så många år sedan pratades det om det papperslösa kontoret. Vi skulle sluta slösa med papper och bara läsa allt på datorn. Det har inte lyckats än och jag tror inte det kommer att lyckas närmaste tiden heller. Jag hoppas verkligen inte att pappersboardingkort försvinner närmaste decenniet.
 

Jonas C

Medlem
Skrev inte du i en annan tråd att du fått retroclaim:a en massa resor? Då är pappersboardingkort viktiga!

När det gäller A3 kräver de tillskillnad från SAS bara ett e-biljettnummer för att efterregistrera poängen. Men annat fall fungerar det ju att spara en PDF på datorn av online check-in BP, alternativt skicka in en screenshot från mobile BP.
 

Tjaeng

Medlem
Sen när har OLCI och fysiskt boardingpass varit ömsesidigt uteslutande? Det är mera regel än undantag att jag checkar in online/via mobilen för att sedan gå till maskin eller disk för att trycka ut ett BP. Om inte annat så för att dubbelkolla platsval, FF-nummer osv.
 
Toppen