Senaste nytt

Biljettpriser - hur sätts de egentligen?

Stefan62

Medlem
Jag tittar just nu på biljetter över atlanten, enligt följande:

2013-03-23/24/25 ARN - MIA/FLL
2013-04-06 MIA/FLL - ARN, efter kl: 15.00

Utresan är alltså flexibel medan hemresan är helt "fixed".

Resan ska ske i economy och vi är 7 personer.

Just nu är prisläget så här:

Swiss ca 13000 SEK
KLM ca 13000 SEK
BA ca 12000 SEK
AC ca 10 000 SEK

De flesta övriga bolag ligger i det prisläget.

Men om jag går in på Iberias svenska sida så blir priset 6800 SEK och resan går då med BA och AA...

Jag vet att "Agehall" skrivit att prissättningen av biljetter saknar logik, men att det skiljer så pass mycket verkar lite skumt...

Kommentar?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Om jag svarar på denna frågan kan jag kanske få en inbjudning till Stadshuset om några år som pristagare i ekonomiklassen (Nobel inte flyg).

Long storry, men Revenue Management i flygbranschen är "The Holiest of the Holy" inom bolagen och är fylld av matematiker och statistikexperter. Det finns en rad parameter och algoritmer som styr systemen.

För att lösa ditt specifika problem; när du bokar så bokas alla 7 platser i den lägsta klassen det finns 7 platser lediga. Del upp detta är mitt tips i flera bokningar
 

agehall

Medlem
Sedan är det ju smått hopplöst att sitta och titta på priser via olika bolag. Titta i ExpertFlyer vilka fares som finns mellan de städer ni vill resa till, så slipper du leta. Sedan är det bara att kolla vilka av dessa fares du hittar 7 stolar i.
 

Stefan62

Medlem
I och med att ni vill åka efter 15.00 den 6/4, så blir det mkt dyrare med *A. Kan ni åka hem 06.15 istället finns Swiss/United för ca 8.200:-. Annars finns Swiss/LH med hemresan 18.10 för ca 9.800:-

Tack för engagemanget, men det är så att vi kommer iland från en kryssning ca kl 10 på förmiddagen så vi ville ha lite marginal med tiden - Miami eller Ft Lauderdale spelar ingen roll för flygresan.

Vilken sökmotor kollade Du?
 

gdaily

Medlem
I och med att ni vill åka efter 15.00 den 6/4, så blir det mkt dyrare med *A. Kan ni åka hem 06.15 istället finns Swiss/United för ca 8.200:-. Annars finns Swiss/LH med hemresan 18.10 för ca 9.800:-

Jag antar att de ska åka på en kryssning... protipset är då att åka på Aligatorutflykten direkt efter kryssningen, ni kommer vara bland de första som släpps av båten, bussas sedan till Everglades för en rundtr med svävarbåtarna, för att sedan bussas till FLL eller MIA, allt för en kostnad som ligger ungeför i prisklass vad taxiresan kostar till MIA.
 
Toppen