Senaste nytt

Air France - säkerheten?

Stefan62

Medlem
I flera trådar kan man läsa om Air France och problem med säkerhetstänkande och attityd - kan någon reda ut begreppen och svara på frågan om Air France är ett säkert flygbolag eller ej?
 

zanga

Medlem
Skulle också vilja höra konkreta och väl formulerade argument inom detta. Har ju sett att det skrivits "ScaryTeam" några gånger men inte säker på att jag vet varför. Berätta ni som vet!
 

Alx

Medlem
Air France är ett säkert flygbolag som har råkat ut för någon mer olycka än andra jämförbara västerländska flygbolag. Som det tidigare har diskuterats om så räcker det med en eller två olyckor med dödlig utgång för att ett av världens största flygbolag ska gå från toppen på listor över olycksstatistik till en jumboplats.

Eftersom vilket flygbolag som helst kan råka ut för olyckor så säger egentligen inte en eller två olyckor (helt olika varandra) hos ett av världens största flygbolag särskilt mycket om flygbolagets säkerhet. Man måste titta på VARFÖR olyckan skedde. Var det brister i säkerhetstänket eller var det något annat?

Personligen känner jag mig helt trygg med Air France.
 
Skulle också vilja höra konkreta och väl formulerade argument inom detta. Har ju sett att det skrivits "ScaryTeam" några gånger men inte säker på att jag vet varför. Berätta ni som vet!
Det är nog lite av fördomar dom byggdes på rykterna som florerar kring olika bolag som ingår i alliansen. De flesta flygbolags service på inrikes linjer var kanske inte så högt som på internationella rutter. ST Alliansen är yngre än Star Alliance och har mindre antal medlemmar.

Något konkret som talar emot att flyga med AF känner jag inte till, har inte heller upplevt någon störrevsäkerhetsrisk under all tid som jag flugit med de.
Flygbranchen fungerar på lite annorlunda sätt, det finns system som hanterar bemanningen, kunskapskraven osv vad gäller vem som får jobba på någon flygplanstyp. Airbus har också sina föreskrifter om hur och vilka som får ingå i teamet och kanske Boeing har det med. Hälsokontroller, stickprov, vilotider är också reglerade och följs i punlt och prick hos alla bolag annars påföljder är oundvickliga.
Men jag hellre låter proffs att tala om det om de önskar så. Min kännedom baseras mest på vad jag har läst och hört.
 

yopeyo

Medlem
Jag såg det här intressanta reportaget på fransk tv för något år sedan (sorry, enbart på franska).

[video=youtube;W3MHod-XBss]http://www.youtube.com/watch?v=W3MHod-XBss[/video]

Ger en inblick i att det kan finnas problem i säkerhetsmedvetandet hos vissa piloter inom AF. Sen om det är bättre/sämre hos andra bolag är väl oklart :confused:
Det fick mig iaf att avstå från att flyga AF, men nu med guldkort är det dags att testa dem igen :cool:
 

Dr. Miles

Expert
Jag ser ingen poäng att jämföra och vara rädd för att flyga med ena eller andra flygbolag så länge flygbolaget är ett etablerat västerländskt flygbolag.

Jag har inte kollat statistiken men tre stora europeiska flygbolag (Air France, British Airways och Lufthansa) utför säkert många tusen flygningar per år och det inte händer dödsolycka varje år hos de flygbolagen.
Vi pratar om risken en gång på flera 10-100 tusen flygningar.
Som jag skrev tidigare, det är mycket farligare att köra/åka vinterväger i Sverige än att flyga med ett mindre känt flygbolag.
Om man kan åka bil varje dag i Sverige, varför ska man vara orolig för flygning?
 

lnixon

Medlem
I flera trådar kan man läsa om Air France och problem med säkerhetstänkande och attityd - kan någon reda ut begreppen och svara på frågan om Air France är ett säkert flygbolag eller ej?

Det är ett säkert flygbolag. De har mig veterligen haft tre allvarligare olyckor sedan år 2000, och med tanke på hur stort bolaget är är det knappast något att oroa sig för.
 

yopeyo

Medlem
Äh. Kolla på statistiken istället.
Statistik kan visa vad som helst ;) Kolla reportaget, det visar på en ganska skrämmande inställning till sin yrkesroll som pilot hos vissa inom AF (inställning som tydligen lett till en hel del incidenter som kunde ha slutat betydligt värre, enligt den statistik de undersökt har AF betydligt fler sådana incidenter än t ex BA och LH).
 
Toppen