Senaste nytt

Kreditkort för studenter

Bjorkman

Medlem
Hej,

Har försökt skaffa kreditkort som student med relativt låg inkomst... Utan att lyckas.
Bla testat EB Diners (kräver 150' årsinkomst), samt EB Mastercard (nekad).

Finns det något sätt att kringgå detta krav med någon utgivare? Exempelvis med begränsat kreditutrymme eller liknande.

Har ett vanligt AMEX redan, men då som så kallat extrakort där poängen inte går till mig.

Mvh
Bjorkman
 

agehall

Medlem
Det kan nog tyvärr vara svårt. Du kan ju försöka få igenom att ha en borgenär, men jag är osäker på om Diners/AmEx går med på det.

När jag var student fick jag kreditkort genom min dåvarande bank med en kredit på typ 30k eller något sådant. Det var det bästa jag lyckades få till. Dock fick jag inga EB-poäng den vägen.
 

Gnopps

Medlem
Jag skaffade mitt första Diners när jag var student som familjekort (fastän jag inte bodde hemma) när Eurobonus hade poängkampanj om man skaffade Diners. Om någon av dina föräldrar har ett kanske du kan göra det den vägen?
 

mry

Medlem
Hur mycket student är du?

Har du mecentakort finns ju Mecenat.se (15000 kr kredit, EnterCard ger ut kortet.)

Har du någon inkomst borde det gå att får SAS/SJ prio MaterCard (SEB ger ut de).
 
man ska passa sig för att söka för många kort på en kort period också..för många kreditkorts förfrågningar gör att många drar öronen åt sig..bland annat amex som enligt egen utsago har som gräns 3 st på 12 mån..
 

Bjorkman

Medlem
Tack för alla svaren.

Har ansökt om EB Amex och hoppas att det går vägen med lite tur.
Vidare ska jag kolla upp med Entercard, de ger ju faktiskt också ut BA Visa såg jag. Bra tips.

Har ingen direkt koll på hur det fungerar med kredit på Amex extrakortet, antar att det är direkt kopplat till huvudkortet. Dvs det har ingen egen kredit.
 

Sakoz

Medlem
AMEX är inget kreditkort utan ett betalkort med månatlig faktura. När det gäller Diners (med Club Finance kredit som tillval) och EB Mastercard så blir jag lite osäker, det verkar som det finns både och, så frågan är hur SEB definierar extra kort. Jag har sett fakturor från kollegor där det i ett fall syntes att krediten avsåg både originalkortet och extrakortet och i ett annat fall såg jag att nyttjad kredit skiljde sig åt på respektive kort. När det gäller AMEX har jag själv gjort max uttag i kontanter på både ordinarie kort och extrakort inom samma period utan problem. Men jag vet också att man har system för att individuellt övervaka hur respektive konto sköts. AMEX är stenhårda på detta om du ska få chans till Platinum eller Centurion i framtiden. Och Diners gör en autokreditupplysning om faktura beloppet är högt och du bara är någon dag försenad. Jag råkade själv ut för detta nyligen då jag varit bortrest, och med förlängd betalningstid hos Diners så utgick jag att fakturan skulle betalas den 12:e som vanligt men i augusti var det några dagar tidigare. Och jag blev 2 dagar sen med den. Och veckan efter kommer det en kreditupplysning, där Diners meddelande att de gör rutinkontroller och hoppas att detta inte medför obehag. Jag brukar alltid betala dessa korträkningar samma dag som de anländer. Så det ser bra ut i historiken för eventuella "uppgraderingar" eller om det skulle komma något oförutsett så tror jag nog att man har större chans till förståelse, än om man skulle vara en strul-putte som notoriskt är försenad. Jag tror det var 5 år sen jag var sen med en faktura. Minns så väl när en kollega skulle betala min AMEX räkning när jag var i USA men gjorde en blunder, men tack och lov var allt klanderfritt tidigare och jag satt in en betydlig summa bara för att påvisa att det jag sa var sant. Jag har klienter och vänner som bedriver inkassoföretag och det är helt otroligt vad folk hittar på... öhum nej jag har inte betalat räkningen för jag har inte fått någon, jag tror hunden ätit upp den.... Därför; hantera kontokort och krediter exemplariskt, och skulle något strula, ring på sekunden oavsett du fått faktura eller inte. Då visar man att man är seriös även om det blivit något knas med ekonomin eller vad det nu må vara. Detta är ju självklart för de flesta av oss, men eftersom det finns en del unga medlemmar här så tycker jag att budskapet tål att repeteras. :)
 

vicce

Medlem
Jag vet att Nordea har Mastercard Silver för studenter, men då är det dock inte kopplat till ditt EB konto, vilket kanske var hela poängen?
 
Toppen