Senaste nytt

Vad är skillnaden mellan marketed, operated och codeshare business class biljetter?

ACervin

Medlem
Det här är något som jag tycker är rörigt. Här är ett försök från Australian Business Traveller att förklara skillnaden mellan marketed, operated and codeshare när det gäller businessclass biljetter. Hur det påverkar poäng och lounge access. Som exempel används Qantas, Cathay Pacific, Finnair, Emirates och Air China. Jag tyckte det gav mig lite bättre grepp om hur det fungerar. Eller möjligen, mer förvirrad fast på ett högre plan.

How "marketed & operated" flights affect your frequent flyer points - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller
 
Ja, den nya mikro-alliansen mellan QF och EK ställer ju verkligen till lite sådana här problem om man vill utnyttja alliansförmåner, även om det i grunden är ganska logiskt. Flyg med någon i alliansen—få förmåner. Dags att damma av BC.se:s huvudregel: Boka inte codeshare. :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Just när man börjar råka ut för codeshares är min största anledning att börja blanda in riktiga resebyråer, så att man kan styra lite mer exakt vad en flight bokas som.
 

Swisser

Medlem
Bra artikel ACervin!

Klart komplicerat och inte så lätt att hålla reda på alla dessa superviktiga detaljer för att optimera sitt poängsamlande.
 
Toppen